Biznis i politika
StoryEditor

Slavko Ledić, Kraš: Mjerilo uspjeha postalo je održavanje ravnoteže u poslovanju

07. Siječanj 2023.
Slavko Ledić

Formula održiva poslovanja postala je postići balans među svim komponentama, a to zahtijeva neprestana promišljanja o mogućim optimizacijama u proizvodnji, plasmanu, financijama

Vjerujem da se mnogi donositelji odluka u kompanijama posljednjih godina pitaju mogu li strateški promišljati u trajnoj neizvjesnosti i kako. Strategija je sad zapravo prožeta sposobnošću što bolje ad hoc reakcije na brzu izmjenu okolnosti i to je ono što smo u Krašu primjenjivali suočavajući se s nedavnim izazovima i s čime ulazimo u novu poslovnu godinu.

Razmišljanje izvan obrazaca

Kompleksno ekonomsko okružje onemogućuje točna predviđanja, stoga poslovne projekcije za 2023. moraju imati više scenarija. Što se tiče poslovanja Kraša, zadovoljni smo činjenicom što smo uspjeli održati stabilno poslovanje u prošloj godini koja je obilježena brojnim tržišnim turbulencijama.

Golem skok cijena energenata, poskupljenje i smanjena dostupnost sirovina, posljedično visoka inflacija koja prijeti novim promjenama ponašanja potrošača primorali su nas na ulaganje povećanog napora kako bismo zaštitili sve ključne dionike na koje naše poslovanje utječe – zaposlenike, dioničare, kupce i potrošače.

Sve te navedene okolnosti još uvijek su aktualne, pa će njihovi potpuni učinci biti vidljivi tek u nadolazećem razdoblju. Zbog znatnog povećanja ulaznih troškova čitav prehrambeni sektor pa tako i konditorska industrija suočavaju se sa sve većim pritiscima, a prostor za rebalanse postaje sve manji.

Kraš se tijekom čitava ovog izazovnog razdoblja trudio da povećani troškovi proizvodnje i poslovanja budu amortizirani prilagodbom internih procesa te da krajnji proizvod za potrošača bude što je moguće jeftiniji. Takva poslovna odluka ispravna je dok god kompanija može ispunjavati svoje obveze prema zaposlenicima i dioničarima.

Ne nalazimo se u vremenima kad porast cijena proizvoda znači dodatni profit za proizvođače, već je on rezultat skupljeg poslovanja. Formula održiva poslovanja postala je postići balans među svim komponentama, a to zahtijeva neprestana promišljanja o mogućim optimizacijama u proizvodnji, plasmanu, financijama.

Toliko smo puta čuli da su krize ujedno i prilike. Tomu je tako zato što nas nepoznate situacije i nužnost da održimo svoju tvrtku na nogama tjeraju da razmišljamo izvan standardnih obrazaca i tako dođemo do rješenja koja će u konačnici pridonijeti razvoju poslovanja. Uvijek volim reći da je Kraš sa svojih više od 111 godina postojanja prošao kroz razne povijesne, pa time i ekonomske mijene. Tako gledamo i na ovu epizodu.

Potrošači su naš kompas

Poučeni stoljetnim iskustvom, znamo da je kvaliteta naša najprepoznatljivija odlika i da je upravo ona jamac vjernosti potrošača. To je temelj, ostalo su dodatne vrijednosti. Konditorski sektor vrlo je dinamičan, zahtijeva stalnu kreativnost i zato je toliko inspirativan. Kada na tržište stavljate proizvode koji nisu iz osnovne košarice, morate biti spremni uvijek nuditi nešto drukčije i pritom biti vrlo vješti u prepoznavanju bila potrošača.

Upravo su potrošači naš kompas kad su u pitanju novi trendovi, a zapravo je riječ o detektiranju njihovih potreba, novih navika i želja koje usmjeravaju naše odluke o asortimanu. Takav pristup je ispravan jer je on čvrst materijal za izgradnju povjerenja potrošača, koje je Krašu uvijek bilo važno.

I dok je neraskidiva veza između Kraša i domaćih potrošača, ništa manje u fokusu našeg poslovanja nije ni izvoz, jer Kraš je jedan od najvećih hrvatskih izvoznika i svoje proizvode plasira u više od 40 zemalja. Taj izvozni kontinuitet važno nam je zadržati jer se svaka druga kuna od prihoda u Krašu ostvaruje na stranim tržištima, pa će iduća godina biti obilježena dodatnom prilagodbom domaćem tržištu, ali i njegovanjem postojećih aktivnosti i nastojanjima stvaranja novih prilika u inozemstvu.

Ostaje još uvijek otvoreno i aktualno pitanje hoće li nastupiti recesija i usporiti rast gospodarstva, a tek dubljim ulaskom u zimsko razdoblje bit će jasnije koliko je cijena energenata utjecala na troškove poslovanja, ali i kako ćemo se s energentima snalaziti ubuduće s obzirom na to da je za alternativna rješenja potrebno vrijeme. Promjene na tržištima česte su i brze, zato pomno pratimo sve događaje koji mogu utjecati na Kraševo poslovanje.

Razvili smo antišok-alate

Funkcionirajući zadnjih godina u otegotnim okolnostima, razvili smo brojne alate koji nam pomažu da se što bolje nosimo s izazovima koji su nerijetko predstavljali šok za poslovanje. Iako se optimistično nadamo da velikih nepredvidivosti više neće biti, spremni smo u 2023. ući hrabro, imajući na umu da brojni pokazatelji govore u prilog činjenici da ni iduća godina neće biti laka.

Da bismo je prebrodili, ključno će biti međusobno razumijevanje tvrtki, zaposlenika i potrošača, ali i resornih institucija koje se brinu o stvaranju povoljna poslovnog okvira.

Kraš ima akumulirano znanje, tradiciju, prepoznatljivost i nije stao više od sto godina. To je naš način promišljanja: ne stati ni kada je teško, biti neizmjerno uporan. Tako djelovati lakše je kad znaš da se boriš za pravu vrijednost, a neosporivo je da je Kraš, ne samo kao poslovni subjekt već i kao hrvatski brend, itekako vrijedan. 

19. travanj 2024 20:48