Za deset dana u zagrebačkim Sesvetama se službeno otvara novi distributivni centar tvrtke DPD Croatia, koja se nalazi u vlasništvu DPDgroupa (GeoPost), druge najveće međunarodne dostavne paketne mreže u Europi. DPDgroup isporučuje više od 5,2 milijuna paketa dnevno, u više od 230 zemalja, a u 2018. godini kroz mrežu Grupe dostavljeno je 1.3 milijarde paketa te je tvrtka ostvarila prihod od 7.3 milijardi eura. Yves Delmas, glavni direktor DPDgroupa za Europu i svjetski stručnjak u CEP industriji (ekspres i paketna industrija), objašnjava za Lider ulogu male zemlje poput Hrvatske na globalnoj logističkoj karti te značaj novog HUB-a koji će se protezati na 14 tisuća četvornih metara, za poslovanje DPD-a u Hrvatskoj.
Na koji način će se promijeniti poslovanje DPD-u Hrvatskoj otvorenjem novog distributivnog centra? Koliko je u njega uloženo i koliki porast volumena očekujete?
Kao posljedica brzorastućeg segmenta izvoza i e-commercea, DPD Croatia imao je potrebu za novim distributivnim prostorom u koji se i preselio krajem siječnja ove godine, s krajnjeg zapada grada Zagreba na krajnji istok, u Sesvete. Novo sjedište DPD Croatia rezultat je dugoročnog planiranja i kontinuiranih ulaganja u tehnologiju i zaposlenike. Naravno, isti je rezultat i rasta poslovanja u posljednjih 15 godina otkada ova tvrtka posluje u Hrvatskoj. Posljednja faza projekta direktno će utjecati na efikasnost operacijskih procesa, kao i na kapacitet sortiranja po satu. Istovremeno, dogodit će se kvantitativni skok u dnevnim sortirnim kapacitetima pa se tako u novom distributivnom centru može sortirati i preko 25 tisuća paketa na dan. Uvjereni smo kako će ovaj kvalitativni pomak osjetiti svi domaći, ali i inozemni 2B i 2C klijenti. Otvaranje jednog ovakvog HUB-a i depoa, zasigurno nosi jači rast DPD-u, što automatski vodi većoj potrebi za novom radnom snagom, odnosno novim zapošljavanjem unutar tvrtke.
Kakav značaj za DPD ima hrvatsko tržište u regiji JI Europe? U kojoj mjeri je Hrvatska iskoristila svoj atraktivan geografski položaj i gdje vidite poboljšanja?
Hrvatsko tržište na europskoj sceni može izgledati poprilično maleno. Prema dostupnim podacima, u Hrvatskoj se u 2017. godini dostavilo tek 19 milijuna paketa. Međutim, tržište, iako malo, vrlo je dinamično. Zaista, hrvatski su se volumeni samo u 2017. godini povećali za gotovo 15 posto, čime se Hrvatska u Europi pozicionirala na osmom mjestu po porastu volumena. Rast se najviše bilježi u B2C segmentu, polovica volumena odnosi se upravo na taj segment, dok u ostatku Europe taj volumen zauzima 41 posto. Vjerujem kako se na hrvatskom CEP tržištu i u 2018. dogodio kvantitativni skok i kako će se takav trend nastaviti i u 2019. godini. DPD Croatia samo prošle godine zabilježio je porast volumena za 35 posto, a takav je rezultat daleko od prosječnog. Istovremeno dobit nam je rasla za 40 posto. Jedan od pokretača domaćeg tržišta, osim općenitog rasta e-commerce sektora, jest svakako i geografski položaj Hrvatske. Smještena na križištu važnih europskih puteva, Hrvatska igra ključnu ulogu u distribuciji i prijevozu za cijelu jugoistočnu Europu. Njezin geostrateški položaj također je važan za povezivanje istočnog dijela Europe sa zapadnim. Stoga, sama pozicioniranost zemlje iznimno je vrlo važna i za distribucijske puteve unutar DPDgroupa. Što se tiče daljnjeg razvoja ove industrije u Hrvatskoj, vidim kako se prisvajaju distribucijski trendovi iz zemalja koje su prethodnice u ovoj branši pa očekujemo i daljnji napredak.
Kakva je pozicija DPD-a s obzirom na konkurentske odnose (prvenstveno Hrvatsku poštu) i ukupan broj logističko-dostavnih tvrtki?
Na domaćem tržištu paketa, Hrvatska pošta preko svoje sestrinske tvrtke HPekspres, zasigurno je jedan od ključnih igrača i broj jedan u volumenima. No, DPD Croatia je isto tako vrlo dobro pozicioniran. Prema „Marketing 2017 European CEP Market data”, istraživanju kojeg je provela DPDgroup, DPD zauzima četvrto mjesto u volumenima paketa na domaćem CEP tržištu. Prvi smo u rastu B2C volumena te drugi u rastu volumena u izvozu unutar EU. Naime, u usporedbi s drugim tržišnim igračima, DPD Croatia je pretekla ostale u jednom specifičnom segmentu – izvozu, u kojem smo lani zabilježili rast od 110 posto, čime smo automatski postali predvodnikom ove usluge na hrvatskom tržištu. Moram priznati kako smo očekivali ovakav skok jer stručnjaci koji rade u DPD Croatia ulažu napore u poboljšanje usluga u skladu s DPDgroup standardima. DPD uživa korektnu reputaciju kod krajnjih korisnika naše usluge, a cilj nam je daljnje poboljšanje prepoznatljivosti brenda u cjelini.
Nedostatak radne snage (posebice dostavljača, prijevoznika i skladištara) već sada bitno utječe na protok robe i rokove dostave, posebice u B2B segmentu poslovanja. Kako globalni logistički biznis odgovara na taj izazov?
Nedvojbeno, tržište se trenutno nosi s velikim izazovom u pronalasku radne snage. Istovremeno, ono se razvija i dalje usprkos određenim faktorima koji trenutno direktno utječu na njega, poput restrikcija u dostavi u gradska središta. Osim toga, suočeni smo globalnim nedostatku vozača, odnosno kurira i općenito porastom troškova. Ovim izazovima nose se apsolutno svi tržišni igrači u bilo kojoj europskoj zemlji. U trenutno nepovoljnom okruženju, DPDgroup razvija strategiju kako ostati fokusiran na kvalitetu pruženih usluga te na inovacije. Nastavljamo pružati premium usluge, njihov veći izbor i brojne pogodnosti, kako bismo zadovoljili visoke potrebe kupaca, što je ključno ako želite opstati kao snažan igrač.
U kojoj mjeri tehnologija već sada zamjenjuje čovjeka u logističkom lancu i kako će prema vašim projekcijama ubrzani tehnološki razvoj utjecati na budućnost logističkog i dostavnog biznisa?
Nema industrije niti tržišta koje nije obuhvatila robotizacija. Što se tiče paketne industrije u posljednjem desetljeću, tehnologija je dopustila razvoj e-commercea koji je ujedno veliki čimbenik za naše tržište. DPDgroup je prije svega uslužna korporacija i za nas je važno da „pravi ljudi“ dostavljaju pakete koji su nam povjereni, pogotovo u sklopu naših premium usluga. DPDgroup se oslanja i na inovacije kako bi optimizirala logistiku i već je razvila dva takva programa. Prvi je kreiranje novih dostavnih scenarija s autonomnim koncept automobilom Renault EZ-PRO. Program uključuje autonomni transport do dostavnih područja u unutrašnjosti gradova te autonomni koncept automobila kao mobilnog paketnog ormarića. Drugi se odnosi na eksperimentiranja u dostavi s dronom. Upravo je DPDgroup lansirala prvu regularnu komercijalnu liniju u 2016. godini. Dakle, tražimo nove načine dostave i istovremeno se pripremamo za buduće scenarije. Međutim, ove su inicijative u eksperimentalnoj fazi i razvijat će se u narednim godinama, u manjem opsegu.