U novom serijalu predstavljamo tvrke koje u tišini ostvaruju vrhunske rezultate. KFK (krov, fasada, konstrukcija) već je među najvećim europskim proizvođačima. Gradnjom staklane zaokružio je proizvodni proces i teži prema svjetskome vrhu
Njegove fasade mame poglede na pogonima u Rugvici, uz autocestu prema Slavonskom Brodu, na poslovnim zgradama poput novoga VMD-ova centra u zagrebačkoj Strojarskoj, u dubrovačkoj i frankfurtskoj zračnoj luci, na Muzeju za umjetnost i dizajn u New Yorku, Westfieldu u Londonu i mnogim drugim građevinama, da nabrojimo samo neke novije. Izgledaju impresivno, a ništa manje impresivni nisu ni proizvodni pogoni tvrtke KFK, hrvatskog i regionalnog lidera u proizvodnji aluminijsko-staklenih fasada koje plasira na europsko i svjetsko tržište. Od ulaznih vrata do proizvodnih pogona u Rugvici sve je na visokoj tehnološkoj razini, a ni u unutrašnjosti nije zanemaren dizajn – sve je u crnome metalu i cigli.
>>> Željko Vučemil: Živnulo je tržište nekretnina, ali to neće potrajati
Samozatajni i zauzeti
KFK, donedavno KFK Tehnika, tvrtka je o kojoj se u široj javnosti malo zna. Dobro ga poznaju oni koji nešto grade i žele imati vrhunsku aluminijsko-staklenu fasadu, a poznat je i onima koji proučavaju rang-liste petsto najboljih kompanija u Hrvatskoj jer je KFK u gotovo svim kategorijama stalno među najboljima. Kontinuirano raste, a posljednjih godina bilježi izvrsne poslovne rezultate, no ne voli se eksponirati. Pogotovo se ne voli eksponirati njegov osnivač i vlasnik Marko Rašić, posavski Hrvat iz Dervente čije se ime može pronaći jedino među zakladnicima Udruge bosanskih Hrvata Prsten, no ni ondje se mnogo ne ističe.
Intervju s Rašićem, koji formalno nije u upravljačkoj strukturi, stoga je bio nemoguća misija, a mjesecima ga nismo uspjeli dogovoriti ni s direktorima Emilom Krajcarekom i Matom Karlovićem zbog njihove zauzetosti. Ipak, neke smo odgovore iz KFK-a dobili. Tvrtka je posljednjih godina u velikom investicijskom ciklusu i osvaja sve više stranih tržišta. Provedbom svih planiranih investicija i povećanjem kapaciteta KFK je postao jedna od najvećih tvrtki u branši u Europskoj uniji.
>>> Ovo su mali i srednji metaloprerađivači koji rastu i osvajaju tržišta
Srednjoročni je plan utrostručiti trenutačni promet i do 2020. pozicionirati se među tri najveća svjetska proizvođača fasada s proizvodnim kapacitetom od petstotinjak tisuća četvornih metara visokokvalitetnih aluminijsko-staklenih fasada. KFK-ova je filozofija tražiti posao ondje gdje ga ima dovoljno. Pritom su, kažu u tvrtki, imali sreće razviti proizvod koji mogu plasirati u bilu koju zemlju svijeta i biti konkurentni.
Financijski izvoz 80 posto proizvodnje
Danas najviše kupaca tvrtka ima na tržištu SAD-a, Velike Britanije, Austrije, Švicarske i Njemačke, a upiti stižu čak i iz Australije. U ovom trenutku ima nekoliko projekata na britanskom tržištu, koje joj je posebno zanimljivo i izazov zbog specifičnih regulativa i propisa. Cilja još nekoliko projekata na tom tržištu, ali još nisu u fazi odlučivanja. U igri su i novi projekti u SAD-u; potražnja se, kažu, povećava jer kupci sve više zahtijevaju kvalitetu proizvoda i kompletne usluge koju im KFK može pružiti, po čemu se ističu.
>>>Samozatajne tvrtke (2): Infobipova platforma za 60 posto mobitela na svijetu
Na zapadnim tržištima konkurentan je prije svega zbog toga što nudi kompletan paket: od vođenja projekata, projektnog ureda, dizajna, proizvodnje do ugradnje i konzaltinga. Na Bliskom istoku pak nije konkurentan u prvom redu zbog vrlo jeftinih indijskih, kineskih i bliskoistočnih proizvođača fasada.
Iako malo koja novija alustaklena fasada u Hrvatskoj nije njihova, u KFK-u kažu da se sada oko 80 posto njihove proizvodnje financijski izvozi na tržišta Zapadne Europe, Sjeverne Amerike i regije, a samo 20 posto projekata odrađuju na domaćem tržištu. I dalje je glavni fokus na europsko tržište i SAD, gdje je tvrtka počela raditi prije deset godina, ali posljednje tri-četiri godine nastupa samostalno u suradnji s građevinskom tvrtkom iz New Yorka koja ugovora poslove, a KFK za nju izrađuje fasade. Njegov rast posljednjih nekoliko godina potaknut je stalnim ulaganjima u novu i sofisticiranu tehnologiju, vlastiti razvoj novih proizvoda te prodajnu mrežu diljem svijeta, ponajprije u SAD-u, Velikoj Britaniji i Europskoj uniji.
>>> Obnova pročelja: Zagreb građevinarima u idućih šest godina osigurava posao od 2,5 milijardi kuna
Dio ‘tajne uspjeha‘ sigurno je i u tome što je na tržišta izvan Hrvatske izišao još prije petnaest godina, a s obzirom na to da je ondje mnogo veća konkurencija za tvrtke njegova profila, bio je prisiljen ulagati i stalno se usavršavati.
[caption id="attachment_305033" align="alignright" width="304"] Marko Rašić - Osnivac i vlasnik posavski je Hrvat iz Dervente cije se ime može pronaci jedino me u zakladnicima Udruge bosanskih Hrvata Prsten. Iako nije na formalnome upravljackom položaju, tvrtkin je ‘spiritus movens‘. Kljucni element dosadašnje strategije razvoja pravodobni je izlazak na strana tržišta, što je rezultiralo dobivanjem novih projekata, širenjem poslovanja i sveukupnim napretkom.[/caption]
Sve je to potaknulo znatan rast prihoda i neto dobiti, zbog čega u KFK-u ne skrivaju zadovoljstvo. Lani su došli na razinu od gotovo pola milijarde kuna prihoda (465,7 milijuna) uz dobit od 92,7 milijuna kuna i neto profitnu maržu od 19,9 posto. Prihod od prodaje u inozemstvu u 2016. porastao je za 127,8 posto. Na kraju ove godine, prema dosadašnjim pokazateljima opsega proizvodnje, novih projekata, rasta zapošljavanja itd., također očekuju vrlo dobre rezultate. Procjene se mijenjaju ovisno o situacijama na tržištu, ali i u idućim godinama u tvrtki kao i do sada očekuju stalan rast. KFK grupa, kažu u njoj, danas ima tristotinjak zaposlenih, ali taj se broj mijenja ovisno o potrebama na gradilištima i projektima. Broj zaposlenih stalno se povećava i ulaže se u proizvodna postrojenja i tehnologiju.
Staklana za vlastite potrebe
U posljednje tri-četiri godine uloženo je više desetaka milijuna eura. Zadnji KFK-ov investicijski ciklus vrijedio je oko 150 milijuna kuna, a dio ulaganja poduprla je i Europska unija u sklopu svojeg Fonda za regionalni razvoj iz kojega mu je odobreno gotovo 15 milijuna kuna nepovratne potpore. Odobrenim projektom Europske unije nabavljeno je 30-ak strojeva i ostale opreme te softvera. Nakon svih tih ulaganja KFK ima suvremene proizvodne pogone i obradne centre, vlastiti pogon za industrijsku plastifikaciju, a nedavno je završen i pogon za obradu stakla.
Ulaganje u nove strojeve donijelo je veće i kompleksnije poslove, a gradnjom staklane zaokružen je cijeli proizvodni proces pod vlastitim krovom, što je sad i jedna od ključnih KFK-ovih prednosti. Zasad ne planira proizvoditi staklo za prodaju, nego isključivo za vlastite fasadne elemente. Investicijski je plan daljnje proširivanje proizvodnih pogona, a namjerava investirati i u obnovljive izvore energije te sagraditi solarnu fotonaponsku elektranu.
[caption id="attachment_305029" align="aligncenter" width="750"] Tvrtkin je cilj imati sve procese pod svojim krovom, od rezanja, savijanja, bojenja, sklapanja gotovog proizvoda do pakiranja. Taj zaokruženi proizvodni proces uvelike smanjuje rizik od nepoštovanja rokova i nepostizanja kvalitete te povećava efikasnost poslovanja.[/caption]
U suradnji sa splitskim Fakultetom elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje pak razvija modul za evaluaciju razine energetske učinkovitosti aktivnih ovojnica zgrada. KFK (krov, fasada, konstrukcija) Rašić je osnovao 1997. i tijekom godina se iz male tvrtke sa šest radnika toliko razvio da se popeo na vrh među tvrtkama koje se bave gradnjom aluminijskih i staklenih fasada u ovom dijelu Europe, preživjevši veliku krizu koja je snašla građevinski sektor. Iako nije na formalnome upravljačkom položaju, tvrtkin je ‘spiritus movens‘.
Ključni element dosadašnje strategije razvoja pravodobni je izlazak na strana tržišta, što je rezultiralo dobivanjem novih projekata, širenjem poslovanja i sveukupnim napretkom. Strategija je razvoja za iduće razdoblje, ističu u KFK-u, sinergija proizvodnih procesa nakon provedenog proširenja proizvodnje, daljnje ulaganje u tehnologiju i stručni kadar u proizvodno-tehnološkom procesu i projektiranju te dizajnu. Razvoj se financira iz vlastitih financijskih izvora, ali nastavit će upotrebljavati i sredstva fondova Europske unije, zbog čega se tvrtka i dalje prijavljuje na natječaje koji se objavljuju.
Kombinacija robota i ruku
Osim staklane koja je bila velik iskorak, među najnovijim je ulaganjima robot za zavarivanje, automatizirano skladište metalnih limova i 3D laser za cijevi čijom se upotrebom osiguravaju velike serije proizvoda i velika preciznost reza na cijevima, zbog čega bilo kakve rešetkaste konstrukcije više nisu nikakav problem. Unatoč tome i dalje je mnogo ručnog rada jer je riječ o jedinstvenim proizvodima koji zahtijevaju angažman i pristup radnika, zato se najviše ulaže u ljude i njihovu izobrazbu. Jedan od većih tvrtkinih izazova u poslovanju upravo je nedostatak radne snage.
>>> Pogodnosti za radnike: Kako zadržati radnike ako se na sve plaća porez?
Kako se povećava potražnja za proizvodima i uslugama, tako se povećava i potražnja za kvalificiranom radnom snagom, koju je malo teže pronaći. U Hrvatskoj nema obrazovanoga kadra kakav bi KFK-u odgovarao, zato sâm obučava zaposlenike. Radnici se, kažu u tvrtki, lakše pronalaze u zemljama poput Austrije, Engleske ili Njemačke jer su već školovani i iskusni na području koje je njima potrebno. Iako je iskusne ljude gotovo nemoguće naći, kažu da nije problem naći sposobne ljude spremne učiti, no velik je problem zadržati ih nakon što nauče jer vlada velika potražnja za takvim kadrom i on većinom odlazi u inozemstvo. Nedovoljno stručnog osoblja i loš obrazovni sustav problemi su u cijeloj hrvatskoj metaloprerađivačkoj industriji, zbog čega je KFK prisiljen takve usluge tražiti i kupovati u inozemstvu, ponajprije u Njemačkoj, Engleskoj i Americi, ali po znatno višoj cijeni.
[caption id="attachment_305034" align="aligncenter" width="750"] KFK je zaposlio prvog robota, u tvrtki su ponosni i na automatizirano skladište te 3D laser za cijevi, ali trebaju i stručne radnike[/caption]
Tvrtkin je cilj imati sve procese pod svojim krovom, od rezanja, savijanja, bojenja, sklapanja gotovog proizvoda do pakiranja. Taj zaokruženi proizvodni proces, u kojemu je najnovija, posljednja karika u lancu staklana, uvelike smanjuje rizik od nepoštovanja rokova i nepostizanja kvalitete te povećava efikasnost poslovanja. Uzevši u obzir snažnu orijentaciju na globalno tržište i dobre referencije, ne bi bilo čudno da se KFK-ovi proizvodni pogoni u Rugvici nastave jako širiti uz autocestu, prema Derventi.