Žensko poduzetništvo temelji se ponajprije na dvjema platformama – želji za uspjehom ili potrebi za preživljavanjem, a pristup financijskim uslugama i lakoća poslovanja su uvjeti koji otvaraju put za napredak poduzeća u vlasništvu žena – pokazuje studija Mastercard Index of Women Entrepreneurs. Istovremeno, glavne zapreke koje mogu obeshrabriti žene da postanu poduzetnice su društvene predrasude i slabije mogućnosti napredovanja, a za njihovo svladavanje ključna je podrška iz okruženja.
Zemlje koje najviše podupiru žensko poduzetništvo
Razvijena tržišta su na vrhu ovog indeksa žena poduzetnica, predvođena Novim Zelandom (74,4, prvo mjesto), Kanadom (72,4, drugo mjesto) i Sjedinjenim Američkim Državama (69,9, treće mjesto). Ove zemlje imaju najbolje uvjete koji podupiru žensko poduzetništvo, poput malih i srednjih poduzeća, te osiguravaju visoku kvalitetu upravljanja i lakoću samog poslovanja.
>>>Žene u biznisu: Ingrid Vanderveldt – poduzetnica koja od nemogućeg uvijek napravi moguće
S druge strane, u zemljama s nižim dohotkom, kao što su Uganda (34,8%), Bangladeš (31,6%) i Vijetnam (31,4%), najviše je žena poduzetnica koje se za to odlučuju iz nužde, a ne zbog toga što su motivirane dobrom poslovnom prilikom.
Također, utvrđena su vodeća tržišta na kojima je udio žena koje su vlasnice poduzeća najveći u odnosu na ukupan broj svih vlasnika poduzeća: Uganda (34,8%), Bocvana (34,6%) i Novi Zeland (33,3%).
>>>Ove žene godinama suvereno vladaju hrvatskom poslovnom scenom
- Povećanjem pristupa kritičnim mrežama, naša studija pokazuje kako žene sve više prepoznaju svoj puni potencijal, ostvaruju svoje ciljeve te time ubrzavaju uključiv rast. Imamo sjajnu priliku da se suočimo s društvenim i organizacijskim problemima te dodatno osnažimo žene na vodećim pozicijama, rekla je Ann Cairns, predsjednica za međunarodna tržišta u kompaniji Mastercard.
Prema indeksu, neke od najvećih prepreka koje sprječavaju da se žene uključe u poslovanje su nedostatak financijskih sredstava (poduzetničkog kapitala), zakonodavna ograničenja, institucionalna neučinkovitost, strah od neuspjeha te nedostatak obuke i obrazovanja. U 54 tržišta koja su pokrivena istraživanjem, barem jedan ili više navedenih čimbenika koče napredak žena kao poduzetnica.