Vrijeme je epidemija. Gripa je na vrhuncu. U dramatičnim izvještajima broje se mrtvi – čak 15 od početka godine, uz 30-ak oboljelih na aparatima, neki u kritičnom stanju. U bolnicama su zabranjeni posjeti, otkazuju se i operacije. Procjenjuje se da je oko 60.000 oboljelih. Samo prošlog tjedna u Nacionalnom centru za influencu laboratorijski su potvrđena 552 slučaja gripe, što je više nego dvostruko više od dosadašnjeg maksimuma (270 oboljelih u tjednu). Intenzitetom hrvatske epidemije iznenađeni su i u Europskom centru za kontrolu zaraznih bolesti.
Jedna od rijetkih dobrih vijesti je što su ‘naši‘ izolirani virusi gripe poslani u London i mogli bi biti uvršteni u cjepivo za sljedeću godinu. To je prvi put da je ‘hrvatski‘ virus uopće u konkurenciji za uvrštavanje u cjepivo, koje bi onda bilo efikasnije od ovogodišnjeg. No gripe bi bilo manje da se Hrvatska umjesto trovalentnim cjepivom koristi efikasnijim, četverovalentnim. Koje je 20-ak posto skuplje. Osim toga, Hrvatska je potpisala višegodišnji ugovor s dobavljačem trovalentnog cjepiva, koji još nije istekao.
Epidemija požara u riječkim autobusima
Još je jedna epidemija na vrhuncu – epidemija požara na vozilima. U Zagrebu gore uglavnom luksuzni automobili, a u Rijeci manje luksuzni autobusi. Upravo je izgorio peti autobus u samo godinu dana. Novi list došao je u posjed dokumenata iz Autotroleja, kao i tvrtke MAN Hrvatska, koji ukazuju na ozbiljne teškoće u održavanju voznog parka riječkoga gradskog prijevoznika, ali i moguće ozbiljne propuste u održavanju, kao i lažiranje dokumentacije o održavanju. Stručnjaci MAN-a tvrde jedno, a iz MAN-a Hrvatska drugo, pa se ne zna je li sporna cijev za povrat goriva na jednom od autobusa zamijenjena dvaput, kako tvrde jedni iz MAN-a, ili je originalna, tvornički ugrađena, kako tvrde iz hrvatskog predstavništva njemačke tvrtke. Kako god, Novi list otkriva da riječki prijevoznik ima ozbiljne probleme s održavanjem, za što je lani potrošio milijun kuna više nego u 2017. Prethodnih je godina poslovao pozitivno, ali u devet mjeseci 2018. iskazan je gubitak od 7,7 milijuna kuna. Pada prodaja karata, linije se ukidaju i skraćuju, novinari upozoravaju, a karavane prolaze.
Epidemija paljenja automobila u Zagrebu
Vratimo se zagrebačkoj ‘automobilskoj‘ epidemiji. Od početka godine u glavnom gradu izgorjela su četiri automobila. Lani su ih gorjela 64, pri čemu se za 42 slučaja smatra da je uzrok požara bio tehnički kvar, a u 22 slučaja utvrđeno je da je riječ o kaznenom djelu. Prethodne godine takvih upozorenja iz miljea organiziranoga kriminala bilo je 15, a u 2016. čak 30, od čega su počinitelji pronađeni samo u tri slučaja. Problem je što žrtve, vlasnici skupocjenih limuzina i terenaca, rijetko surađuju s policijom, i najčešće uporno odgovaraju da im nitko nije prijetio, da nemaju nikakvih problema ili sukoba, da nikome nisu dužni… To je i logično jer se ovakvim vatrenim upozorenjima rijetko koristi u legalnim poslovnim i dužničkim odnosima. Bez obzira na to što su protagonisti, odnosno žrtve, ponekad sudionici javnog života ili su poznati u poslovnim krugovima, epilog cijele priče znaju držati dalje od očiju javnosti. Možda nije bez osnova cinizam jednoga kolege, koji tvrdi da bi policija lakše našla podmetače požara kad bi obavila temeljitu istragu nad vlasnicima zapaljenih automobila.
Epidemija lobiranja u osnovnoj školi
U Šibeniku je na djelu – izborna epidemija. Domar osnovne škole Brodarica Gordan Macura zatvorio se u školu i svim učenicima i nastavnicima priuštio – slobodan ponedjeljak. Tvrdi da je prosvjedovao zbog pritisaka da kao član Radničkog vijeća glasa za Maju Morić, protukandidatkinju dosadašnjeg, dugogodišnjeg ravnatelja Emila Božikova. Pritiske je prijavio policiji u subotu, ali su mu tamo rekli da je to interna stvar škole. U međuvremenu, Maja Morić izabrana je glasovima troje predstavnika Grada Šibenika i predstavnika Vijeća roditelja, roditelji se bune što domar već od utorka radi u školi kao da se prethodnog dana ništa nije dogodilo, resorna ministrica šalje inspekcijski nadzor, a jedino policija misli da to nije njihov posao. Pa nisu to ni grafiti ni palež automobila. Samo epidemijica malo jačeg lobiranja…