Mjerodavno ministarstvo, agencija ravnatelja, nastavnika i drugi uključeni u sustav trebaju zajednički stvoriti bolje uvjete za strukovne škole, a u strukovnom obrazovanju nužne promjene koje diktira tržište rada, istaknuo je u srijedu pomoćnik ministrice znanosti i obrazovanja Vlado Prskalo na otvaranju državnoga stručnog skupa ravnatelja srednjih strukovnih škola u Opatiji.
Dvodnevni skup pod nazivom ‘Uloga ravnatelja u osuvremenjivanju strukovnog obrazovanja‘ organizirala je Agencija za odgoj i obrazovanje, a okupio je oko 200 ravnatelja iz cijele Hrvatske.
>>>Divjak: Milijarda kuna iz europskih fondova za reformu strukovnog obrazovanja
Jačanje nastave kroz rad, odnosno naukovanja, uvođenje sustava kvalitete u škole, formalnog i neformalnog obrazovanja te otvaranje većega prostora školama da same stvaraju i provode svoje kurikulume, nužne su promjene o kojima je govorio Prskalo.
- Kako bismo to postigli, u saborsku proceduru upućen je Zakon o strukovnom obrazovanju koji je pred drugim čitanjem, a omogućit će provedbu nacionalnoga kurikuluma za strukovne škole, podsjetio je.
Dodao je da će se osnovati mreža regionalnih centara kompetentosti u kojima se planiraju otvoriti učenički domovi s većim smještajnim kapacitetima za učenike koji dolaze iz udaljenijih krajeva. Prskalo je izvijestio da je u pripremi i nacrt nacionalnoga kurikuluma za strukovno obrazovanje koji će se recenzirati i potom početi primjenjivati i koji će, ocijenio je, dati bitno veću autonomiju školama i nastavnicima.
- Od ravnatelja se očekuje da budu lideri i čvrste točke koje će provoditi reforme, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja će im dati potporu i kroz stalno stručno usavršavanje, zaključio je pomoćnik ministrice znanosti i obrazovanja Vlado Prskalo.
>>>Potpisan memorandum za unapređenje strukovnog obrazovanja i osposobljavanja
Ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje Jadranka Žarković-Pečenković rekla je da je cilj ovoga skupa upoznati ravnatelje s promjenama u sustavu, ojačati svijest o važnosti strukovnog obrazovanja i nužnosti povezivanja s gospodarstvom.
- Nalazimo se pred velikim izazovom kurikularne reforme, kojoj je u središtu strukovno obrazovanje pa nije dovoljno da ravnatelji samo pokažu dobru volju, nego i da djeluju stručno i motivirano, istaknula je Žarković-Pečenković.
Sustavni nesklad
Potpredsjednik Hrvatske gospodarske komore (HGK) Želimir Kramarić ustvrdio je da u zemlji postoji sustavni nesklad u potrebama gospodarstva i obrazovnoga sustava. Potkrijepio je to službenim podatcima da je u Hrvatskoj 160.000 nezaposlenih, tijekom proteklih godina iz Hrvatske je otišlo 250 tisuća ljudi, pretežito zbog ekonomskih razloga, a u isto vrijeme se odobrava zapošljavanje 30.000 radnika iz inozemstva.
- Taj problem postoji jer se nije rješavao u prethodnim razdobljima, a HGK je sad spreman maksimalno pomoći, posebice preko svojih županijskih komora na terenu, istaknuo je Kramarić.
>>>Divjak: Za provedbu eksperimentalnog programa kurikuralne reforme 200 milijuna kuna
Gost iz Slovenije, ravnatelj tamošnjega Centra za strukovno obrazovanje Elido Bandelj, predstavio je slovenski model gdje je Centar utemeljen kao samostalni zavod, a osnivači su mu mjerodavna ministarstva te obrtnička i gospodarska komora.
- Time je od početka uspostavljeno jako socijalno partnerstvo pa se može jednostavnije utvrditi koja zanimanja treba gospodarstva i koja znanja i vještine mora usvojiti učenik strukovnih škola. Dio nastave se obvezno održava kod poslodavaca te se potom zajedno provjeravaju rezultati učenja, objasnio je Bandelj.