Biznis i politika
StoryEditor

Europski san o baterijskoj neovisnosti postaje noćna mora

29. Travanj 2025.
Ambiciozni EU ciljevi su pod pritiskom. Tvrtke smanjuju projekte, traže kineske partnere i čekaju snažniju podršku Bruxellesa

Ambicije europskih proizvođača baterija sve su slabije, a brojne tvrtke se okreću suradnji s azijskim partnerima, nakon što je bankrot Northvolta bacio sjenu na napore Europske unije da izgradi vlastitu, neovisnu industriju baterija.

Švedski Northvolt, nekoć jedan od najperspektivnijih europskih startupova u sektoru, privukao je više od 15 milijardi dolara ulaganja, uključujući i sredstva vlada, prije nego što je početkom ožujka proglasio stečaj, objavio je FT. 

Ovaj razvoj događaja poslužio je kao upozorenje ostalim tvrtkama koje EU vidi kao ključne za smanjenje ovisnosti o kineskim baterijama, u trenutku kad kontinent pokušava uhvatiti korak s rastućim tržištem električnih vozila, iako još uvijek značajno zaostaje za kineskim i korejskim konkurentima.

Francuski ACC, njemački PowerCo i još jedna francuska tvrtka, Verkor, među onima su koje nastoje razviti proizvodnju snažnih baterija i tako se suprotstaviti tržišnim liderima poput kineskih CATL-a i BYD-a.

Međutim, europske inicijative susreću se s nepovoljnim ekonomskim okolnostima te sve većim skepticizmom ulagača.

- Ulagači traže od tvrtki da dokažu da nisu sljedeći Northvolt - izjavio je jedan industrijski savjetnik na konferenciji Batteries Event u Dunkerqueu.

Kina učvršćuje poziciju globalnog lidera

Do 2030. Europska unija cilja proizvoditi 90 posto potrebnih baterija unutar vlastitih granica. Ipak, predviđa se da će europski kapaciteti tada dosegnuti 720 gigavat sati (GWh), što je napredak u odnosu na 150 gigavat sati iz prošle godine, ali i dalje daleko ispod kineskih 4370 gigavat sati, prema McKinsey Battery Insightsu.

Unatoč prisutnosti nekih azijskih proizvođača u Europi, mnogi dužnosnici i čelnici naglašavaju važnost lokalnog doprinosa.

- Trebamo ovu industriju u Europi, ne da osigurava 100 posto, već da osigurava značajan dio. To je ključni element europskog suvereniteta - poručuje Yann Vincent, glavni izvršni direktor ACC-a.

Ipak, europski automobilski divovi, poput Stellantisa i Renaulta, već koriste baterije proizvedene u Aziji, dok kineske tvrtke sve više učvršćuju svoju globalnu poziciju. Nedavni iskorak CATL-a i BYD-a s izumom baterije koje se pune za samo pet minuta, dodatno povećava pritisak na europske proizvođače.

ACC trenutno gradi 16 gigavat sati proizvodnog kapaciteta u Douvrinu, na sjeveru Francuske, s planovima da prva faza bude dovršena do 2026. No, suočeni su s izazovima koje je imao i Northvolt: visokim troškovima, niskim prinosom i velikim udjelom otpada.

- Nalazimo se u razdoblju do sredine 2026. godine u kojem ćemo primiti sve udarce, ali još nećemo dosegnuti puni promet - kaže Vincent i ističe potrebu da se premosti takozvana ‘dolina smrti‘.

Kako bi smanjio troškove, ACC je odustao od izgradnje tvornica u Italiji i Njemačkoj. Umjesto toga, u pregovorima su s kineskim partnerom koji bi mogao pomoći u optimizaciji proizvodnje.

Northvolt je, nastojeći pokriti cijeli lanac vrijednosti – uključujući reciklažu i proizvodnju katoda – možda previše širio poslovanje, što je drugi sada odlučuju izbjeći.

- Northvolt je imao veliki luksuz da je mogao brzo prikupiti mnogo novca. To je možda i uzrokovalo njihov pad - rekao je jedan bankar FT-u. 

Ništa bez javnog novca 

Volkswagenova tvrtka PowerCo također je revidirala planove. Umjesto dvije linije u Salzgitteru, izgradit će samo jednu. S druge strane, Verkor, potpomognut od Renaulta, planira umjereniji tempo rasta i usredotočenost na jednog kupca.

- Moramo biti skromni u postavljanju prvog dijela projekta, čak i ako na papiru zvuči dobro imati više različitih radnih tokova - rekao je glavni izvršni direktor Benoit Lemaignan, dodavši da će Verkor izrađivati baterije za određene sportske i dostavne modele Renaulta.

Kevin Brundish iz nizozemskog LionVolta upozorava na financijsku zahtjevnost koju je zanemario Northvolt, i predlaže drugačiji pristup – manji, tehnološki napredni projekti. Njihova tehnologija, preuzeta iz industrije poluvodiča, omogućuje baterije koje se pune dvostruko brže i traju dulje. LionVolt je dosad prikupio 30 milijuna eura za proizvodne kapacitete u Eindhovenu i Škotskoj.

Nard Sintenie iz fonda Innovation Industries, koji je uložio u LionVolt, kazao je kako Northvolt nudi tek ‘me too‘ tehnologiju, dok njihov fond daje prednost ‘revolucionarnim‘ rješenjima.

Unatoč svemu, stručnjaci upozoravaju da Europa ne može dosegnuti ciljeve bez većih javnih ulaganja, kakva uživaju kineski proizvođači.

ACC, Verkor i tajvanski ProLogium primili su ukupno više od tri milijarde eura javnih sredstava iz Francuske, a regija Dunkerque – poznata kao ‘dolina baterija‘ – koristi i pristup nuklearnoj energiji.

No, gradonačelnik Dunkerquea, Patrice Vergriete, upozorava da se takva razina potpore možda neće moći održati.

- Francuska je pratila ove industrije, ali danas imamo manje sredstava i okrećemo se Europskoj komisiji s pitanjem... nije li ovaj projekt reindustrijalizacije europski projekt? - kazao je Vergriete.

Iz Europske komisije poručuju da je ‘konkurentnost naše industrije prioritet broj jedan‘, navodeći da je Zeleni industrijski plan osigurao 100 milijardi eura za poticanje čiste proizvodnje. Vincent i Lemaignan pozivaju EU da cilja financiranje prema poduzećima koja realno mogu proizvoditi u velikim količinama. Jedan bankar pritom očekuje ‘konsolidaciju‘ industrije.

- Čak i s jakim dioničarima, oni su pod vrlo jakim pritiskom. Okrećemo se Europskoj komisiji jer nam je potrebna pomoć da prijeđemo ovu dolinu smrti - zaključuje Vincent. 

29. travanj 2025 19:02