Države članice Europske unije napokon su postigle dugo očekivani dogovor koji bi trebao zaštititi oko 28 milijuna radnika u tvrtkama kao što Bolt i Uber.
Sporazum postignut početkom ovog tjedna trebao bi omogućiti radnicima Ubera i raznih aplikacija za dostavu hrane socijalno osiguranje i druge beneficije, no samim time otvara i dugotrajne pregovore među 27 država članica koje su odgađale izradu nacrta zakona.
‒ Gig-ekonomija je donijela mnoge dobrobiti u naše živote, ali to ne smije ići nauštrb radničkih prava ‒ rekla je Paulina Brandberg, švedska ministrica za ravnopravnost spolova i radni vijek koja je predsjedala raspravama u Luksemburgu.
‒ Pristup vijeća postiže dobru ravnotežu između zaštite radnika i pružanja pravne sigurnosti za platforme koje ih zapošljavaju ‒ dodala je.
Većina radnika u tvrtkama kao što je Uber ili Bolt registrirani su kao samozaposleni. Prema prijedlozima koje je prihvatilo Europsko vijeće, tvrtke koje kontroliraju radno vrijeme radnika, odjeću na poslu i ograničavaju mogu li prihvatiti ili odbiti posao morat će ih klasificirati kao zaposlenike i snositi dodatne troškove.
Jedan od najjače lobiranih sporazuma
Dogovor uključuje i prva pravila Unije o korištenju umjetne inteligencije na radnom mjestu pri čemu su tvrtke obvezane jamčiti ljudski nadzor nad svojim automatiziranim sustavima za praćenje i donošenje odluka.
Države članice sada će ući u raspravu s Europskim parlamentom, a rok za ‘sklapanje‘ ovog zakona je u ljeto 2024.
Razgovori na ovu temu prekinuti su u prosincu kada su zemlje bile podijeljene na one koje su spremne prihvatiti prijedloge Europske komisije i one koji pozivaju na manje restriktivan režim za poduzeća.
Ovotjednim sastankom je rasprava ponovno pokrenuta, a iako nijedna država članica nije glasovala protiv planova, Njemačka, Španjolska, Grčka, Estonija i Latvija bile su suzdržane, prenosi Financial Times.
Međutim, u znak stalne podjele među državama članicama, osam takozvanih ‘ambicioznih‘ zemalja, uključujući Španjolsku i Nizozemsku, reklo je da je dogovoreno stajalište ‘manje ambiciozno i učinkovito‘ od prethodnih prijedloga Komisije.
Njihova suzdržanost ukazuje na nedostatak jednoglasnosti među zemljama i na potencijalne podjele dok su pregovori u tijeku, posebno u vezi sa statusom ‘zaposlenika‘.
Definicija ‘zaposlenika‘ ima velike implikacije za tvrtke kao što je Uber jer što je više radnika registrirano kao zaposlenici, a ne kao samozaposleni, to će te tvrtke više morati plaćati naknade za zapošljavanje kao što su roditeljski dopust i socijalno osiguranje.
Kao rezultat toga, sporazum je bio jedan od najjače lobiranih u Bruxellesu posljednjih godina, a izvršni direktori ovakvih poduzeća, uključujući šefa Ubera Dara Khosrowshahija i Markusa Villiga, šefa rivala Bolta za usluge prijevoza, ovog su mjeseca upozorili u pismu Financial Timesu da će novi uvjeti zapošljavanja kuririma oduzeti neovisnost koja njima odgovara.