Biznis i politika
StoryEditor

Kina optužila EU za protekcionizam zbog najavljenih carina na električne automobile

14. Rujan 2023.

Nakon što je predsjednica Europske komisije Ursula Van der Leyen najavila istragu Europske komisije o kineskim subvencijama za električna vozila, iz Pekinga su došle oštre kritike i optužbe za protekcionizam. Također, Kina je upozorila da će ovakve najave EU-a narušiti već poljuljane gospodarske i trgovinske odnose.

Von der Leyen je najavila istragu, optuživši Kinu da je preplavila svjetska tržišta električnim automobilima koji imaju umjetno niske cijene zbog velikih državnih subvencija.

Istraga, koja bi mogla rezultirati kaznenim carinama, potaknula je mnoge analitičare da upute upozorenja o vjerojatnoj kineskoj odmazdi, ali i na negodovanje kineskih rukovoditelja auto industrije koji kažu da konkurentska prednost sektora nije posljedica subvencija.

- Istraga je ‘goli protekcionistički čin koji će ozbiljno poremetiti i narušiti globalnu automobilsku industriju i opskrbni lanac, uključujući EU, te će imati negativan učinak na gospodarske i trgovinske odnose Kine i EU-a -  navodi se u priopćenju kineskog Ministarstva trgovine..

Kina će obratiti veliku pozornost na protekcionističke tendencije EU-a i daljnje radnje te će čvrsto štititi legitimna prava i interese kineskih tvrtki -  dodaje se.

Analitičari upozoravaju da bi Peking vjerojatno uveo protumjere ako EU konačno uvede carine na subvencionirana kineska električna vozila, kako bi naštetio europskim industrijama. Drugi analitičari kažu da bi istraga mogla usporiti širenje kapaciteta kineskih dobavljača baterija, iako taj potez ne bi trebao predstavljati veliki negativan rizik za kineske proizvođače električnih vozila jer bi se mogli okrenuti drugim rastućim tržištima poput jugoistočne Azije.

Ubrzanje proizvodnje

Kineski proizvođači električnih automobila ubrzali su izvozne akcije zbog usporavanje potražnje u Kini i velikih proizvodnih kapaciteta.

Dionice tržišnog lidera BYD-a uvrštene na burzu u Hong Kongu pale su za više od tri posto nakon najave iz EU-a. Manji konkurenti Xpeng  i Geely Auto pali su za 0,6 posto dok je Nio pao za dva posto.

Dionice državnog automobilskog diva SAIC uvrštene na Šangajsku burzu, čija je robna marka MG najprodavanija marka kineske proizvodnje u Europi, pale su čak 3,4 posto.

Rastući udio

Dužnosnici EU vjeruju da kineska električna vozila snižavaju cijene lokalnih modela za oko 20 posto na europskom tržištu, povećavajući tako pritisak na europske proizvođače automobila da proizvode jeftinija električna vozila, što ni naravno ne žele. Europska komisija je rekla da je udio Kine u prodanim električnim vozilima u Europi porastao na osam posto i da bi mogao dosegnuti 15 posto 2025. godine.

Godine 2022. čak 35 posto svih izvezenih električnih automobila potjecalo je iz Kine, prema američkom think-tanku Centru za strateške i unutarnje studije (CSIS).

Većina vozila i baterija kojima se napajaju bili su namijenjeni Europi gdje je 16 posto prodanih baterija i vozila proizvedeno u Kini 2022. godine.

Najveći pojedinačni izvoznik iz Kine je američki div Tesla, pokazali su podaci CSIS-a. Činio je 40,25 posto  izvoza električnih vozila iz Kine između siječnja i travnja 2023., u odnosu na 36,5 posto u 2022.

20. studeni 2024 07:28