Iako je Njemačka vlada bila protiv, govoreći kako ovaj potez nagovještava početak skupog trgovinskog rata s Pekingom, iz sjedišta Europske Unije stiže poruka kako se ide dalje s kineskim carinama na električna vozila koje bi, kako tvrde u Bruxellesu, trebale donijeti više od dvije milijarde eura godišnje.
Europska komisija danas će obavijestiti proizvođače automobila da će privremeno primijeniti dodatne carine u iznosu do 25 posto na uvezena kineska električna vozila počevši od sljedećeg mjeseca, prema ljudima upoznatim s odlukom. Bruxelles tvrdi da kineski proizvođači električnih vozila imaju koristi od subvencija koje podrivaju njihove europske konkurente, pa se svim silama trude zaštiti ‘domaće proizvođače‘.
Carine, za koje se zalažu Francuska i Španjolska, prikupit će godišnje milijarde eura za europski proračun kako prodaja kineskih električnih vozila u Europi raste. Kina, najveći trgovinski partner bloka, izvezla je EV vozila u vrijednosti od 10 milijardi eura u EU 2023., udvostručivši svoj tržišni udio prošle godine na osam posto, prema analitičarima Rhodium Groupe.
Peking trenutačno pokušava uvjeriti članice bloka da se usprotive novim carinama, koje bi bile povrh već postojećih od 10 posto, dok Peking već primjenjuje carine od 15 posto na europska električna vozila.
Njemačka, Švedska i Mađarska rekle su da ne odobravaju ovaj potez, strahujući od kineske odmazde. Dužnosnici EU pak kažu da je Berlin izvršio pritisak na Ursulu von der Leyen, koja traži drugi mandat za predsjednicu Komisije, da odustane od anti subvencijske istrage.
Skuplji automobili
Njemački kancelar Olaf Scholz nedavno je upozorio da ‘izolacija i ilegalne carinske barijere u konačnici sve samo čini skupljim, a ljude sve siromašnijima‘.
Ali intenzivno lobiranje Scholzove vlade ‘nije upalilo‘, rekla je osoba upućena u proces. Očekuje se da će Komisija povećati carine na oko 35 posto, što je još uvijek znatno manje od 100 posto carina koje primjenjuju SAD.
Dodatne carine u Europi pogodit će kineske proizvođače uključujući BYD i SAIC, kao i tvrtke poput Tesle koje imaju tvornice u Kini. Carine se mogu razlikovati ovisno o proizvođaču, ovisno o razini subvencije koju EU tvrdi da je identificirala.
Institut Kiel, ekonomski think-tank, otkrio je da bi dodatna carina od 20 posto na kineske električne automobile smanjila uvoz za četvrtinu. Izračunao je da s 500 tisuća vozila uvezenih 2023., to odgovara procijenjenih 125 tisuća jedinica u vrijednosti od gotovo 4 milijarde dolara.
- Pad bi uvelike bio nadoknađen povećanjem proizvodnje unutar EU-a i manjim obujmom izvoza EV-a, što bi vjerojatno značilo osjetno više cijene za krajnje potrošače - zaključili su istraživači.
Komisija očekuje da će kineska električna vozila sljedeće godine imati 15 posto tržišnog udjela u EU, ali problem im stvara činjenica da su cijene kineskih električara obično 20 posto niže od onih za modele proizvedene u EU.
Valdis Dombrovskis, povjerenik EU za trgovinu, priznao je da su električna vozila ključna za zeleni prijelaz kada je najavio istragu u listopadu. No dodao je da ‘konkurencija mora biti poštena‘.
Njegov je odjel prikupio dokaze da su kineski proizvođači automobila i njihovi dobavljači dobili subvencionirane kredite, porezne olakšice i jeftino zemljište. Mnogi proizvođači automobila u EU osudili su plan, strahujući da bi Kina mogla odgovoriti istom mjerom ili ih čak blokirati sa svog tržišta. Europske marke činile su oko 6 posto prodaje električnih vozila u Kini 2022.
Njemačka je 2023. izvezla 216.299 automobila u Kinu, što je pad od 15 posto u odnosu na godinu prije. No, treba naglasiti da i Mercedes i Volkswagen imaju tvornice u Kini. Možda se i zbog toga premijer Ulf Kristersson pridružio Scholzu i mađarskom premijeru Viktoru Orbánu u javnom protivljenju carinama EU-a. Njih troje trebalo bi osigurati najmanje 11 drugih vlada kako bi poništili odluku Komisije o carinama. Očekuje se da će se opoziciji pridružiti i druge srednjoeuropske zemlje poput Češke i Slovačke. Izvoznici hrane i luksuzne robe poput Italije također su zabrinuti zbog kineske odmazde, ali Francuska, koja se zalagala za istragu kako bi zaštitila vlastitu industriju i prisilila Kinu da ulaže u tamošnju proizvodnju, vjerojatno neće popustiti. Španjolska, još jedan veliki proizvođač automobila, također je nagovijestila da će podržati carine.