Dva mjeseca prije nego što je nada europske baterijske industrije Northvolt podnio zahtjev za stečaj u SAD-u, Robin Zeng, poznat kao ‘kralj baterija‘ u Kini, imao je jasan, ali pesimističan odgovor na pitanje zašto europski proizvođači baterija ne uspijevaju, piše FT.
- Imaju pogrešan dizajn, pogrešan proces i pogrešnu opremu. Kako mogu na taj način povećati proizvodnju. Dakle, gotovo sve greške na jednom mjestu - izjavio je Zeng, izvršni direktor kineskog CATL-a, najvećeg svjetskog proizvođača baterija za električna vozila, tijekom razgovora s Nicolaiem Tangenom, čelnikom norveškog naftnog fonda vrijednog 1,8 bilijuna dolara.
Ova sumorna procjena velikana industrije baterija odražava razmjere neuspjeha u sektoru ključne tehnologije za dekarbonizaciju Europe ostavljajući Vlade, tvrtke i ulagača u pokušaju osmišljavanja strategije kako bi mogli konkurirati Kini.
- Kako je moguće da ovo ne shvaćamo ozbiljnije? Automobilska industrija srce je europske industrijske izvrsnosti. Dubina krize za europsku automobilsku industriju gotovo je neograničena. Situacija je nevjerojatno mračna - izjavio je jedan dugogodišnji ulagač u Northvolt nakon njegova stečaja prošlog tjedna.
Pokušaj stvaranja lanca opskrbe
Europska unija poduzela je prve korake za uspostavu lanca opskrbe baterijama još 2017., s Northvoltom kao središnjim dijelom svojih ambicija. Od tada je udio EU-a na globalnom tržištu baterija porastao s 3 na 17 posto, uz godišnji promet od 81 milijardu eura u 2023. godini, nakon što je uložila više od 6 milijardi eura iz proračuna EU-a za projekte baterija i istraživanja. Međutim, u proizvodnji baterija za električna vozila dominiraju azijski konkurenti poput CATL-a, BYD-a te korejskih kompanija LG Energy Solution i SK On, koji kontroliraju oko 70 posto globalnog tržišta. Također, većina od 30 gigatvornica planiranih u Europi također su osmišljeni i izgrađeni uz pomoć kineskih i korejskih partnera.
Kako su ambicije EU-a oslabile, Northvoltova borba postala je simbol izazova s kojima se kontinent suočava. Unatoč velikim ulaganjima, Europa se suočava s gašenjem pogona i gubitkom radnih mjesta u automobilskoj industriji i teškoj industriji, dok se pokušava prilagoditi prijelazu na zelene tehnologije. Unija zapravo želi nastaviti poticati skupa ulaganja u čiste tehnologije potrebne za ispunjavanje svojih ambicioznih klimatskih ciljeva, dok u isto vrijeme želi zaustaviti val zatvaranja tvornica i ukidanja radnih mjesta koji se već šire automobilskim sektorom i teškom industrijom.
-Pošteno je reći da se nalazimo na prijelomnoj točki za industriju - istaknuo je Wouter IJzermans, izvršni direktor europskog partnerstva za baterije (Batteries European Partnership Association).
Problemi financiranja i usporen rast
Problemi Northvolta u svakom slučaju sužavaju mogućnosti za Europu da se pozabavi svojom ovisnošću o Kini i drugim azijskim proizvođačima. Osim Northvolta i drugi europski startupovi poput francuskog Verkora i Volkswagenove podružnice PowerCo također se suočavaju sa smanjenim ambicijama i sve većim problemima u financiranju. PowerCo razmatra gradnju samo jedne od dvije planirane proizvodne linije u Salzgitteru u Njemačkoj, dok je Verkor, koji ima Renault kao glavnog klijenta, nedavno osigurao 1,3 milijarde eura za gradnju tvornice u Dunkirku, ali uz složene pregovore i strože uvjete. U Francuskoj djeluje i Automotive Cells Company, zajednički projekt Stellantisa, Mercedesa i TotalEnergiesa, koji je 2023. počeo proizvodnju baterija. No, ACC je ove godine pauzirao planove za širenje u Njemačku i Italiju te razmatra prelazak na jeftiniju tehnologiju baterija zbog usporenog usvajanja električnih vozila.
Povratak azijskim dobavljačima
Posljedice Northvoltovog stečaja već su vidljive, s europskim proizvođačima automobila koji se ponovno okreću azijskim dobavljačima kako bi smanjili izloženost. Porsche je, primjerice, počeo tražiti alternativne dobavljače za baterije za svoj potpuno električni model 718, čija je proizvodnja planirana za iduću godinu. Dok LGES i SK On već imaju tvornice u Poljskoj i Mađarskoj, a CATL ima pogon u Njemačkoj i gradi još jedan u Mađarskoj, azijski proizvođači smanjuju ulaganja u Europu zbog slabije potražnje. U isto vrijeme, kineske investicije dodatno komplicira trgovinski spor između EU-a i Kine.
Kako bi smanjila ovisnost o Kini, Europska komisija razmatra planove koji bi kineskim proizvođačima uvjetovali otvaranje pogona i prijenos intelektualnog vlasništva u Europu u zamjenu za subvencije.
No, industrijski stručnjaci upozoravaju kako je Europa daleko iza u masovnoj proizvodnji baterija i razvoju ključnih tehnologija. Dok europske kompanije pokušavaju dostići azijske konkurente, postavlja se pitanje hoće li kontinent u međuvremenu već izgubiti utrku.
- Moramo pronaći dogovor s Kinom jer bez podrške njihovih kompanija koje kontroliraju rudarsku industriju, kemikalije, rafinaciju i proizvodne kapacitete, nećemo moći konkurirati - izjavio je Luca De Meo, izvršni direktor Renaulta.
Pitanje ostaje koliko dugo Europa može čekati na prijenos tehnologije i hoće li do tada već potpuno izgubiti ovu stratešku industriju.
- Ne smijemo dozvoliti da izgubimo još jednu industriju, kao što je bio slučaj sa solarnim panelima - zaključio je jedan od Northvoltovih čelnika.