Unatoč i dalje vrlo slaboj ‘prođi’ pametnih satova, koji nisu, barem zasad, postigli ono što se od njih očekivalo, to svježe tržište na kojemu dominira Apple (zauzima oko polovine tržišta) još ne odustaje od borbe za pozornost ljubitelja naprednih spravica. Čak ni ulazak te velike tvrtke na to nježno područje nije pametnim satovima donio popularnost među korisnicima kakvu imaju telefoni ili tableti, ali rano je za otpisivanje tog pokušaja stvaranja nove krave muzare u potrošačkoj elektronici. Trenutačni podbačaj zapravo je razumljiv – pametni sat u vremenu sve većih prijenosnih ekrana jednostavno je premalen, nepraktičan i nudi funkcije kojih ionako ima na drugim uređajima. Podaci to i potvrđuju: prema IDC-u, tvrtki za istraživanje tržišta, broj isporuka pametnih satova prvi je put pao u drugom ovogodišnjem kvartalu, i to za 32 posto, a slično se očekuje cijele godine. Zasićenost tržišta pametnom tehnologijom tolika je da ništa osim revolucionarnoga više ne može privući masovni interes, ali čini se kako su proizvođači toga uvelike svjesni, zbog čega se više oslanjaju na marketing i pažljiviju segmentaciju tržišta.
Pametni satovi danas nisu novi masovni tržišni hit, nego ‘gaža sa strane’, odnosno manji, ali novi izvor prihoda s potencijalom za snažniji rast u budućnosti. Apple je u ovom slučaju odmah odlučio širokim rasponom cijena i modela pokriti što više džepova i ukusa, imajući na umu i segment koji će vjerojatno biti najisplativiji, barem kad je riječ o marži – skupe, dizajnerske satove. Iako se Apple Watch u Americi može dobiti i za nekoliko stotina dolara, tvrtka u ponudi od početka ima i vrlo skupe primjerke koji premašuju tisuću dolara. Za razliku od mobitela, koji pucaju ponajprije na vrlo široku publiku, stvarni je potencijal pametnih satova, čini se, u naglasku na većoj kupovnoj moći. Njihova prednost nije toliko u revolucionarnoj tehnologiji, praktičnosti ili natjecanju (ili uparivanju) s prijenosnim uređajima koliko u dizajnu i luksuzu.
Prema svemu sudeći, najisplativiji će biti kao modna izjava kakvu si mogu priuštiti samo probrani, što su vrlo brzo prepoznali u Appleu. Rezultat je suradnja s francuskim proizvođačem luksuzne mode Hermèsom i satovi čija je cijena oko 1500 dolara po komadu. Možda zvuči mnogo za taj uređaj, ali prava je bagatela usporedi li se sa 17 tisuća dolara vrijednim Apple Watch Editionom, specijalnim izdanjem od 18-karatnoga zlata napravljenim prošle godine u ograničenim količinama i dostupnim na probranim prodajnim mjestima. Nova serija u toj kolekciji temelji se na bijeloj keramici i stoji oko 1400 dolara. Konkurencija se zahuktava jer je profiliranje pametnog sata prema luksuznoj kategoriji počelo privlačiti i etablirane igrače poput Michaela Korsa. Premda je njegov ulazak u priču zasad vrlo skroman, Korsov Access stoji pristupačnih 350 dolara, mnogo manje od konkurencije. Movado Bold Motion, koji je dizajnirao HP, kompatibilan s iOS-om i Androidom, ima cijenu od gotovo 700 dolara, a jednako svekompatibilni Tag Heuer Connected stoji 1500 dolara. Tržište se razvija u skladu s očekivanjima IDC-ovih analitičara koji su u srpnju napisali kako je ‘možda jedan od najvećih propusta tržišta pametnih telefona izostanak brendova tradicionalnih proizvođača satova među najvećim prodavačima’.
Njihovo kaskanje nije neshvatljivo, riječ je o industriji utemeljenoj na tradiciji kojoj se pametni satovi još čine kao nešto za tehnološke entuzijaste, a ne ‘fashioniste‘, kako je priznao i sâm Kors. To se ipak mijenja pa Apple počinje dobivati sasvim novu konkurenciju, na kakvu se dosad nije naviknuo. – Trend se, čini se, mijenja, iako polako, nakon što su ključni prodavači poput Casija, Fossila i Tag Heuera predstavili svoje modele – smatra Ramon T. Llamas, IDC-ov analitičar. Prema njegovu mišljenju, kombiniranje dizajna, praktičnosti i funkcionalnosti s prepoznatljivim brendovima i uhodanom distribucijom moglo bi potaknuti osjetniji rast tržišta koje se zasad bori za jasan identitet. Je li riječ o proizvodu za tehnološke entuzijaste ili modno osviještene pojedince spremne istresti velike iznose za pametni sat, tržište tek treba odrediti. Apple, primjerice, zasad pokušava sjediti na dva stolca pokrivanjem cijelog raspona, no nekako se čini da se u najvišem razredu neće moći natjecati. Njegov brend gotovo je neraskidivo povezan s tehnologijom, vrhunskom, ali tehnologijom, i manje je vjerojatno da će se modno osviješteni pojedinci u potrazi za novom stilskom izjavom odlučiti za Apple, pogotovo nakon što se tržište počelo puniti ozbiljnim modnim igračima. Veliko je stoga pitanje hoće li neozbiljno visoka cijena biti dovoljna za opstanak u tome najvišem segmentu, izglednije je da će trenutačni tržišni lider taj položaj održavati ‘sportskom linijom’, koja je mnogo pristupačnija i za koju već ima uspostavljenu bazu obožavatelja.
Zanimljiv je detalj i da Samsung i Apple cijenu svojih satova dižu neumjerenim količinama zlata i dijamanata, što odbija ljude s ukusom, a njihova konkurencija iz modnog svijeta uglavnom igra na svoj brend i decentnost. Iako se tržište pametnih satova razvija znatno sporije od telefona ili tableta, analitičari očekuju da će u srednjem roku ipak nuditi isplativ rast, pa se čini kako je Apple i ovaj put preduhitrio konkurenciju i uspostavio dominaciju. No to je tržište marketinški malo sofisticiranije i segmentiranije, što ostavlja prostor za etablirane proizvođače satova, posebice u luksuznom segmentu.