kon uređivanja kuhinja, kupaonica i dnevnih boravaka diljem svijeta, poznati švedski lanac trgovina namještaja IKEA, odnedavno prisutan i u Hrvatskoj, odlučio je sada redizajnirati svoj pristup dizajnu.
Lanac trgovina koji je donio skandinavski dizajn u milijune kućanstava diljem svijeta, od Pekinga do Bostona, mora sada osmisliti nešto novo kako bi održao vodeću poziciju u toj industriji koja se ubrzano mijenja zahvaljujući putovanjima i Internetu.
"Mislim da moramo, što i činimo, razmisliti o tome što će biti skandinavsko u budućnosti", kazao je vodeći IKEA-in dizajner Marcus Engman.
Prihodi IKEA-e snažno su rasli dijelom zbog toga što su održavali troškove niskima tako što su uvjerili svoje kupce da sami mogu iz dijelova sastavljati proizvode. Sada žele do 2020. udvostručiti te prihode, na 50 milijardi eura, povećati broj postojećih 362 trgovina tako što će širiti poslovanje u područjima poput Indije, te potaknuti online prihode.
Kako bi to uspješno proveli morat će uzeti u obzir činjenicu da su klijenti građani svijeta sa sofisticiranim ukusima te da danas opslužuju daleko širi krug ljudi nego što je to bilo 1943. kada su tek počinjali. U proteklih godinu dana IKEA-ine trgovine posjetilo je 775 milijuna ljudi u oko 50 zemalja, a njihovu internetsku stranicu njih 1,2 milijarde.
U nastojanju da ponovno stvori novi skandinavski imidž - IKEA je naveliko poznata po minimalističkom dizajnu - švedska kompanija je također svjesna da se i sama Švedska također promijenila. Od vremena kada je njezin utemeljitelj Ingvar Kamprad još kao dijete počeo prodavati šibice i sjeme za cvijeće u svome susjedstvu, otvorena politika koju je Švedska vodila po pitanju useljeništva rezultirala je dolaskom tisuća izbjeglica s ratnih područja u Africi i na Bliskom Istoku. Trenutno desetina tamošnjeg stanovništva može reći da je rođena izvan zemlje.
IKEA se također širi daleko izvan Europe, koja trenutno donosi oko 70 posto njezinih prihoda, i to na nova tržišta u nastajanju. To znači da bi im budući dizajn možda morao biti više mješavina različih stilova, a to je izazov za IKEA-u inače naveliko poznatu po praktičnom šiku.
Kupci bi sami mogli birati boju i tekstil
Engman je Šveđanin u dobi oko 48 godina, a noseći trendovske naočale, polo-majicu na crno-bijele pruge i tenisice svjestan je važnosti mode u njegovu biznisu. Uz lance trgovina odjećom kao što su Zara, Next i Hennes & Mauritz koji također nude proizvode za opremanje kuća, IKEA se u potrazi za idejama okreće modnim pistama. Po prvi je puta tako dovela modne dizajnere, uključujući Londončanku Katie Eary koja je osmislila zanimljive tekstile za proizvode kao što su lampe i jastučnice.
"Modni dizajneri mogu unijeti novi žar u uređenja kuća, budući da imaju manje tradicionalna gledišta i na drugi način biraju boje i uzorke. Njih nisu učili pravilima", kaže Engman.
Engmanov tim dizajnera trenutno 30 do 40 posto vremena provodi izvan ureda, putujući u odredište kao što su Kina, Brazil ili Jugoistočna Azija kako bi došli do novih ideja i materijala poput eukaliptusovog i drva akacije. IKEA je među najvećim u svijetu korisnicima drveta u svome poslovanju, a radi s više od 1.000 dobavljača iz 52 zemlje.
Otac Markusa Engmana dizajnirao je poznatu IKEA-inu sofu "Klippan" još u sedamdesetima prošloga stoljeća, model koji se još dan danas prodaje širom svijeta. No, masovna proizvodnja postala je od tada težom. Jedan od odgovora na to, kaže Engman, bio bi da se dopusti kupcima da biraju po svome izboru boje i tekstil kako bi proizvodi bili skrojeni po njihovu ukusu.
Dizajneri iz njegova tima također veliki dio vremena provode razmišljajući o modernom stanovanju i tome kako izaći na kraj s uređenjem malih prostora, čestim selidbama i životnim stilovima koji su fokusirani društvenim medijima.
"U prošlosti, obitelj je u početku sjedila oko vatre i pričala priče. Potom su se okupljali oko televizora. A sada cijela obitelj sjedi u dnevnom boravku i svatko radi nešto svoje", kaže Engman.
Neovisno o tome za kakav se novi pristup dizajnu IKEA odlučia, neki aspekti neće se promijeniti. U Engmanovu dizajnerskom centru, na novim proizvodima mali su papirići na kojima je predložena cijena, a glavni dizajner neprestano radi na tome da cijena bude prihvatljivija za široke mase.
"Cijena proizvoda je ono što svatko želi znati. A koji je cilj? Cilj je da proizvod bude pristupačan", zaključuje Engman.