Biznis i politika
StoryEditor

Odluka EU o prelasku na isključivo električna vozila do 2030. ide na reviziju, kompanije otkazuju investicije

28. Veljača 2024.

Plan da se na razini Europske unije zabrani prodaja novih automobila s unutarnjim izgaranjem do 2035. godine vjerojatno neće biti ostvaren. Toga su sada svjesni i čelnici Unije pa je i aktualna predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen potvrdila da će, ako ostane na čelu EK, upustiti u reviziju planova vezanih u električna vozila. Kao godina odluke određena je 2026. godina a do tada će se analizirati stanje na tržištu automobila ali i goriva te će se vidjeti kako napreduju e-goriva koja bi trebala zamijeniti ova klasična poput benzina i dizela.  

Zelena pitanja

Kako se bliže europski izbori mnoga ‘zelena‘ pitanja dolaze u fokus javnosti, ali i političara u samoj Uniji, a mnoga od tih pitanja postaju i dijelovi predizbornih kampanja. Prosvjedi poljoprivrednika koji se također bune zbog zelenih i uvoznih politika već se duže vremena održavaju po cijeloj Europi i nikome od čelnika nisu dobro sjeli a kraj im se ne nazire.

Prema početnim planovima, na razini EU bi od 2035. godine trebala biti zabranjena prodaja svih novih vozila koja proizvode štetne emisije, što znači da bi sva vozila trebala biti isključivo na električni pogon, bio on na baterije ili na vodik što je na još dužem štapu od posve električne game vozila na cestama. Ta su se pravila na razini EU prihvatila prošle godine a uključuju automobile i laka gospodarska vozila. Međutim, tim su se pravilima usprotivile mnoge zemlje Unije uključujući Njemačku, Italiju, ali i Poljsku.

Navedene zemlje tvrde kako su rokovi za potpuni prelazak na el. vozila preambiciozni te da postoji i alternativni put, a to je uvođenje izuzetka za motore s unutarnjim izgaranjem koji bi koristili isključivo sintetička, tj. e- goriva. Takva goriva su, kažu stručnjaci, identična sadašnjim fosilnim gorivima ali nisu dobivena iz fosilnih izvora. Takva goriva su danas rijetka i prilično skuplja od klasičnih zbog visokih troškova proizvodnje i nepostojeće infrastrukture za skladištenje i distribuciju takvih goriva. E- goriva bi se trebala stvarati ili proizvoditi od ugljičnog dioksida izdvojenoga iz atmosfere, a znamo da hvatači ugljika još uvijek nisu najbolja tehnologija.

Pa iako prave zamjene za fosilna goriva još uvijek nema, potpuna zabrana motora na fosilna goriva ostaje na snazi, iako će vjerojatno biti napravljeni određeni ustupci u pogledu motora u kojima izgaraju sintetička goriva. To znači da će motori s unutarnjim izgaranjem ostati u proizvodnji i nakon 2035. godine ali da bi takvi motori nakon te godine trebali biti pokretani isključivo e-gorivima, pa bi dizel i benzin otišli u ropotarnicu povijesti. Prilično optimistično s obzirom na trenutno stanje.

Revizija 2026.

Iako su najave optimistične, čini se da ni sami donositelji odluka nisu uvjereni u to što pričaju pa su naveli 2026. godinu kao godinu revizije. Naime, kažu da će kroz dvije godine vidjeti ima li napretka u tehnologiji sintetičkih goriva, a u isto vrijeme automobilska industrija mora dokazati da je takva alternativa izvediva. Ako se to dogodi, EU će dozvoliti nastavak proizvodnje automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem ali samo ako ih pogoni sintetičko tj. e-gorivo.

Predsjednik europskog udruženja proizvođača automobila ACEA i prvi čovjek Renaulta, Luca de Meo kaže kako se udruženje neće protiviti predloženoj zabrani te dodaje da je ‘sve izvedivo ako se omoguće pravi uvjeti‘.  A pravi uvjeti u zadnje vrijeme, kada se priča o električnim vozilima, su državne subvencije bez kojih tržišta skoro pa ne bi bilo.

Mercedes i Apple odustali

Mada je Renaultov Luca de Meo optimističan i pokoran, neki drugi proizvođači poput Mercedesa polako napuštaju svoje električne planove. Tako je nedavno iz Mercedes-Benza najavljeno kako odustaju od plana prodaje samo električnih automobila do 2030. godine. Ta vijest je, kako su rekli analitičari, najnoviji dokaz da je ‘globalna autoindustrija sve tmurnija u pogledu potpuno električne budućnosti pogotovo nakon usporavanja rasta prodaje‘.

Prije samo tri godine Mercedes je bio prilično optimističan u vezi s plug-in pogonskim sklopovima, govoreći da će do 2030. godine prodavati samo električna vozila. Sada se čini da tržište ne dopušta Mercedesu da ostvari svoje planove jer je pad prodaje električnih automobila bio veoma značajan.

Čak ni u Europi, gdje rast prodaje električnih vozila nadmašuje Sjevernu Ameriku, Mercedes ne očekuje prelazak na prodaju samo električnih vozila u skorije vrijeme, rekao je za Reuters izvršni direktor tvrtke Ola Källenius.

Pad prodaje zabilježila je i Tesla, a sam Elon Musk kaže kako u ovoj 2024. godini očekuje znatan pad prodaje, dok su tvrtke koje se bave samo električnim vozilima poput Riviana i Lucida izjavile da očekuju da će proizvodnja ove godine ostati nepromijenjena.

Ostale tvrtke, poput GM-a i Forda, odgodile su izgradnju tvornice ili otkazale svoje nove električne modele. Također, proizvođači autonomnih automobila Cruise i Waymo, koji su u vlasništvu Googleove matične tvrtke Alphabet, također se bore da prošire svoje proizvode izvan San Francisca i suočavaju se s problemima zbog svojih ‘neposlušnih‘ autonomnih automobila.

Najnovije odustajanje od električnih vozila najavio je i Apple. Iako se Apple nikad nije koncentrirao isključivo na mobilnost, deset godina ulaganja u ‘Projekt Titan‘ kako su ga nazvali, otišlo je u vjetar a iz tvrtke kažu kako će se sve snage upregnuti u umjetnu inteligenciju. Odluka o zatvaranju projekta interno je objavljena u utorak, izvijestili su Bloomberg i The New York Times pozivajući se na neimenovane izvore.

Apple nikada nije javno obznanio svoje planove za električna vozila, unatoč stalnom curenju informacija iz medija tijekom godina. Godine 2022. je specijalizirana stranica The Information objavila izvješće s detaljima problema s kojima se projekt suočava, uključujući odlazak više rukovoditelja zbog nedostatka podrške vodstva.

Apple će mnoge zaposlenike iz odjela za električne automobile premjestiti na projekte generativne umjetne inteligencije (AI), izvijestio je Bloomberg.

22. studeni 2024 13:32