Na hww-u (hrvatskome ‘wide webu’) vrijede zanimljiva pravila. Ako nemaš informaciju, ukradeš je, prepišeš i objaviš. Postižeš klikanost tuđim perjem. A vlasnik originalne informacije?
Tko ga šljivi, pogotovu ako je mali nezavisni izdavač, pa nije automatski zaštićen kao djelić neke multinacionalne grupacije, telekomunikacijske ili bankarske, naprimjer, kojima je webarenje samo sporedna djelatnost. U toj igri prepisivačine portal jednoga telekoma mrtav hladan prošlog četvrtka objavi tekst ‘Iznenađenje na vrhu – evo koje su tvrtke u 2015. ostvarile rekordne zarade’. Kao da su sami danima istraživali. Ipak, u tekstu je naveden izvor – Finini podaci. A onda su se sljedećeg dana prepisivanja latili najprije jedan pa onda i drugi bankarski kompilacijski portal. Jedan ne navodi izvor, a drugi je pošteniji – uz Finu navodi telekomske prepisivače. I zašto baš svi spominju deset najvećih dobitaša? Zašto ne spominju PBZ Card, koji je jedanaesti prema dobiti u 2015.? Jednostavno, mukotrpno su rovali i kopali po publikaciji ‘1000 najvećih’, zajedničkom izdanju Lidera i Fine objavljenom uz prošli broj Lidera, a poslovnoj zajednici predstavljenom dva dana prije na Fina forumu. Deset tvrtki koje su ostvarile najveću dobit u jednoj su od posebno izdvojenih tablica. Prepisivači su se posebno zabrinuli za lanjsku sudbinu banaka zbog konverzije švicaraca (prepisalo se, naravno, i da je među deset najvećih gubitaša čak pet banaka). No nisu sve banke 2015. završile u minusu. PBZ je s 218 milijuna kuna na 18. mjestu prema dobiti, ali to ne piše u izdvojenim tablicama, nego samo u osnovnoj. Ali tko će se u ‘copy-paste’ industriji probijati kroz šumu podataka o poslovanju 1000 tvrtki… Pravila novinarskog zanata mnogi mediji krše na sličan način i kad izvještavaju s dodjele novinarskih nagrada i konferencija. Nagrade su im često poligon za vlastitu promociju, a laureate iz konkurentskih medija objavi se na dnu teksta, ‘sitno pisano’, ili ih se čak i ne spomene. A održavanje nekog skupa nerijetko se prešuti iako se nemilice troše rasprave, prezentacije, snimke, dodatne izjave, kao da je sve to samostalno istraživanje, a ne najobičniji, eventualno prošireni izvještaj… Do klikanosti i gledanosti – tuđim perjem.