Biznis i politika
StoryEditor

Europske zrakoplovne kompanije traže popuštanje ekoloških regulativa

27. Ožujak 2025.
europa, zrakoplovne kompanije, avio kompanijefoto Shutterstock
Pritisak dolazi u osjetljivom trenutku za EU, koja balansira između klimatskih ambicija i gospodarske održivosti svojih kompanija

Najveće europske zrakoplovne kompanije, uključujući Ryanair, British Airways (International Airlines Group), Lufthansa i Air France-KLM, pozvale su Europsku uniju na ublažavanje ekoloških regulativa, upozoravajući da trenutni zahtjevi ugrožavaju njihovu financijsku održivost i globalnu konkurentnost, piše FT.

Predstavnici 17 vodećih europskih avioprijevoznika okupljeni u lobističkoj organizaciji Airlines for Europe (A4E) od Bruxellesa traže reviziju propisa koji obvezuju zračne luke na opskrbu održivim zrakoplovnim gorivom (SAF) te usklađivanje sustava trgovanja emisijama s globalnim standardima koji predviđaju niže troškove za industriju.

- Moramo brzo smanjiti i revidirati europske regulative - izjavio je Carsten Spohr, izvršni direktor njemačke Lufthansa Grupe.

Prema važećim pravilima EU-a, zrakoplovne kompanije u 2024. godini moraju koristiti najmanje dva posto održivog zrakoplovnog goriva, dok će se taj udio do 2030. povećati na šest posto. Održiva goriva, koja se uglavnom proizvode od korištenih biljnih ulja ili poljoprivrednih usjeva, mogu smanjiti neto emisije ugljičnog dioksida za oko 70 posto u odnosu na konvencionalna fosilna goriva. No, njihova je cijena višestruko veća, a opskrba je ograničena.

Luis Gallego, izvršni direktor IAG-a, predložio je odgodu primjene kvota za SAF nakon 2030. godine.

- Ako ne poduzmemo nešto odmah, jedino realno rješenje bit će pomicanje rokova za obvezu korištenja SAF-a - izjavio je Gallego.

Prebacivanje odgovornosti

Iz zrakoplovne industrije odgovornost prebacuju na velike energetske kompanije, koje su smanjile proizvodnju obnovljivih goriva. Michael O’Leary, izvršni direktor Ryanaira kaže kako je stvar vrlo jednostavna.

- Ako nema opskrbe, nemate što kupiti – kaže on.

Slična situacija događa se i u UK-u, gdje postoji cilj od deset posto  SAF-a do 2030. godine. O’Leary predviđa da će i britanska vlada morati ublažiti svoje propise zbog nerealnih tržišnih uvjeta.

Uz pritisak na smanjenje obveza korištenja održivih goriva, zrakoplovne kompanije zalažu se i za prilagodbu EU sustava trgovanja emisijama (ETS). Trenutni EU ETS zahtijeva da aviokompanije kupuju emisijske dozvole za sav proizvedeni ugljični dioksid, dok je globalni sustav CORSIA, kojim upravlja Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO), znatno jeftiniji i manje restriktivan.

- Usklađivanje EU ETS-a s CORSIA-om stvorilo bi ravnopravne uvjete za putnike u Europi - izjavio je O’Leary.

Međutim, prema neobjavljenom izvješću Europske komisije iz 2021., CORSIA je slabo proveden sustav koji riskira neučinkovitost i podrivanje europske klimatske politike. Diane Vitry, direktorica za zrakoplovstvo u ekološkoj organizaciji Transport & Environment, optužila je aviokompanije da iskorištavaju trenutni val političkog otpora zelenim politikama.

 -CORSIA je toliko slab sustav da zapravo pruža jeftine ugljične kompenzacije bez stvarnog smanjenja emisija – kaže ona.

Pritisak na Europsku komisiju da revidira zelene politike dolazi u kontekstu globalnih promjena u ekonomskoj i industrijskoj strategiji. Administracija predsjednika SAD-a Donalda Trumpa pokrenula je novi deregulacijski val kako bi osnažila američke tvrtke, dok je europski povjerenik za konkurentnost nedavno signalizirao mogućnost ublažavanja europske zelene agende kako bi se očuvala konkurentnost industrije na globalnoj razini. Carsten Spohr iz Lufthanse naglasio je da se tehničke i tržišne okolnosti mijenjaju. Airbus je nedavno usporio razvoj zrakoplova na vodik, a proizvodnja SAF-a zaostaje za predviđenjima.

- Moramo biti realni, ako inženjeri odustaju od projekata vodikovih aviona, a rafinerije se vraćaju proizvodnji fosilnih goriva, to će utjecati na našu sposobnost postizanja neto nulte emisije - upozorio je Spohr.

28. ožujak 2025 11:58