PwC Hrvatska, Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i Women in Adria organizirali su Konferenciju o raznovrsnosti ponuđača u postupku nabave. Razlog održavanja konferencije jest činjenica da danas sve više žena pokreće svoje tvrtke i tako pridonose nacionalnom gospodarskom rastu. Poražavajuće brojke govore kako žene donose 85% odluka o kupovini, dok ih je među dobavljačima prisutno samo 1 posto.
- Konferencija je pokazala da raznolikost dobavljača u hrvatskom gospodarstvu još nije dovoljno razvijena, ali da postoji spremnost u pojedinim tvrtkama. I sa strane dobavljača kada je u pitanju različitost i sa strane onih koji rade s dobavljačima definitivno treba još dosta edukacije i ovakva praksa se treba promovirati. Ovdje se ne radi o davanju prednosti nego davanju prilike da svi zadovolje u procesu nabave - rekla je Vesna Trnokop Tanta, voditeljica usluga u javnom sektoru PwC Hrvatska.
Ekonomska isključivost
Vedrana Jelušić Kašić, direktorica EBRD-a za Hrvatsku, Sloveniju, Mađarsku i Slovačku, objasnila je kako se ekonomska isključivost ne odnosi samo na žene, već i na mlađe generacije, te slabije razvijene krajeve Hrvatske. Jedna od bitnih okosnica strategije EBRD-a za Hrvatsku su upravo ta tri segmenta jer u njima postoji prostor za poboljšanje i poticanje kvalitetne gospodarske djelatnosti koja jača samo gospodarstvo.
Raznolikost dobavljača u procesima nabave je praksa razvijena u SAD-u koji je uvidio da održivost gospodarstva leži u uključivanju malih i srednjih poduzeća u poslovanje velikih tvrtki, posebno njihovih lanaca nabave. Na konferenciji su bili prisutni predstavnici velikih tvrtki, kao što su IBM, Atlantic Grupa i Metro Cash&Carry, koje potiču što veću integriranost malih i srednjih poduzeća u svoje lance nabave.
Velike tvrtke od integracije malih i srednjih dobavljača u svoje poslovanje dobivaju pristup inovacijama, jer su male tvrtke specijalizirane za određeno područje i mogu pružiti uslugu koji veliki dobavljači najčešće ne mogu, a samim pojačanjem integracije dobivaju bolji uvid u tržište i tržišne trendove.
- Nije toliko loše koliko mislimo, iako postoji jaz između muškaraca i žena u Hrvatskoj postoji puno prilika naravno i želje da se on smanji. Nadam se da ovo nije zadnja ovakva konferencija – istaknuo je John Gašparac, predsjednik uprave PwC Hrvatska.
Brzorastući segment
Trendovi pokazuju da su žene u poduzetništvu brzorastući segment, što u svijetu što kod nas, što se polako precrtava i na mlađu generaciju. Tvrtke koje su tradicionalno bile gender neutral, danas postaju gender intelligent, pogotovo u financijskoj industriji.
Mirela Senica, voditeljica nabave za JI Europu IBM Hrvatska, objasnila je da IBM na svakom tržištu na kojem poslu posluje na isti način, koji se ogleda u tome da za svaki tender pokušavaju prikupiti što više dobavljača, od kojih minimalno jedan mora biti manjinski.
Josipa Jutt Ferlan, generalna direktorica DoubleTree by Hilton Zagreb, rekla je kako je važno da se žene u Hrvatskoj ohrabre i same se obrate velikim kompanijama. Žene često čekaju da im se netko prvi obrati za čim nema potrebe jer je danas situacija u hotelijerstvu, da ćete bez obzira na naš interes dobiti odgovor, što je između ostalog dio poslovne kulture, rekla je Senica s čime su se složili i ostali sudionici panela.
- I s jedne i s druge strane postoji spremnost, sve žene bi se trebale uključiti u bazu dobavljača. Ne želimo davati nekome prednost, ali treba razmišljati o tome da među malim i srednjim poduzetnicima postoje žene koje su sposobne, stručne i imaju veliku želju. Ovakve inicijative treba podržati i treba ih biti više, zaključila je Trnokop Tanta.