Biznis i politika
StoryEditor

Porast kibernetičkih napada na shipping industriju zbog geopolitičkih napetosti

28. Srpanj 2024.

Shipping industrija, ili industrija zadužena za prijevoz robe, suočava se sa sve učestalijim kibernetičkim napadima jer geopolitički sporovi potiču hakere da ciljaju na trgovinske tokove. Brodovlasnici, luke i druge pomorske skupine suočile su se s najmanje 64 kibernetička incidenta u 2023. godini, pokazalo je istraživanje tvrtki, medija i akademskih izvješća koje su proveli istraživači na nizozemskom Sveučilištu primijenjenih znanosti NHL Stenden. Desetljeće ranije bilo ih je tri, a 2003. godine niti jedan.

Utvrđeno je da više od 80 posto identificiranih incidenata od 2001. ima poznate napadače koji potječu iz Rusije, Kine, Sjeverne Koreje ili Irana, prema podacima sa sveučilišta. - Međunarodni poredak temeljen na pravilima . . . veliki sustav (koji je koristio brodarstvu) od Drugog svjetskog rata je pod prijetnjom kao nikada prije – kazao je Guy Platten, glavni tajnik Međunarodne brodarske komore, koja predstavlja brodovlasnike koji kontroliraju oko 80 posto svjetske komercijalne flote.

Nedavni napadi potvrdili su kako su sukobi između Ukrajine i Bliskog istoka destabilizirali globalizaciju putem prekida u pomorskom prometu, koji isporučuje preko 80 posto robe kojom se međunarodno trguje. Stručnjaci za brodarstvo upozorili su da je industrija koja se stoljećima suočavala s prijetnjama fizičkoj sigurnosti trenutno nedovoljno pripremljena za internetsko piratstvo.

- IT sektor jako je malo korišten u pomorskom sektoru - rekao je Stephen McCombie, pomorski profesor IT sigurnosti na NHL Stenden, te nadodaje da brodovlasnici traže ljude s pomorskim znanjem i znanjem o kibernetičkoj sigurnosti, a takvih je jako malo.

Stručnjaci upozoravaju da ovakvi sve učestaliji napadi riskiraju nastanak daljnjeg kaosa u vremenu kada se brodovlasnici već bore s utjecajem globalnih sukoba na trgovačkim rutama.

Sve veća digitalizacija brodova, kao i korištenje internetskih uređaja koji su tek nedavno široko omogućeni na moru pomoću satelita u niskoj Zemljinoj orbiti, stvaraju nove prilike za kibernetičke napade, rekao je Tom Walters, odvjetnik za pomorski promet u odvjetničkoj tvrtki HFW koji je pomogao klijentima da se nose s takvim incidentima.

Značajni incidenti hakerskih napada uključivali su napad 2020. na iransku luku Rajaee, koja je obrađivala gotovo polovicu vanjske trgovine SAD-a, i napad koji je prošle godine srušio web stranicu luke Rotterdam, najveće u Europi.

Danski brodovlasnik AP Møller-Maersk, koji kontrolira oko 15 posto svjetskog kapaciteta kontejnerskog prijevoza, nije mogao primati narudžbe kupaca i morao je preusmjeravati brodove nakon što su IT sustavi isključeni iz mreže zbog napada zlonamjernog softvera NotPetya, koji se pripisuje ruskim agentima.

McCombie je kazao da cyber kriminalci također `vide priliku´ za iznuđivanje novca. Oni `shvaćaju da ove industrije moraju nastaviti s radom´ i stoga je veća vjerojatnost da će brodovlasnici platiti otkupninu kako bi sustavi ponovno bili u funkciji.

22. studeni 2024 02:04