Kako je podmuklo isisavanje novca pod okriljem raznih mobilnih aplikacija uzelo maha, nije dugo trebalo čekati na prve reakcije iz Europske komisije. Prošli je tjedan Opća uprava za zaštitu prava potrošača objavila kratak rezime stanja u tom pogledu.
Slijedom rastućeg broja pritužbi potrošača zbog ‘navlačenja’ na plaćanje dodatnih usluga u online igrama i mobilnim aplikacijama koje često nude besplatno preuzimanje, ali u nekom trenutku traže novac, za što su posebno pogodne mete djeca, Komisija je odlučila povući određene poteze u dogovoru s nacionalnim tijelima.
Uspjeh je, usprkos pozitivnoj intonaciji priopćenja za javnost, tek djelomičan, najviše zahvaljujući Appleu, koji se zasad ne uzbuđuje previše oko tog problema i nije napravio mnogo u njegovu rješavanju. Google je, s druge strane, bio nešto konkretniji i kooperativniji. Ipak, povjerenik za zaštitu prava potrošača Neven Mimica bio je prilično optimističan u ocjeni dosad postignutog.
- To je prva takva akcija u kojoj su Komisija i nacionalne vlasti udružili snage. Drago mi je vidjeti da je to donijelo opipljive rezultate. To je važno za potrošače, posebice za djecu, koja trebaju biti bolje zaštićena tijekom igranja na internetu - rekao je Mimica.
Jasni zahtjevi
Komisija je stoga u suradnji s državama članicama u sklopu CPC mreže (suradnja između Komisije i nacionalnih regulatornih agencija na području zaštite prava potrošača) uputila nekoliko jasnih zahtjeva Appleu, Googleu i interesnoj udruzi proizvođača softvera Interactive Software Federation of Europe. Od njih je zatraženo da igre koje se reklamiraju kao besplatne ne zavaravaju potrošače o istinskim troškovima koje sadržavaju, kao i da ne izvlače iz djece novac za određene sadržaje u igrama, ili snube odrasle da to učine u njihovo ime. Osim toga, potrošači moraju biti adekvatno informirani o načinima plaćanja, a plaćanje ne smije biti automatizirano i izvršiti se bez eksplicitnog pristanka potrošača. Posljednje, Komisija je od glavnih distributera i proizvođača takvih aplikacija zahtijevala da trgovci daju elektroničku adresu na koju se potrošači mogu obratiti u slučaju pritužbi ili pitanja.
Google surađuje, Apple ne
Google je na listu odgovorio uglavnom pozitivno, ponudivši niz rješenja koja bi trebala biti funkcionalna do rujna ove godine, a tiču se uklanjanja riječi ‘besplatno’ s aplikacija koje nude plaćene sadržaje u nekoj fazi, upućivanja smjernica proizvođačima softvera o navođenju djece na plaćanje sadržaja te praćenja očitih kršenja zakona o pravima potrošača u EU. Možda i najvažnije, Google je promijenio tvorničke postavke tako da korisnik eksplicitno mora odobriti svaku kupnju unutar aplikacija, osim ako sam ne odredi drugačije. Appleu se, međutim, ne žuri, predložio je određena rješenja, ali ih, tvrde u Komisiji, nije implementirao niti dao detalje o tome kada i kako ih misli provesti. Moguće pravne posljedice, pak, napominju u Komisiji, prije svega su u nacionalnoj domeni i o njima će države članice donijeti odluke.