Direktor i osnivač bečkog Instituta za poduzetništvo i inovativnost te profesor na WU Executive Academy Nikolaus Franke u suradnji s međunarodnim firmama, studentima i poduzetnicima realizirao je više od 600 projekata, a nerijetko je bio i član komisija za razne inovacije. Budući da je neprestano u kontaktu sa starupovcima i prati njihov rad, zamolili smo ga da za Lider izdvoji neke od najčešćih zabluda koje su se pokazale fatalnima za osnivače novih tvrtki.
- Ne govorim sada o MBA studentima poslovne škole WU Executive Academy jer ih poučavamo kako izbjeći te pogreške zbog kojih propada 80% startupova, naglasio je profesor Franke prije no što je iz rukava počeo sipati crne rupe u koje upadaju startupovci.
Preveliki fokus na tehnologiju
Jedna od najtipičnijih pogreška je stavljanje prevelikog fokusa na tehnologiju. To se osobito odnosi na osnivače tech startupova koji misle da će svi dijeliti njihov entuzijazam oko tehnologije. Što je najgore, redovito se dogodi da prvi klijent zaista dijeli s njima taj entuzijazam, a ponekad i drugi. Međutim, tada sve staje. Njihovi poslovni planovi prepuni su tehničkih detalja, ali im nedostaje poslovna strategija, organizacija poslova, raspodjela dionica, mogućnosti povezivanja i suradnje. Tehnološki entuzijasti jednostavno kao da zaborave razmišljati poslovno i marketinški se postaviti tako da budu pristupačni i zanimljivi većini tržišta, a ne samo zainteresiranim pojedincima. Takvi startupovci trebali bi shvatiti da menadžment i poslovne vještine nisu isprazni pojmovi kojima se svi olako razbacuju, već vrlo opipljive i praktične vještine bez kojih se ne bi trebalo ni kretati u poduzetnički pothvat.
Sve-mogu-sam doktrina
Zagovornici ove doktrine ne žele dijeliti svoju ideju ni sa kime stoga odlučuju sve raditi sami. Takve kamikaze poslovni anđeli vješto izbjegavaju odlukom da financiraju isključivo timove, a ne pojedince. Međutim, i mreže poslovnih anđela često takvim samotnjacima ponude pomoć pri sastavljanju tima. Ako idejotvorac odbije, ne dolazi do suradnje. Prosperitetan startup ima barem tri do četiri osobe u timu: osobu za tehnologiju, za prodaju, za financije, za marketing. Malo je vjerojatno da će jedna osoba moći to sve sama uspješno obavljati. Ne treba zaboraviti da su timski rad i dijeljenje ključ uspjeha.
Nedostatak fleksibilnosti
Nesposobnost balansiranja fleksibilnosti i tvrdoglavosti startupovcu se često obije o glavu. Normalno je slijediti svoju ideju, ali pritom treba ostati fleksibilan. Mnogo startupova započelo je s apsolutno drugačijom vizijom od one po kojoj su danas poznati. Uzmimo za primjer startup liječnika koji je izumio novu metodu za spajanje slomljenih kostiju. Iz nekog razloga ona nikada nije zaživjela. Ipak, njegova metoda naišla je na interes u drvnoj industriji gdje se ubrzo počela primjenjivati pri cijepljenju drveća.
To je tipična situacija s kojom se poduzetnici susreću. Nepredviđeni aspekti primjene ideje pojave se na tržištu i u tom trenutku treba zgrabiti priliku neovisno o tome što se pritom zanemaruje 20 ostalih genijalnih i inovativnih prednosti koje je imala vaša originalna zamisao. Tvrdoglavost u takvim slučajevima umjesto daljnjeg razvoja dovodi do stagnacije i neodrživosti firme na tržištu.
Prilagodba uvjetima brzog rasta
Upravljanje rastom startupa često završi neočekivanim problemima. S velikom uspješnosti startupa na vidjelo dolazi umješnost poslovnog upravljanja jer zapošljavanje novih ljudi zahtijeva kvalitetno strateško planiranje i organizacijske sposobnosti. Lako je organizirati posao kada je u firmi zaposleno pet ljudi, ali kada se u kratkom vremenu stvori novih sto radnih mjesta, potrebno se prilagoditi novim uvjetima, promijeniti organizacijsku strukturu, uvesti nove sustave kontrole i izvještavanja. Mnogi se poduzetnici u tim brzim promjenama ne postave na odgovarajući način i s vremenom dovode svoju uspješnu tvrtku u propast.