Arhiva
StoryEditor

U najtežim vremenima traži se savjet forenzičara

01. Svibanj 2009.
Piše:
lider.media

Veza između potreba privrede i popularnosti konzultantskih usluga već je dobro poznata: usluge restrukturiranja i financijskog upravljanja postaju ključne u krizi, a podupiranja rasta u razdoblju ekonomskog razvoja.

piše Renato ĐurđevićOva e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.foto Dražen Lapić

Gospodarska i financijska kriza nagrizla je i potražnju za konzultantskim uslugama, ali i iznjedrila neke nove koje su dosad bile u zapećku. Investicije u domaće gospodarstvo strelovito padaju, pa konzultantske usluge koje se nadovezuju na studije isplativosti, razvoj novih proizvoda, spajanja, akvizicije i širenje na nova tržišta još čekaju svjetlo na kraju tunela. Te se usluge zamjenjuje projektima vezanim uza smanjivanje troškova i financijsko upravljanje u kriznim vremenima, posebice uz radni kapital, vanjske izvore financiranja te upravljanje troškovima i maržama. Konzultantske usluge brzo su osjetile dolazak krize u padu potražnje, ali obično se brzo počnu oporavljati nakon što kriza dotakne dno jer se tada otvaraju nove prilike za rast dobro pozicioniranih tvrtki.

Kupnja konkurencije

- U posljednje vrijeme u Hrvatskoj smo primijetili i veću potražnju za forenzičnim uslugama, dakle onima povezanima sa sudskim sporovima i istraživanjem prijevara i utaja. Nadalje, porasla je i potražnjae za uslugama u konsolidaciji tržišnih konkurenata i procjenjivanju njihove vrijednosti, ali i u razmatranju prodaje tj. dokapitalizacije, i izvora financiranja -  kaže Daniel Lenardić, direktor Odjela poslovnog savjetovanja u KPMG-u. Dodaje da će uspješne kompanije, čim počne oporavak od krize, početi kupovati svoje slabije konkurente koje je kriza dovela na prosjački štap. Tako će i tipične konzultantske usluge vezane uz rast i razvoj ponovno postati popularne.Ova kriza nije prva, ističu konzultanti, kroz koju su prošle konzultantske tvrtke. Stoga je dijalektika između potreba privrede i popularnosti usluga već dobro poznata: usluge restrukturiranja i financijskog upravljanja postaju ključne u krizi, a usluge podupiranja rasta u razdoblju ekonomskog razvoja.

Prije financijske i gospodarske krize većina je konzultantskih usluga, 70-ak posto, otpadala na strategiju i operativu, odnosno na raspon od razvoja korporativnih strategija do poboljšanja operativnih procesa. Isto tako tražile su se usluge vezane uz upravljanje ljudskim resursima i savjetovanje o financijama kao što je budžetiranje, planiranje, izvješćivanje i cjenovna politika. Uz to konzultanti su poboljšavali prodaju svojim klijentima i savjetovali ih o marketingu. U ovim trenucima recesija je najviše pogodila usluge poslovnog savjetovanja u marketingu, prodaji i obrazovanju kadrova.

Pobjednici srozavanja aktivnosti

Za vrijeme recesije najpopularnije su konzultantske djelatnosti, kaže Zrinski Pelajić, direktor Illyricum savjetovanja, koje će pobijediti srozavanje ukupne poslovne aktivnosti, posebice smanjenje potražnje za proizvodima i uslugama poduzeća, povećanje nelikvidnosti i teškoća u naplati potraživanja, otežano kreditiranje, teže servisiranje dugova, pritisak kupaca na produljenje rokova plaćanja, a dobavljača na njihovo skraćenje.  - Sad se posebno traže konzultantske usluge unaprjeđenja upravljanja obrtnim kapitalom. To obuhvaća predviđanje i upravljanje novčanim tokovima i zalihama, njihovo optimiziranje i zaštitu cijena sirovina. Nepisano je pravilo da većina proizvođačkih kompanija boljim upravljanjem obrtnim kapitalom može osloboditi gotovine vrijedne 10 posto od ukupne prodaje, a to u vremenima krize može značiti i opstanak na tržištu - savjetuje Zrinski Pelajić.

Napominje i da su u vrijeme krize aktualne i usluge kao što su unaprjeđenje sustava izvještavanja s ranim indikatorima upozorenja krize u poslovanju, revizija i formuliranje poslovne strategije za deflatorno okruženje, revizija financiranja, pomoć u refinanciranju dugova, pronalazak alternativnih metoda financiranja, diverzifikacija nabavnog lanca, unapređenje sustava procjene rizika i upravljanja rizicima, unaprjeđenje unutarnje komunikacije, upravljanje promjenama, obrazovanje top-menadžmenta o tome kako poučavati druge itd.  Usluge poslovnih savjetnika menadžmentu poduzeća u vrijeme krize moraju, kaže, djelovati u tri smjera: troškovne i organizacijske efikasnosti, i to bez odgađanja, agresivnog upravljanja prihodima te prilagođavanja cijena i proizvoda novonastalim okolnostima.Za tvrtke nije važna samo optimizacija troškova nego i zadržavanje ključnih kupaca, ali i pridobivanje novih. Zbog toga je ključna efikasnost kadra u prodaji.- Konzultanti tu mogu definirati sustave nagrađivanja i organizaciju prodaje ili pak promijeniti kadrove u skladu s trenutačnom situacijom - kaže Matija Habus - Korbar, menadžer u Deloitteovu Odjelu za poslovno savjetovanje.

Protiv kolapsa

U nekim međunarodnim institucijama poput Svjetske banke i Međunarodnog monetarnog fonda vape za vrhunskim konzultantima. Naime, mnoge su zemlje zatražile financijsku pomoć tih institucija koje nemaju dovoljno svojih stručnjaka, zbog čega zapošljavaju konzultante kojima se otvaraju potpuno nova područja djelovanja. Oni mogu pomoći u definiranju kreditnih uvjeta, praćenja njihova ispunjenja, poboljšanju regulative, dizajniranju financijskog sustava, restrukturiranju banaka i osiguranju depozita. U zemljama koje je kriza više pogodila konzultanti pripremaju i strategije protiv općeg kolapsa i društvenih nemira. Đurđica Ognjenović, međunarodna konzultantica za bankarsku regulativu i sanaciju banaka, radi u zemljama najpogođenijima krizom. - Radim na priremama za moguću masovnu isplatu osiguranih depozita ako bankrotira više banaka. Uz to procjenjujem proceduru za isplatu i osiguranje nevoljnih financijskih sredstava, ali i proceduru za koordinaciju nadležnih institucija da bi se spriječila panika i domino-efekt - objašnjava Ognjenović.

22. studeni 2024 16:11