Tvrtke sve više razmatraju preseljenje proizvodnih lokacija nakon što su pandemija i ruski rat u Ukrajini poremetili lance vrijednosti, no malo je empirijskih dokaza o masovnom selidbi, primjećuje Reuters.
Tražeći potvrdu na terenu, Europska središnja banka (ECB) je provela anketu u 65 vrlo velikih tvrtki s globalnim utjecajem i utvrdio da gotovo polovina njih želi proizvoditi bliže mjestu prodaje.
Njih 42 posto želi preseliti proizvodnju u ‘prijateljske‘ zemlje, odnosno u one u kojima se osjećaju dobrodošlo.
– Među zemljama koje predstavljaju ili bi mogle predstavljati rizik za opskrbne lance u njihovim sektorima dvije trećine ispitanika navelo je Kinu – objavio je ECB u Ekonomskom biltenu.
Više od polovine tih tvrtki nabavlja ključne materijale u samo jednoj zemlji ili u maloj skupini zemalja, a gotovo sve navode da je ta nabava sada izložena povećanom riziku.
Velika većina sudionika ankete nabavlja te materijale u Kini ili u skupini zemalja, uključujući Kinu, a sve su se složile da takva nabava uključuje pojačani rizik, dodaje ECB.
Kompanije već nekoliko godina nastoje približiti proizvodnju mjestu potrošnje dok je selidba u ‘prijateljske‘ zemlje novi fenomen, pa tako samo 11 posto njih navodi da je tu strategiju provodilo već u posljednjih pet godina.
Europska unija vjerojatno će biti gubitnik i u takvom proizvodnom ‘preslagivanju‘ budući da su tvrtke ‘emigranti‘ i dalje u većini u odnosu na tvrtke ‘povratnike‘, što bi moglo ‘značajno‘ utjecati na zapošljavanje.
Njihova ‘migracija‘ mogla bi i potaknuti inflaciju, uz procjenu gotovo polovine anketiranih tvrtki da će premještanje proizvodnje bliže mjestu prodaje dovesti do poskupljenja, navodi se u Ekonomskom biltenu ECB-a.