Kroz petnaest godina svog postojanja, ACT grupa i njeni članovi osnovali su 13 neprofitnih organizacija i društvenih poduzeća i proveli 150 projekata, da bi danas potporna zadruga ACT grupa i njene članice – tvrtke i neprofitne organizacije – poslovale s godišnjim prihodom od oko devet milijuna kuna, pri čemu oko dvije trećine tih sredstava zarađuju na slobodnom tržištu. O iskustvima ACT grupe i njenih osnivača, koje je u knjizi Pank poduzetnici zapisao Robert Posavec, razgovarali smo s direktorom ACT grupe Teom Petričevićem.
Kakva su iskustva ACT Grupe s gospodarskom djelatnošću?
ACT Grupa, kao neprofitna organizacija civilnog društva, gospodarskim djelatnostima započela se baviti od samog svog početka, već 2003. godine, kroz organizaciju naplatnih društveno-kulturnih događaja i provedbu pedesetak tematski različitih treninga/radionica. U 4 godini svog poslovanja registrirala je prvo društveno poduzeće - ACT Printlab d.o.o. - studio za dizajn i tisak - koje i danas odlično posluje na hrvatskom i ino tržištu. Nakon njega, pokrenuli smo još nekoliko društvenih poduzeća - ACT Konto d.o.o. (za knjigovodstvo neprofitnih organizacija), Socijalnu zadrugu Humana nova (koja danas posluje kroz re-use centre u Čakovcu, Zagrebu i Labinu), ACT Press d.o.o. (danas Zeleni prostori d.o.o.), Centar za pomoć u kući Međimurske županije, Poljoprivrednu zadrugu Domaći vrt, Učilište za društveno ekonomiju. Sva poduzeća su danas aktivna na različitim tržištima. Naravno, osim članica ACT Grupe, i ona sama, kao neprofitna organizacija također je tržišno orijentirana.
>>>Odabrano pet društvenih poduzeća za završnu fazu Akceleratora za društvene poduzetnike
Čime se točno ACT Grupa sve bavi i koliko uspješno?
Od 2007. do 2017. godine djelovali smo kao društveno-poduzetnički hub i konzorcij društvenih poduzeća. Ključna funkcija nam je bila kroz društveno-poduzetničke modele ponuditi odgovore na potrebe i probleme lokalnih zajednica. U tom razdoblju inicirali smo desetke društvenih poduzeća, različitih platformi i mreža i razvijali nekoliko programa podrške poduzetnicima. Od 2017. godine ACT Grupa djeluje kao poduzetnička potporna organizacija, s vrlo strukturiranim programima podrške poduzetnicima - dajemo sustavnu poslovnu i financijsku podršku od seed do scalling faze - od pojedinaca i timova koji tek kreću razvijati svoju biznis ideju do poduzetnika koji razvijaju nova tržišta i skaliraju/repliciraju svoje poslovanje. Danas ACT Grupa radi na razvoju potpornih mentorskih i financijskih mehanizama i nastoji poboljšati ekosustav za razvoj društvenog poduzetništva u široj definiciji, odnosno poduzetništva sa snažnim društvenim utjecajem. Radimo s većim donatorskim, financijskim, filantropskim i investicijskim organizacijama iz Hrvatske i Europe, te surađujemo s različitim poduzetničkim potpornim organizacijama globalno.
Kako se došlo do ideje za to i koliko je trebalo da se ona realizira?
Razvoj ACT Grupe kao konzorcija/zajednice društvenih poduzetnika bio je prirodan put razvoja nas kao pojedinaca, samih građanskih inicijativa i neprofitnih programa koje smo razvijali u lokalnim zajednicama od sredine 1990-tih. Već u studentskim danima pokretali smo svoje prve biznise, da bismo ta početna znanja i iskustvo krenuli kapitalizirati kasnije kroz razvoj ACT Grupe. Sve greške, uspone i padove, naučene lekcije zapisali smo u nedavno objavljenoj knjizi ‘Pank poduzetnici‘ koja opisuje petnaestogodišnji razvoj ACT Grupe, od aktivističkih početaka njezinih osnivača do vodećeg primjera društvenog poduzetništva u regiji.
Koliko su prihodi od gospodarske djelatnosti pomagali ACT Grupi u ispunjenju svojih planova i ciljeva? I koliki su uopće bili u 2017. godini?
Prihodi od gospodarske djelatnosti ACT Grupi su uvijek osiguravali nezavisnost od istih izvora financiranja, fleksibilnost i stabilnost u razvoju same organizacije. ACT Grupa inicirala je pokretanje nekoliko društvenih poduzeća, uvijek ulazila u vlasništvo tih poduzeća. Danas je situacija da je ACT Grupa još suvlasnik samo 3 društvena poduzeća, te su time i prihodi od dobiti tih društvenih poduzeća u ukupnim prihodima ACT Grupe manji. No još uvijek je riječ o određenim financijskim sredstvima koji se ulažu u neprofitne aktivnosti s ciljem ostvarenja misije ACT Grupe. Ukupni prihodi ACT Grupe i članica u 2017. godini iznosili su skoro 9 milijuna kuna. Više od 60% tih prihoda ostvareno je direktno na tržištu, dok ostatak čine bespovratna sredstva iz različith izvora. Sama organizacija ACT Grupa u 2017. godini ostvarila je 2,9 milijuna kuna prihoda, od čega 10% čine prihodi od gospodarske djelatnosti. 70.000 kn ACT Grupa uprihodila je od dobiti poduzeća u kojima je suvlasnik.
Što se događa s viškom prihoda, ako ga je bilo?
ACT Grupa, kao organizacija, već nekoliko godina financijsku godinu završava u gubitku. To je posljedica nefunkcioniranja javnog sustava upravljanja EU fondovima, gdje u većini slučajeva sami predfinanciramo projektne aktivnosti vlastitim sredstvima i zaduživanjem (značajnim iznosima, u prosjeku godišnje oko 2 milijuna kuna). Ugovorna tijela za EU projekte znaju kasniti i nekoliko godina s plaćanjem sredstava za odobrene, provedene i izvještene projekte. To uzrokuje i probleme s likvidnošću organizacije. Članice ACT Grupe u većini slučajeva dobit preraspoređuju u zadržanu dobit ili interne razvojne fondove, za financiranje vlastitih razvojnih projekata.
Koliko je osoba ACT grupa zapošljavala u 2017. godini?
ACT Grupa zapošljavala je 10 osoba na neodređeno vrijeme. Cijeli konzorcij/zajednica zapošljavao je 50-tak radnika na neodređeno vrijeme.
>>>O njima ćemo još čuti: 6 pobjednika natječaja ‘Pokreni nešto svoje’
Kako uklapate poslovanje trgovačkih društava i udruga?
Društvena poduzeća koja smo (su)osnovali posljednjih desetak godina danas čine skupštinu ACT Grupe, suvlasnici su ACT Grupe, a od ACT Grupe dobivaju kontinuiranu podršku u razvoju. Ta podrška se prvenstveno odnosi na administrativno-operativnu podršku, mentorstvo u razvoju proizvoda, tržišta i organizacije, marketing podršku i podršku kroz interne financijske mehanizme. ACT Grupa posluje jednako kao i drugi konzorciji, mreže poslovnih subjekata. Naše osnovne vrijednosti koje nastojimo uključiti u rad su osobna odgovornost, otvorenost, participativnost, solidarnost, suradnja, transparentnost, a te su vrijednosti ujedno sadržane i u zadružnim načelima. Naše članove i korisnike želimo potaknuti da budu inovativni, da razmišljaju van okvira, da budu fokusirani i ustrajni, da brinu za ljude, za svoj tim, da njeguju pitanje zašto rade poduzetnički pothvat, imaju jaki utjecaj i agilni proaktivni pristup, da budu spremni na neuspjeh kao način učenja. Takav okvir nam omogućuje kontinuirani rast i razvoj.
Pratite nas na društvenim mrežama [mks_social icon="facebook" size="48" style="square" url="https://www.facebook.com/lider10media/" target="_blank"][mks_social icon="linkedin" size="48" style="square" url="https://www.linkedin.com/company/lider-press-dd/" target="_blank"][mks_social icon="twitter" size="48" style="square" url="https://twitter.com/lider_press" target="_blank"][mks_social icon="instagram" size="48" style="square" url="https://www.instagram.com/lider.media/" target="_blank"]