Aktualno
StoryEditor

Zapanjujuća pohlepa jednog od najmoćnijih direktora automobilske industrije

21. Studeni 2018.

Nestalna priroda uspjeha i stalna priroda prevelike moći dokazana je po tko zna koji put naglim padom automobilskog monarha Carlosa Ghosna. Šef najvećeg saveza u industriji koji uključuje Renault, Nissan i Mitsubishi (prva dva su u otvorenoj vezi već 19 godina, posljednji se priključio prije dvije godine) u ponedjeljak je uhićen u Japanu nakon iskaza zviždača prema kojem je jedan od najproslavljenijih direktora automobilske industrije zloupotrebljavao imovinu kompanije i lagao o visini svoje plaće.

>>> Volkswagen svrgnut s čelne pozicije, Renault-Nissan prodao više lakih vozila

Nissan je Ghosna odmah krenuo odstraniti s pozicije predsjednika odbora, ali to je izgleda tek početak gromoglasnog pada čovjeka koji je tijekom dugotrajne vladavine akumulirao niz čelnih pozicija i sebe ugradio u sve pore saveza. Francusko-brazilsko-libanonski menadžer ujedno je izvršni direktor i predsjednik odbora Renaulta, predsjednik odbora Mitsubishija te predsjednik i izvršni direktor saveza, ali je izvjesno da će sa tih funkcija biti smijenjen, na što upućuje i zahtjev francuskog ministra financija Brune La Mairea da se Ghosna zamjeni (država ima udio od 15-ak posto u Renaultu, ali dvostruko pravo glasa).

Svi Ghosnovi ‘grijesi‘

Konkretno, Ghosn je optužen za lažiranje svoje plaće u službenim dokumentima zato što Japan ima znatno niži prag tolerancije za neumjesno visoke plaće šefova kompanija od Zapada. Navodno je do ožujka 2015. zaradio u Nissanu 88,7 milijuna dolara kroz pet godina, ali prijavio samo pola tog iznosa zato što je od 2010. bio pod svjetlima reflektora kao najplaćeniji direktor u Japanu, piše Financial Times.

Detalji druge optužbe nisu poznati, no u Nissanu tvrde kako je Ghosn zajedno s drugim direktorom Gregom Kellyem pogrešno prikazivao investicije kompanije i koristio njenu imovinu u osobne svrhe.

>>> Nije san: Nissan zabilježio rekordnu godišnju dobit od gotovo 7 milijardi dolara

Do tolike moći Ghosn je došao zahvaljujući svojoj nemilosrdnoj učinkovitosti koja je spasila Nissan s ruba propasti i dovela do formiranja moćnog saveza koji je sada drugi proizvođač na svijetu, iza Volkswagena. Kroz nekih dva desetljeća, izgradio je neuobičajenu mrežu međusobnih udjela između tri proizvođača što im je omogućilo značajno smanjenje troškova i pristup nizu tržišta, iako su nominalno sačuvale svoju neovisnost. Ako su optužbe točne, apsolutno fascinira da si je čovjek koji je ubirao odvojene milijune iz svake od triju kompanija dopustio ovakav neslavan kraj nakon desetljeća poslovnih uspjeha i velikog traga u automobilskoj industriji.

https://www.youtube.com/watch?v=nrKp3vpU2ZU

Pusti milijuni nisu bili dovoljni

Po svemu sudeći nezajažljivi Ghosn u Nissanu je dobio, koliko se može vjerovati uopće službenim brojkama sada, 9,8 milijuna dolara za fiskalnu 2016./2017. i 6,5 milijuna u ovoj, u Renaultu 7,4 milijuna eura tijekom prošle godine, a u Mitsubishiju još dva milijuna dolara u ovoj fiskalnoj godini. No, jednostavno nije bilo dovoljno, Francuz-Brazilac-Libanonac, kako je službeno definirana njegova niska nacionalnosti, trebao je još više i bio spreman lažirati brojke i koristiti imovinu kompanije u tu svrhu.

Nije naodmet napomenuti i da Nissan već neko vrijeme pokušava smanjiti utjecaj Renaulta koji još uvijek ima nominalno najjaču ulogu, iako su se rezultati u međuvremenu preokrenuli. Nissan, nekoć zahvalan Renaultu na pomoći, sada je 60 posto veći po prodaji od francuskoj proizvođača, ali kotira kao ‘mlađi partner‘, podsjeća Reuters. Posebno su se u Japanu uznemirili ove godine kada je francuska vlada počeka nutkati Ghosna na cementiranje odnosa sa Nissanom, naravno tako da interesi Renaulta budu pažljivo njegovani. Iz toga je jasno da su u Yokohami jedva dočekali priliku da se riješe Ghosna (aktualni izvršni direktor Hiroto Saikawa odmah je počeo javno demontirati njegovo nasljeđe) i redefiniraju odnose u savezu, no to ne znači automatski da su optužbe neutemeljene.

22. studeni 2024 03:55