Ako se zaposleni prekvalificiraju, njihova će se radna mjesta otvoriti za nezaposlene, komentar je Hrvoja Balena iz Algebre na najavu ministra Marka Pavića o ulaganju u programe cjeloživotnog obrazovanja kroz uvođenje vaučera, koji bi se financirali sredstvima EU fondova.
>>>Pavić najavio vaučere: Država će svima plaćati cjeloživotno obrazovanje
- Jedan od većih trenutnih izazova s kojima se sreću poslodavci leži i u činjenici da se iz evidencije nezaposlenih tek sporadično može selektirati pojedince sposobne i spremne za prekvalifikaciju u zahtjevnija područja. S druge strane, sredstva iz EU fondova se u ovom proračunskom razdoblju ne mogu koristiti za obrazovanje zaposlenih ljudi jer je tako bilo definirano strategijom i operativnim programom. Iskreno se nadamo da će se uvjeti i operativni programi mijenjati za razdoblje 2021. - 2027. jer se time otvara prostor da zaposleni ljudi mijenjaju svoje karijere na bolje, a postojeća radna mjesta prepuštaju drugima koji dolaze iz nezaposlenosti. S ovakvom mjerom se ne bi trebalo čekati 3 ili 4 godine jer je dinamika tržišta rada trenutno jako velika i zato bi trebalo ovakve korake početi financirati iz nacionalnih sredstava, dok nam ne budu dostupni novci iz EU fondova, kaže Balen.
Posebno treba napomenuti da postoji razlika između cjeloživotnog obrazovanja, koje predstavljaju i formalne i neformalne oblike učenja te obrazovanja odraslih koje obuhvaća samo jedan, strukturirani dio cjeloživotnog učenja koji vodi do pune ili djelomične kvalifikacije, ističe Balen. U ovakvoj poziciji u kojoj se nalazimo, strateški je bitno usmjeriti se na strukturirano obrazovanje za potrebe pojedinih deficitarnih radnih mjesta.
>>>Marko Pavić: Moramo ljudima ponuditi poslove s dodatnom vrijednošću kako bismo ih zadržali
- Mi i inače komuniciramo o ovim izazovima kroz socijalne partnere, kao što je HUP i ukazujemo na probleme IT sektora gdje je evidentan problem nedostatka ljudi. Već smo i prije ukazivali na taj problem kako iz ‘bazena‘ nezaposlenih ljudi pronaći ljude koji se mogu adekvatno prekvalificirati. Apelirali smo na to da se mora početi otvarati prilika i zaposlenim ljudima te im dati priliku da sa manje perspektivnih radnih mjesta krenu dalje. Time se pak ta radna mjesta otvaraju onima koji su nezaposleni ili tek dolaze na tržište rada i ovakvim pristupom bi se doprinosilo razvoju cijelog društva, kaže Balen.
Što se tiče sustava vaučera koji omogućuje ljudima da dođu do sredstava za obrazovanje, što je jedan od problema zašto se još više ne upisuju programi obrazovanja odraslih, iz Algebre ga u potpunosti podržavaju jer je riječ o transparentnom sustavu s kojim se lako može upravljati, ciljano usmjeravati prema potrebama tržišta rada te nadzirati provedba i kvaliteta.
>>>Zašto nemamo kulturu učenja
- Svakodnevno čujemo da nema dovoljno ljudi koji se mogu prekvalificirati i jedino što se može napraviti je uvoziti kvalificirane ljude iz trećih zemalja ili obrazovati zaposlene, kako to npr. sustavno provode i Njemačka ili Irska, zaključuje Balen.
Analiza Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih ukazuje kako formalne programe obrazovanja odraslih godišnje u Hrvatskoj upisuje i pohađa do 50 tisuća pojedinaca.