Tko je veći i jači? Često pitanje kada se odmjeravaju snage nekih od najvećih i najpoznatijih svjetskih kompanija. A iako bi to neki voljeli, ne postoji ring u koji bi mogli zatvoriti sve te kompanija pa da vidimo koja je zaista vodeća.
No, tržišna kapitalizacija jedna je od mjera vrijednosti kompanija koju određuje tržište dionica. Lako se izračunava množenjem dionica tvrtke u optjecaju s trenutnom cijenom dionice, a iako ima nekih manjkavosti, ona je jednostavan način za usporedbu javnih dionica.
Imajući to na umu, Visual capitalist napravio je popis najvećih svjetskih kompanija prema tržišnoj kapitalizaciji, koristeći podatke od 16. kolovoza 2023. godine.
Najbolji od najboljih
I kao što je i za očekivati, na samom vrhu najboljih kompanija i nema previše iznenađenja. One koje su najzvučnije, uglavnom su i visoko na ljestvici najvećih. Prvi među njima je popularni Apple. Ova američka kompanija predvodi listi najvećih sa ukupnom vrijednosti od 2,78 bilijuna dolara.
Također, odmah iza njih je Microsoft sa 2,38 bilijuna dolara. Inače, u svijetu postoji samo nekoliko kompanija koje uz svoje ime vežu bilijune dolara, a uz spomenuti Apple i Microsoft, na tu listu spadaju Saudi Aramco, Amazon, Alphabet i Nvidia.
Dva bivša člana ‘kluba od bilijun dolara‘ su i poznate kompanije Meta i Tesla, ali obje se trenutno kreću u ragu vrijednosti oko 700 milijardi dolara (kada je u pitanju tržišna kapitalizacija). U 2022. godini, Meta je izgubila značajnu vrijednost jer joj je pala zarada, a Teslu je pogodila niža potražnja.
Zanimljivo, poznati McDonald nalazi se gotovo na kraju liste sa 208 milijardi dolara, dok je na zadnjem mjestu britanski Shell sa 204 milijarde dolara.
Sveukupno, 50 najvrjednijih kompanija predstavlja više od 26,5 bilijuna dolara vrijednosti za dioničare.
Zlatni rudnik novog doba
Kada su u pitanju sektori, za pretpostaviti je da su one tvrtke povezane s tehnologijom u većini. Naime, već neko vrijeme ovaj znatni rudnik stvara najvrjednije i najpoželjnije svjetske kompanije. Stoga ne čudi što je na razini sektora tehnologija je najzastupljenija među prvih 50 kompanija, s 9,3 bilijuna dolara ukupne tržišne kapitalizacije.
S osjetnom razlikom, ali odmah iza tehnologije se nalaze sektori potrošačke diskrecije (sa 4,0 bilijuna dolara) i zdravstvena njega (sa 3,3 bilijuna dolara).
SAD uvjerljivo vodi
A kada je u pitanju geografska raspoređenost spomenutih kompanija, SAD je u uvjerljivom vodstvu. Većina od ukupno 50 najvrjednijih kompanija su američke. Nakon SAD-a, tri najzastupljenije zemlje su Švicarska, Francuska i Kina, s po tri tvrtke.
Švicarske je na prestižnoj listi zaslužila mjesto zahvaljujući tvrtkama kao su Nestlé (313 milijardi dolara), Roche (241 milijardi dolara) i Novartis (216 milijardi dolara), dok su iz Francuske na popisu, kao što je za očekivati, modni divovi – LVMH (442 milijarde dolara) i Hermès (227 milijarde dolara). Osim njih, tu je njihov globalni lider u kozmetici, L’Oréal (244 milijarde dolara).
Inače, ranije ove godine, izvršni direktor LVMH-a, Bernard Arnault, službeno je postao najbogatija osoba na svijetu s bogatstvom od 215 milijardi dolara.
I konačno, s kineske strane dva su globalno poznata imena – Tencent (389 milijarde godina) i Alibaba (228 milijarde dolaza). Treća kineska tvrtka na ovom popisu je Kweichow Moutai (319 milijarde dolara), proizvođač alkoholnih pića u djelomičnom državnom vlasništvu.