Biznis i politika
StoryEditor

Cijene kontejnerskih vozarina na pretpandemijskim razinama

31. Siječanj 2023.

U zadnje dvije godine cijene kontejnerskog prekooceanskog prijevoza dosegle su svoje rekordne visine a sad se čini da je tom trendu došao kraj. Posljednjih mjeseci cijene brodskog prijevoza na svim ključnim rutama padaju, a troškovi prijevoza su se vratili na pred pandemijske razine, pokazuju podaci Freightosa.

Freightos Baltic Index (FBX9), međunarodni  index vozarina,  pokazuje koliko su troškovi dramatično pali u kratkom vremenu. Podaci pokazuju da su cijene za prijevoz kontejnera  iz Azije na zapadnu obalu SAD-a pale za više od 80 posto od kraja travnja, dok su cijene za istočnu obalu pale za gotovo dvije trećine.

- Kontejnerske vozarine su i dalje u padu te su na određenim rutama dostigle predpandemijske razine. Prema FBX - Freightos Baltic Indexu, koje je vrlo raširen i relevantan indeks kretanja pomorskih vozarina, razina vozarina je 80 posto niža u odnosu na zadnji kvartal 2021. kada su bile na maksimumu. Potražnja na tržištu je pala, najviše zbog punih zaliha u skladištima te zbog inflacije. Vozarine će u kontejnerskom prometu, po meni, ostati na trenutnim razinama kroz cijelu 2023. godinu – kaže Marin Škufca, direktor pomorske agencije Liburnia.

Nedavna studija MMF-a, koja je uključila 143 zemlje u proteklih 30 godina, otkrila je da su troškovi  u brodskom prometu  pokretač inflacije diljem svijeta. Točnije, kada se vozarine udvostruče, inflacija se povećava za 0,7 postotnih bodova. Naravno, neke nacije osjećaju jače učinke viših. a zemlje koje su više integrirane u globalni opskrbni lanac imaju veću vjerojatnost da će doživjeti porast inflacije kako rast u i troškovi prijevoza.

Pad troškova dostave odlična je vijest za sve osim za brodare. Dok se većina nas s vremenom može radovati poboljšanoj učinkovitosti opskrbnog lanca i manjem inflacijskom pritisku, brodarske kompanije vide kraj dvogodišnjeg razdoblja u kojem su rasli i profitirali kao malo kad do sad.

Na primjer, veliki otpremnici kao što su COSCO i Hapag-Lloyd zabilježili su deseterostruki poras dobiti po isporučenoj jedinici, piše Visualcapitalist. 

Kraj savezništva

I dok cijene vozarina padaju, dvije najveće svjetske kontejnerske brodarske kompanije Maersk i MSC odlučile su okončati svoje savezništvo. MSC rMediteranean Shipping Company i Maersk, broj jedan i dva u industriji kontejnerskog prijevoza po volumenu, dogovorili su se  da raskinu svoje savezništvo ‘2M‘ u siječnju 2025. godine.

- Prekid saveza 2M otvara put za obje tvrtke da nastave slijediti svoje pojedinačne strategije -  rekli su glavni izvršni direktori švicarske i danske tvrtke u zajedničkoj izjavi dodajući. MSC je prošle godine prestigao Maersk kao najveći svjetski prijevoznik kontejnera iskoristivši tadašnji porast vozarina za pokretanje programa naručivanja novih brodova i kupnje postojećih brodova.

Pod palicom izvršnog direktora Sørena Tofta, bivšeg višeg menadžera u Maersku, tajnoviti i privatni MSC je narastao toliko brzo da su analitičari posljednjih mjeseci sugerirali da je prerastao savez. Zajedno su dvije tvrtke kontrolirale, tj. kontrolirati će do 2025. čak svije petine cjelokupnog pomorskog tereta.

21. studeni 2024 21:41