Biznis i politika
StoryEditor

EU planira uvođenje paneuropskog programa subvencija za prodaju električnih automobila

23. Siječanj 2025.
poticaji, subvencije, europska unija, europska komisijafoto Shutterstock
EV-i se slabo prodaju pa je potrebno potaknuti kupce subvencijama, smatraju iz Komisije, dok u isto vrijeme prijete kaznama za proizvođače

Europska komisija razmatra uvođenje paneuropskog programa subvencija kako bi potaknula potražnju za električnim vozilima (EV) te kako bi se pomoglo posrnuloj europskoj automobilskoj industriji. Potpredsjednica Komisije, Teresa Ribera, potvrdila je tijekom Svjetskog gospodarskog foruma u Davosu da službenici trenutno oblikuju opcije za takav program poticaja.

- Ima smisla razmotriti kako iz paneuropske perspektive olakšati ove mjere, umjesto da se oslanjamo na nacionalne subvencije - izjavila je Ribera za Financial Times, upozoravajući na opasnost od međusobnog suparništva između nacionalnih modela poticaja. Njemački kancelar Olaf Scholz otkrio je da Komisija razmatra prijedlog EU programa subvencija koji je upravo Njemačka i predložila nakon što su 2023. naglo ukinuli vlastiti sustav poticaja, što je uzrokovalo znatan pad prodaje električnih vozila.

Raznolikost u nacionalnim poticajima

Iako mnoge članice EU-a nude poticaje za električna vozila, uvjeti se značajno razlikuju, dok neke zemlje niti nemaju subvencije za električna vozila što je sasvim prihvatljivo jer su takva vozila uglavnom skuplja i kupuju ih kupci dubljeg džepa, često kao drugi automobil.

Dizajniranje paneuropskog sustava koji bi bio usklađen s pravilima Svjetske trgovinske organizacije (WTO) te istovremeno spriječio preusmjeravanje subvencija kineskim proizvođačima automobila predstavlja znatan izazov za Bruxelles jer udjel kineskih proizvođača na europskom tržištu ubrzano raste.

Ribera priznaje da je potrebna delikatna ravnoteža između ubrzane elektrifikacije i trenutnog kapaciteta europskih marki da zadovolje potražnju.

- Postoji nesklad između onoga što europski brendovi mogu pružiti u smislu količine i kvalitete te onoga što želimo vidjeti na našim cestama -  izjavila je.

Podrška industriji

Nije tajna da je automobilska industrija u Europi na koljenima, a upravo je ta industrija jedna od ključnih za europsko gospodarstvo, pa nije čudno da Komisija razmatra širok spektar mjera kako bi se sektor spasio i kako bi mu se pružila potpora. Ubog toga, Ribera naglašava potrebu za sveobuhvatnim pristupom kako bi proizvođači mogli modernizirati kapacitete i kako bi se mogli prilagoditi globalnim zahtjevima.

Međutim, odbacila je mogućnost odgađanja roka za prestanak prodaje vozila s unutarnjim izgaranjem 2035. godine.

- Industrija traži predvidivost i jasnoću pa nema smisla ponovno otvarati raspravu jer bi to kaznilo prve proizvođače koji su ozbiljno pristupili prilagodbi - rekla je.

S druge strane, otvorena je za prilagodbu godišnjih ciljeva prodaje EV-a i kazni za proizvođače koji ih ne ispune. Postoji i mogućnost alternativnih obveza kroz investicije, kaže ona, dok proizvođači automobila upozoravaju da plaćanje kazni može ugroziti njihova ulaganja u električna vozila, dok kupnja kredita od kineskih proizvođača samo dodatno jača konkurenciju iz Kine.

Ribera je najavila i mogućnost produženja zahtjeva za prijenos tehnologije stranim proizvođačima koji žele osnovati proizvodne pogone u EU. Prošle godine Bruxelles je odlučio da će strani proizvođači koji primaju EU potpore za razvoj baterija morati podijeliti dio tehnologije s lokalnim partnerima. Ribera je istaknula kako EU može naučiti od Kine, koja je prije 30 godina uvela stroge zahtjeve za zajednička ulaganja i prijenos tehnologije europskim proizvođačima. Osim automobilskog sektora, Komisija razmatra širenje mjera za zaštitu europske industrije. Jedna od tih mjera su zahtjevi za korištenje lokalnih komponenti kako bi se zaštitili europski proizvođači vjetroturbina, koji su suočeni s jakom konkurencijom kineskih kompanija.

Ne odustaju

Ribera je naglasila da EU ostaje predana ciljevima dekarbonizacije, unatoč odlukama američkog predsjednika Donalda Trumpa da ukine ‘nepravedne subvencije‘ za električna vozila i napusti Pariški sporazum o smanjenju emisija.

- Svijet je mnogo veći od SAD-a, a postoje brojni partneri koji razumiju važnost zajedništva u borbi protiv klimatskih promjena - zaključila je.

Kao i mnogo puta do sada, čini se da će si EU ponovno pucati u nogu pregrštom svojim pravila i regulacija koje zapravo samo usporavaju razvoj i inovacije, što se vidi i po usporedbi BDP-a SAD-a i EU-a.

Stanje u Hrvatskoj

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost je prošle godine građanima osigurao 14,1 milijuna eura bespovratnih sredstava za kupnju oko 2.100 energetski učinkovitih vozila dok je do sredine prosinca bila realizirana kupnja 87 posto vozila za koje je bilo odobreno sufinanciranje pa je Fond odlučio produžiti ugovorne rokove do 28. veljače 2025. godine.

Najviše poticaja dodijeljeno je za kupnju Teslinog modela 3, zatim za Teslin model Y, a nakon njih Renault Twingo E-Tech, Dacia Spring i Opel Mokka Electric. Maksimalni iznos poticaja koji se mogao dobiti za električne automobile bio je 9000 eura, za plug-in hibride iznosio je maksimalno 5000 eura, a za električne motocikle i skutere 2500 eura.

Ponovni natječaj za fizičke osobe Fondu za sada nije u planu za 2025. godinu.

29. siječanj 2025 20:12