Joseph A. DeFeo jedan je od najvećih svjetskih autoriteta za poboljšavanje kvalitete u tvrtkama i upravljanje njime. U Institutu Juran, iz kojega je proizašla tvrtka Juran Global, radi već 25 godina kao glavni trener pomažući poslovnim liderima povećati prodaju i smanjiti troškove te povećati zadovoljstvo kupca s pomoću programa poboljšavanja procesa kao što su Lean i Six Sigma, strateško planiranje i transformacija kulture. Zbog sposobnosti pronalaženja rješenja složenih problema i primjene dokazanih metoda postao je poslovni partner najvećih svjetskih tvrtki poput Duracella, Applea, Anthema, Samsunga, Unilevera i drugih. Autor je i suautor mnogih knjiga. Njegova je glavna ideja vodilja da su ključevi dobrih poslovnih rezultata stalan fokus orijentiran na kupca i njegov integritet. Tvrtka Metroteka lani je postala partnerica Instituta Juran, najvećega svjetskog imena za poslovno savjetovanje i izvrsnost, a DeFeo je bio jedan od govornika na 16. konferenciji o kvaliteti koja je u organizaciji Hrvatskoga društva za kvalitetu prošlog tjedna održana u Poreču. Održao je predavanje na temu ‘Ljudski potencijali kao temelj kulture kvalitete‘.
• U današnje se doba u svijetu nudi mnogo standarda, ali kako od standardizacije doći do svjetske kvalitete?
– Dobivanje certifikata ne znači da automatski imate profitabilnu tvrtku jer morate još mnogo toga učiniti. Kad sam prijašnjih godina dolazio u Hrvatsku, više se razmišljalo o samoj certifikaciji, no danas je sve više onih koji su svjesni da to nije dovoljno. Kad na predavanjima pitam publiku koliko ih je certificirano, digne se mnogo ruku; kad pitam koliko ih ima svjetsku kvalitetu, uvis ide samo poneka ruka. Na treće pitanje, koliko ih je kompetitivno jer je certificirano prema nekoj normi, digne se još manje ruku. To što imate certifikat prema nekoj normi, odlično je, ali kvaliteta se ne smije postizati samo s pomoću certifikata, mora biti osnova. Lideri moraju shvatiti da će svaki proizvod biti kompetitivniji ako zahtijeva višu kvalitetu na različitim razinama. Poruka je sljedeća: morate uvesti kvalitetu kakvom je gledaju kupci, i to jednu certificiranu tvrtku razlikuje od druge. Dakle, nužno je uvesti kvalitetu kao poslovnu strategiju. Stoga se tvrtke razlikuju onoliko koliko se razlikuju i njihovi lideri koji određuju smjer i žele biti najbolji u tome što rade. Štoviše, lideri moraju biti zamjenski glas kupaca.
• Dakle, prijeko je potreban nov način promišljanja na razini tvrtkinih lidera?
– Lider mora slijediti nekoliko univerzalnih načela i biti svjestan važnosti planiranja kvalitete, njezine kontrole i poboljšanja. Ako lider razumije ta tri procesa, moći će također upravljati vremenom, energijom i resursima da to napravi. Tvrtka mora biti usredotočena na nekoliko krupnih stvari po kojima će biti sjajna i zbog kojih će napredovati, a ne činiti mnogo malih stvari. Sjajni se fokusiraju na nekoliko stvari koje mogu izvesti odlično.
• Što biznismeni u Hrvatskoj danas gledaju pogrešno?
– Bio sam iznenađen koliko hrvatskih poslodavaca misli da ne može djelovati ako Vlada ne promijeni poslovno okružje. Takvo stajalište može se naći i u drugim zemljama, pa i u SAD-u. Dobre tvrtke i dobri mislitelji uspješni su i bez vladine potpore jer iako vlade nužno ne funkcioniraju dobro, to ne može zaustaviti uspješne biznise. Možda ste vi u Hrvatskoj manje profitabilni, plaćate više poreza, usporavaju vas, ali morate naučiti poslovati i u tim uvjetima. Ako biste čekali promjene u funkcioniranju Vlade, mogli biste čekati stotinu godina. U SAD-u je kvaliteta poslovanja 90-ih bila vrlo loša, Japan nas je tukao kvalitetom i cijenom, no iz toga smo izvukli lekciju. Dr. Juran i drugi počeli su učiti ljude kako postati boljima, a naša vlada utemeljila je nacionalnu nagradu za kvalitetu Malcom Baldrige Quality Award kako bi se tvrtkama pomoglo da podijele informacije o tome kako biti bolji; potaknula ih je da se poboljšaju. Ni naša vlada nije posebno uspješna jer je polarizirana, ali biznisi nekako pronalaze način da uspiju. I mi plaćamo velike poreze, neke od najvećih, ali u Americi je promjena postala način razmišljanja. Moja je poruka Hrvatskoj i sličnim zemljama: što upijete više vanjskih utjecaja, to ćete više prihvatiti i način razmišljanja.