U utorak dopodne započeti su radovi na skidanju s labudice upravo pristiglog havarijskog diesel motora iz ruske nuklearne elektrane Smolensk. Dok je za neke medije avionski prijevoz tog 84 tone teškog motora iz sklopa diesel-električnog generatorskog seta (DEG-set) bila senzacija, za zaposlenike Adriadiesela remonti, revitalizacije i popravci takvih su motora posljednjih 15-tak godina ‘business as usual‘, s obzirom da su ih 15-tak obnovili i vratili u DEG-setove u njihovim domicilnim nuklearkama.
DEG-setovi su sustavi dieselskih motora koji pokreću generatore, a koji se u slučaju bilo kakve havarije u nuklearkama automatski uključuju i proizvode električnu energiju radi omogućavanja pravilnog postupka gašenja reaktora i osiguravanja svih potrebni radnji sustava upravljanja nuklearkom u ‘hladnom pogonu‘.
Prema riječima Vlatka Benkovića, člana Nadzornog odbora, predsjednika radničkog vijeća i voditelja montaže, riječ je motoru snage 600 kW pri 50 okretaja u minuti, a koji je proizveden 1978. godine po licenci švicarskog Sulzera u sklopu Jugoturbinine Tvornice diesel motora, čiji je pravni sljednik nakon pretvorbe i privatizacije današnji Adriadiesel.
Za sad su vidljiva velika oštećenja bloka motora prouzrokovana udarima klipova, a koliko je stvarno oštećenje, a time i trošak servisa i remonta, kaže Benković, znat ćemo tek kad raskopamo cijeli motor i vidimo u kakvom je stanju koljenasto vratilo, i tko zna što ćemo još naći što treba zamijeniti.
Prema Benkovićem saznanjima, bivša je Tvornica diesel motora isporučila 80-tak takvih havarijskih motora u sklopu DEG-setova za nuklearne elektrane. Gubitkom licence nakon što je finska Värtsilla preuzela Sulzera, kasniji Adriadiesel okrenuo se suradnji s MAN-om, a istekom njihovih licenci Adriadiesel pojavio se na tom tržištu s vlastitim motorom pod brendom Adria 40, kojih je sedam isporučio za ruske i ukrajinske nuklearke.
Bez obzira na sve, današnji Adriadiesel naslijedio je i dragocjenu poslovno-tehničku dokumentaciju, proizvođačke i servisne specifikacije, te certifikate vezane za proizvodnju motora iz Jugoturbinih vremena, što mu upravo daje kvalitetne reference za remonte, revitalizacije i popravke svih tih ranije proizvedenih motora za DEG-setove u nuklearkama.
Za razliku od same proizvodnje ovakvih motora, u čijoj je cijeni velik udio materijalnih troškova, u ovakvim remontno-servisnim poslovima velik je udio inženjerskog rada i stručne radne snage, što znači i veću dohodovnost.
Budu li se sve aktivnosti u procesu popravka motora odvijale po planu, njegov bi povratak u nuklearku u Smolensku trebao biti krajem ove godine. U radovima će sudjelovati radnici Adriadiesela d.d., njegove tvrtke kćeri Adriadiesel Green Energy, te razni drugi kooperanti i dobavljači.