Od puštanja tri nova zakonska prijedloga Ministarstva turizma u proces javnog savjetovanja (Zakon o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma, Zakon o turističkoj pristojbi i Zakon o članarinama u turističkim zajednicama), na Vladinim stranicama ‘esavjetovanje‘ stiglo je do sada vrlo malo komentara i prijedloga. Strukovne udruge slažu se s većinom prijedloga paketa zakona, međutim, Hrvatska udruga turizma, koju čine najveće hotelske kompanije, sa 70 posto ukupnog prihoda hrvatskog hotelijerstva, oglasila se u ponedjeljak priopćenjem za medije, u kojem izražava nezadovoljstvo prema smanjenju mogućnosti participiranja hotelske industrije u donošenju ključnih odluka unutar lokalnih turističkih zajednica.
>>> Skoro 30 tisuća tvrtki i obrta oslobađa se plaćanja članarine TZ-ima, ali tek u izbornoj 2020.
Prema novom prijedlogu Zakona o turističkim zajednicama broj predstavnika članova skupštine utvrđuju se statutom lokalne turističke zajednice razmjerno visini udjela pojedinog člana u prihodu turističke zajednice, uz ograničenje da pojedini član može imati maksimalno 25 posto predstavnika u skupštini, a do sada je imao maksimalno 40 posto. U mnogim destinacijama najveći prihodi TZ-ova dolaze iz uplaćenih pristojbi hotelijera pa su oni do sada imali uglavnom i glavnu riječ kada se odlučivalo o strateškim i financijskim pitanjima, međutim novim prijedlogom se njihova dominacija nad turističkim sustavom želi umanjiti.
Iako u HUT-u pozdravljaju većinu promjena u ustrojstvu i funkcioniranju sustava turističkih zajednica koje su najavljene u objavljenim nacrtima prijedloga zakona, kao što su redefiniranje zadaća pojedinih razina sustava, ustrojstvo lokalnih turističkih na principima destinacijskih menadžment organizacija, financijsko poticanje udruživanja turističkih zajednica, decentralizacija raspodjele prikupljenih sredstava i sl, HUT smatra kako prijedlog smanjivanja udjela pojedinog člana turističke zajednice s postojećih 40 na 25 posto nije prihvatljiv, jer će se na taj smanjiti udio turističkih djelatnika u Skupštinama lokalnih zajednica, a odluke će potencijalno donositi ljudi koji nisu izravno vezani za turizam.
‘Možemo razumjeti intenciju zakonodavca da niti jedan član nema natpolovičnu većinu u Skupštini TZ-a, no držimo kako će predloženo daljnje smanjivanje biti kontraproduktivno. Želimo li povećavati kvalitetu hrvatskog turizma, trebamo omogućiti da u turističkim tijelima sjede stručni turistički djelatnici. Pored toga, podsjećamo kako već postoji ograničenje kojim se ukupno uplaćena boravišna, odnosno turistička pristojba, ograničava na 25 posto od ukupno uplaćenog“, stoji u priopćenju.
>>> U Hrvatskoj ostvareno 100 milijuna noćenja mjesec dana ranije nego lani
Veljko Ostojić, direktor HUT-a smatra da TZ-ovima treba omogućiti dodatnu komercijalizaciju poslovanja, s čime se pak ne slažu putničke agencije. – Zašto, primjerice gosti ne bi imali mogućnost bukiranja smještaja putem TZ-ova? Ne mislim da bi se one trebale aktivno baviti prodajom smještaja, ali zašto ne bi imale linkove na razne buking alate, čime bi čitav sustav uprihodio dodatna sredstva i ispunio krajnji cilj dovođenja gosta u Hrvatsku – smatra Ostojić. Naveo je i nelogičnost kojom je prodaja vlastitog promidžbenog materijala zabranjena Zakonom o turističkim zajednicama i pita se zašto neki hotelijer ne bi od neke turističke zajednice kupio, primjerice 300 kataloga za svoj objekt i platio ih TZ-ovima?
Hotelijeri najviše sudjeluju u ukupnim prihodima hrvatskog turizma, ali su do sada imali i apsolutni utjecaj na sektor, zastupljeni su u svim relevantnim tijelima. Ne čudi što se protive inicijativi da se njihov utjecaj u lokalnim zajednicama smanji, a da se prostor malo otvori i drugim dionicima tržišta. No problem je u tome što ne postoji neka velika alternativa. Iako je najavljivano da predsjednici TZ-ova novim Zakonom više neće isključivo biti iz redova lokalnih političkih vlasti, ipak je ta stavka, koja se u mnogim slučajevima pokazala neučinkovitom, ostala u prijedlogu novog Zakona. Čelni ljudi TZ-ova bit će i dalje lokalni šerifi ili ljudi koji oni sami odaberu.
Pratite Lider na društvenim mrežama [mks_social icon="facebook" size="48" style="square" url="https://www.facebook.com/lider10media/" target="_blank"][mks_social icon="linkedin" size="48" style="square" url="https://www.linkedin.com/company/lider-press-dd/" target="_blank"][mks_social icon="twitter" size="48" style="square" url="https://twitter.com/lider_press" target="_blank"][mks_social icon="instagram" size="48" style="square" url="https://www.instagram.com/lider.media/" target="_blank"]