Dolazi li otvoreno bankarstvo (i) u Hrvatsku, pitanje je na koje je pokušala odgovoriti istoimena konferencija održana u Hrvatskoj gospodarskoj komori u ponedjeljak 19. ožujka. Ukratko, odgovor je da, ali što to znači?
Direktiva PSD2 (Second Payment Services Directive) propis je Europske unije kojim je bankama uvjetovano da baze podataka o svojim klijentima otvore i licenciranim pružateljima financijskih usluga, takozvanim Fintech kompanijama. Razlog je premala konkurencija na tržištu pružanja financijskih usluga. Potrošač, u ovom slučaju klijent banke, imat će ovlasti nad time kome će svoje podatke ustupiti. Na bankama je da osiguraju što bezbolniju tranziciju za ostale pružatelje financijskih usluga, među kojima su, Fintech kompanije i telekomi.
Zdenko Adravić, direktor Hrvatske udruge banaka, izjavio je da će liberalizacija tržišta za jedne biti prijetnja (banke), za druge prilika (Fintech tvrtke), a za treće izazov. Pitanje kako će se naše domaće kompanije postaviti prema tome povukao je Zvonimir Savić, direktor Sektora za financijske institucije, poslovne informacije i ekonomske analize iz HGK-a, naglasivši mogućnost da se poljske i irske platne tvrtke nađu na hrvatskom tržištu i prije nego što lokalna konkurencija stane na noge.
>>>Internetsko bankarstvo pogodovalo zatvaranju više od 9 000 banaka i 50 tisuća otkaza u EU
- Dolazi li otvoreno bankarstvo u Hrvatsku? Da, jer zakon je zakon, lakonski je odgovorio Gijs Boudewijn, predsjednik Odbora za platne sustave Europske bankovne federacije, i dodao da se ne može očekivati od svih banaka da se postave agresivno prema Fintech kompanijama, što znači da će, ukoliko dođe do velikih promjene, biti i nekih žrtava iz bankarskog sektora.
Viceguverner HNB-a, Neven Barbaroša, naglasio je da se direktivom reguliraju platne usluge, što ima za cilj poticanje inovacije i konkurentnosti kod svih igrača na tom polju, uključujući i banke i Fintech kompanije.
- Inicijativu je potrebno ubrzati jer ne želimo previše zaostajati za EU trendovima. Vidimo da u Poljskoj, Danskoj i Ujedinjenom Kraljevstvu već postoje tvrtke koje se uspješno bave pružanjem financijskih usluga, dodao je. Ipak, smatra da konačni rezultat najviše ovisi o politici i bankama i njihovoj otvorenosti prema promjenama.
>>>Tomic: Banke su stara škola, no mijenjaju se
U panel diskusiji koja je uslijedila, riječ je prvo dobila Dijana Kladar, predsjednica Saveza potrošačkih udruga.
- Ankete i istraživanja pokazala su da hrvatski potrošač ne vodi računa o sigurnosti i strah me da će cijena naknada po transakciji imati veću ulogu prilikom odlučivanja potrošača za pružatelja usluga. Potrošači se boje da im se ne zlorabe kartice u digitalnom svijetu, ali gledajući ankete, mislim da će svejedno preći onome koji nudi jeftinije usluge. Zato trebamo približiti potrošaču prednosti i mane jednostavnim jezikom i učiniti to zajednički, kroz suradnju potrošačkih udruga, banaka i drugih pružatelja platnih usluga, istaknula je Kladar.
Govoreći iz ugla Fintech poduzeća, diskusiji su se pridružili Dejan Miklavčić iz Monri Paymentsa i Tomislav Sessa iz Trilixa. Oni ističu da oni sebe trenutno ne vide kao konkurenciju bankama, za početak očekuju da će svoje usluge pružati uz suradnju s bankama, s kojima dosad imaju odličnu suradnju.
>>>Integracijom OTP i Splitske banke nastaje OTP banka Hrvatska
S time se okvirno složio i Luka Tomašković, direktor Kanala isporuke Zagrebačke banke, koji je izjavio da će svakako doći do promjena, ali ne u kratkom roku. Izvršni direktor Sektora platnog prometa Hrvatske narodne banke, Ivan Biluš, rekao je da očekuje da će banke prvenstveno primijeniti princip čekanja do zadnjeg trena da vide kako će se situacija razviti pa se tek onda odlučiti na potencijalne promjene.
Tome u prilog govore i očekivanja Zagrebačke banke, koja ne misli da će se implementacija PSD2 očitovati niti povećanjem radnih mjesta niti smanjenjem broja poslovnica. Upravo suprotno razmišljaju u nadolazećim Fintech kompanijama, koje očekuju da će povećati broj zaposlenih zbog povećanja opsega posla i veće mogućnosti za rast koje im pruža europska direktiva. Tomislav Sessa iz Trilixa je naglasio da se oni vide kao konkurenciju kartičnim kućama, na što je Luka Tomašković iz Zagrebačke banke ustvrdio da će kartičari opstati, jednako kao što je i gotovina ostala nakon što su se pojavile kartice.
Konferencija je završena prezentacijom Marca Folcije iz PwC Italije, koji je zaključio da bi banke trebale europsku direktivu PSD2 shvatiti kao priliku jer koncept otvorenog bankarstva pruža nove mogućnosti i izvore prihoda u odnosu na tradicionalnu ponudu bankarskih usluga koji u konačnici može rezultirati i zadovoljnijim potrošačima upravo zbog povećane inovativnosti.