Nautičari na Jadranu dobro su reagirali na aplikaciju uz pomoć koje bukiraju brodske vezove. Prema posljednjim podacima, aplikacija je skinuta više od deset tisuća puta, a ima dvije i pol tisuće registriranih korisnika. Osmislila ju je ekipa iz riječke tvrtke PortHop, u čiji je razvoj uloženo 230 tisuća eura, između ostalog i iz Strukturnih fondova EU.
– Kao skiperu i jedriličaru koji je dosta vremena provodio na moru, ideja o sustavu za najam vezova je već dulje postojala, ali potkraj 2016. pala je odluka da krećemo u projekt. Aplikacija je vrlo jednostavna, imamo veliku bazu marina, sidrišta i luka, a korisnik samo treba odabrati luku i datum – priča Ivan Pucić, suosnivač PortHopa, čiji je poslovni partner u tvrtki i Andrija Čolak, javnosti poznat po franšizi Surf‘n‘Fries.
Svakom novom sezonom sve je očitije da bez digitalizacije nije moguće držati korak s trendovima u turizmu ili se za noćenja boriti s onima koji nude identične stvari, samo to predstavljaju uz pomoć virtualne stvarnosti, kratkih videa ili uz detaljne informacije prilagođene interesima svakoga gosta. Hrvatska u svijetu digitalnog turizma stoji prilično dobro, ali to može zahvaliti idejama pojedinaca, a ne jasno određenoj strategiji države i nadležnih institucija.
Svoje aplikacije već godinama imaju brojni gradovi poput Zagreba ili Rijeke, zračne luke u Zagrebu, Zadru, Dubrovniku pa čak i Hrvatski autoklub. Zagrebački Megabooker i zadarski Rentlio uspješno se bave rezerviranjem smještaja, a možemo se pohvaliti i nizom inovativnih turističkih aplikacija, često prilično jedinstvenih i na prostorima mnogo širim od Hrvatske.
Među pionirima digitalizacije našeg turizma svakako je osječka tvrtka Pointers Travel, čija aplikacija Pointers danas ‘pokriva‘ više od 75 posto hrvatske obale. Riječ je o svojevrsnom osobnom turističkom vodiču koji korisniku omogućuje da dobije sve željene informacije o određenoj destinaciji, kako općenite tako i one prilagođene njegovim interesima.
– Već petnaestak godina ljetujem na otoku Krku i shvatio sam da vam je za detaljno upoznavanje neke destinacije potrebno nekoliko godina. Želio sam stvoriti proizvod koji će ljudima kada dođu na neku destinaciju pružiti najtočnije informacije, ponajprije u neprofitabilnom sektoru, pri čemu mislim na plaže, šetnice, vidikovce... sve ono što vam godišnji odmor čini posebnim. Krenuli smo 2015. i mogu slobodno reći da je upravo Pointers započeo digitalizaciju hrvatskog turizma, koja u to vrijeme gotovo nije ni postojala – iznosi Krunoslav Weinpert, osnivač i vlasnik Pointersa.
Prošle je godine preko njihovih kanala o sadržajima na hrvatskoj obali komuniciralo 5,5 milijuna ljudi. Informacije su dostupne na četiri jezika, a razgledavanje traženih lokacija omogućit će vam uz pomoć filmića, kao i virtualne, odnedavno i proširene stvarnosti.
Aplikacija je potpuno besplatna, a poslovni model Pointersa mogli bismo svrstati u B2G (Business to Government) kategoriju. To znači da surađuju s turističkim zajednicama, gradovima i općinama, kojima digitalizacijom destinacije rade veliku promociju na svjetskom tržištu. Nedavno su postali i kompanija destinacijskog menadžmenta pa poslovnim partnerima nude kompletne turističke pakete s ciljem punjenja tih destinacija i konkretnim dolascima. Njihov proizvod otpočetka je imao podršku institucija poput Grada Osijeka i Ministarstva turizma, ali Weinpert ističe da se ta podrška najčešće ipak svodi na tapšanje po ramenu, a financijske podrške nema. U planu imaju i širenje na strana tržišta pa su tako prodali franšizu u Južnoafričkoj Republici.
Kako izgleda kada se turizmom počnu baviti znanstvenici, otkrio nam je zagrebački startup thinktourism, koji stoji iza eDEST-a, inovativnog analitičkog sustava za upravljanje imidžem turističke destinacije.
– Praćenje imidža iznimno je važan korak u pozicioniranju turističke destinacije jer ono što destinacije promoviraju često ne odgovara onome kako je turisti doživljavaju. Analiza raskoraka između brenda i imidža destinacije predstavlja okosnicu sustava eDEST. Riječ je o sustavu koji u realnom vremenu s društvenih mreža i svih ostalih online medija prikuplja iznimno veliku količinu podataka o percepciji turističke destinacije. Pomoću data science metoda prikupljeni podaci se procesuiraju i analiziraju kako bi se stekao uvid u imidž destinacije i turističko iskustvo. Uz pomoć ovog analitičkog rješenja destinacije dobivaju povratnu informaciju o tome koliko su uspješne u brendiranju i što je potrebno promijeniti kako bi se percepcija turista koji ih posjećuju poboljšala – ispričao nam je Ivan Sever, suosnivač thinktourisma.
Stvaranju te platforme prethodilo je dugogodišnje bavljenje temom percepcije turističkih destinacija direktorice thinktourisma dr. sc. Katarine Miličević. Surađuju i s vodećom konzultantskom kućom u hotelijerstvu Horwath HTL-om, koji je prednosti ovog analitičkog alata prepoznao još u razvojnoj fazi i omogućio dodatne ljudske i infrastrukturne resurse potrebne za plasiranje na globalno tržište.
Iako su domaće destinacije pokazale interes za eDEST, hrvatsko tržište smatraju premalim da bi takav proizvod ozbiljnije zaživio, zbog čega su fokusirani na Europu, SAD pa čak i na arapske zemlje. Razvoj sustava financirali su sami, a njegova se cijena sa svakom destinacijom dogovara posebno. Osim eDEST-a, rade i na proizvodima za unapređenje poslovanja hotela optimizacijom poslovnih aktivnosti i personalizacijom iskustva gostiju, a pokreću i globalni projekt koji bi trebao pridonijeti odgovornijem upravljanju turističkim destinacijama.
Hrvatski turizam od 2016. nudi i aplikaciju koja spaja trčanje i turističko razgledavanje, a koja je djelo startupa SightRun.
– Nas četvero koji smo smislili aplikaciju i prije smo organizirali trkačka razgledavanja Zagreba, takozvani ‘running tours‘, nešto što je u svijetu već popularno i poznato. Kada se otvorio natječaj ‘Startup Factory Zagreb‘, razmišljali smo što bismo mogli prijaviti, a da bude inovativno, da ima tehnologiju iza sebe i da pomaže gradovima, odnosno turistima koji dolaze u grad. Htjeli smo omogućiti svima da trčeći upoznaju naš grad. Žiriju se to svidjelo, pobijedili smo i osvojili nagradu od 150 tisuća kuna, dobili ured i tako je krenulo. Danas aplikacija pokriva 11 gradova, a do kraja godine planiramo se proširiti na još najmanje pet – napominje Sandra Bortek, suosnivačica startupa SightRun.
Sve o digitalnom turizmu i aplikacijama hrvatskih inovatora čitajte u digitalnom i tiskanom izdanju poslovnog tjednika Lider