Panel diskusija u okviru Liderovog okruglog stola Upravljanje potraživanjima – pokretač rasta tvrtki, iznjedrila je zaključak da se potraživanjima u Hrvatskoj danas upravlja na višoj razini nego prijašnjih godina, te da je puno manje slučajeva u kojima dužnici jednostavno ne žele plaćati svoje dospjele obveze.
Tvrtke su, složili su se panelisti, postale svjesnije svojih obveza, manji je otpor u procesima naplate, a prošlosti su ostale i situacije poput one kada se jedan dužnik izvlačio da je na skijanju i da će platiti kada bude u mogućnosti.
- Najgore je iza nas, ali puno toga smo naučili. Bilo je naših klijenata koji nam nisu plaćali, čije su tvrtke bankrotirale, a istovremeno su njihovi vlasnici iz tog posla izašli kao vrlo bogati ljudi. To je vrlo razočaravajuće. Pratimo aktivnosti svakog našeg dužnika, a jedan od koraka koji smo napravili kako bismo izbjegli probleme sa naplatom potraživanja jest da smo uveli popust za avansno plaćanje i plaćanje u kratkom roku – podijelio je sa okupljenima Velimir Vilović, direktor Cemexa.
Kako u HT-u upravljaju potraživanjima otkrila je Blaženka Klobas, direktorica odjela za financijske odnose s kupcima Hrvatskog Telekoma.
- Proces naplate ne počinje u onom trenutku kada je faktura izdana nego i prije dok procjenjujemo kakve su navike plaćanja toga kupca. Nedavno smo pokrenuli sustav pametne naplate u kojem analiziramo navike plaćanja naših kupaca. Veliki dio naših kupaca su dobri platiše, ali ima i onih s kojima imamo problema i kada iscrpimo sve mogućnosti angažiramo agencije za naplatu potraživanja – rekla je Kolbas i zaključila kako je naplata potraživanja proces kojim se svaka tvrtka treba kontinuirano baviti.
Problema sa naplatom potraživanja imaju i banke, rekao je Zdenko Adrović, predsjednik Hrvatske udruge banaka.
- Vrlo je važno smanjivati udio loših kredita. U građevinskom sektoru nije se vratilo 63 posto kredita, dok u cijelom korporativnom sektoru raspolažemo podatkom od 34 posto nenaplativih kredita. I onda se pitamo zašto su kamate visoke. Evo vam jedan odgovor – poentirao je Adrović i zaključio kako otpisom potraživanja šaljemo krivu poruku poduzetnicima da se neplaćanje tolerira i da ćemo im možda i ubuduće otpisivati potraživanja.
U panel diskusiji sudjelovala je i Sanja Petrinić Turković, direktorica Direkcije za bonitetnu regulativu Hrvatske narodne banke i izjavila da su banke manje sklone novim kreditnim aktivnostima zbog nenaplaćenih potraživanja te da puno resursa koje bi mogle upotrijebiti za podršku optimalnim i održivih projekata u gospodarstvu, troše za naplatu loših plasmana.