Kako malim i srednjim poduzetnicima omogućiti financiranje mimo banaka temeljno je pitanje završnog dijela konferencije Zagrebačke burze i investicijskih fondova.
Loši kreditni portfelji banaka, posebice u bankocentričnoj zemlji poput Hrvatske, tjeraju poduzetnike da misle o alternativnim načinima financiranja. Kao prvo logično rješenje za prikupljenja kapitala nameće se burza, no Hannes Takacs iz CAPMEX-a, globalno važne kompanije za financijsko savjetovanje nudi zanimljivu alternativu – crowdfunding.
Crowdfunding u Hrvatskoj praktički niti ne postoji, dok se na globalnoj razini njime vrlo lako financiraju i najbizarniji poduzetnički pothvati poput proizvodnje klavira koji umjesto tipki ima banane. Globalno, prošle je godine kroz crowdfunding prikupljeno 2,8 milijardi dolara, a taj će se iznos u ovoj godini udvostručiti.
-To može biti i rješenje za brojne hrvatske mikropoduzetnike, naravno uz uvjet da se to tržište regulira te donese zakon koji će ga omogućiti. Crowdfunding je kao legitiman alternativni izvor financiranja prepoznala i Europska komisija koja ulaže velike napore kako bi ga razvila na barem priližnu razinu one u Sjedinjenim Američkim Državama- kaže Takacs.
Ideju razvoja crowdfundinga pozdravlja i Ivana Gažić, predsjednica Uprave Zagrebačke burze te izražava nadu da će kompanije pokrenute na taj način kroz tri do pet godina možda pristupiti i tržištu kapitala.
-Dosta kompanija je otišlo sa ZSE-a, no pitam se zašto više kompanija ne koristi MTP tržište koje je manje regulirano i koje ne traži prospekt uvrštenja. Poduzetnici se ne bi trebali bojati transparetnosti koju Burza iziskuje. Ne treba se plašiti niti veće različitosti u vlasničkoj strukturi koja osim svježeg kapitala nosi niz pozitivnih faktora za svaku kompaniju – veli Gažić.
Vedrana Jelušić Kašić, EBRD-ova direktorica za Hrvatsku obećaje pomoć kako u razvoju Zagrebačke burze tako i u financiranju malih i srednjih poduzetnika. Jelušič Kašić detektirala je jedan od problema domaćeg poduzetništva o kojem se rijetko govori:
-Hrvatski poduzetnici najprije trebaju uspostaviti korporativno upravljenje u vlastitoj kompaniji. Kompanija koja nema razvijenu korporativnu kulturu ne može niti razmišljati o izlasku na burzu i prikupljanju novca kroz inicijalnu javnu ponudu. Premalo se radi na uspostavi kvalitetnog menadžmenta, a još manje na marketingu čiji je temeljni cilj učiniti malo poduzeće vidljivim za ulagače – kazala je.
Zaključno su još jednom poslane poruke ohrabrenja: Hrvatska, kao članica Europske unije ima pristup fondovima, koji su odličan izvor alternativnog financiranja i treba ih koristiti kao motor rasta u budućnosti.