Shipping industrija, ili industrija zadužena za prijevoz robe, suočava se sa sve učestalijim kibernetičkim napadima jer geopolitički sporovi potiču hakere da ciljaju na trgovinske tokove. Brodovlasnici, luke i druge pomorske skupine suočile su se s najmanje 64 kibernetička incidenta u 2023. godini, pokazalo je istraživanje tvrtki, medija i akademskih izvješća koje su proveli istraživači na nizozemskom Sveučilištu primijenjenih znanosti NHL Stenden. Desetljeće ranije bilo ih je tri, a 2003. godine niti jedan.
Utvrđeno je da više od 80 posto identificiranih incidenata od 2001. ima poznate napadače koji potječu iz Rusije, Kine, Sjeverne Koreje ili Irana, prema podacima sa sveučilišta. - Međunarodni poredak temeljen na pravilima . . . veliki sustav (koji je koristio brodarstvu) od Drugog svjetskog rata je pod prijetnjom kao nikada prije – kazao je Guy Platten, glavni tajnik Međunarodne brodarske komore, koja predstavlja brodovlasnike koji kontroliraju oko 80 posto svjetske komercijalne flote.
Nedavni napadi potvrdili su kako su sukobi između Ukrajine i Bliskog istoka destabilizirali globalizaciju putem prekida u pomorskom prometu, koji isporučuje preko 80 posto robe kojom se međunarodno trguje. Stručnjaci za brodarstvo upozorili su da je industrija koja se stoljećima suočavala s prijetnjama fizičkoj sigurnosti trenutno nedovoljno pripremljena za internetsko piratstvo.
- IT sektor jako je malo korišten u pomorskom sektoru - rekao je Stephen McCombie, pomorski profesor IT sigurnosti na NHL Stenden, te nadodaje da brodovlasnici traže ljude s pomorskim znanjem i znanjem o kibernetičkoj sigurnosti, a takvih je jako malo.
Stručnjaci upozoravaju da ovakvi sve učestaliji napadi riskiraju nastanak daljnjeg kaosa u vremenu kada se brodovlasnici već bore s utjecajem globalnih sukoba na trgovačkim rutama.
Sve veća digitalizacija brodova, kao i korištenje internetskih uređaja koji su tek nedavno široko omogućeni na moru pomoću satelita u niskoj Zemljinoj orbiti, stvaraju nove prilike za kibernetičke napade, rekao je Tom Walters, odvjetnik za pomorski promet u odvjetničkoj tvrtki HFW koji je pomogao klijentima da se nose s takvim incidentima.
Značajni incidenti hakerskih napada uključivali su napad 2020. na iransku luku Rajaee, koja je obrađivala gotovo polovicu vanjske trgovine SAD-a, i napad koji je prošle godine srušio web stranicu luke Rotterdam, najveće u Europi.
Danski brodovlasnik AP Møller-Maersk, koji kontrolira oko 15 posto svjetskog kapaciteta kontejnerskog prijevoza, nije mogao primati narudžbe kupaca i morao je preusmjeravati brodove nakon što su IT sustavi isključeni iz mreže zbog napada zlonamjernog softvera NotPetya, koji se pripisuje ruskim agentima.
McCombie je kazao da cyber kriminalci također `vide priliku´ za iznuđivanje novca. Oni `shvaćaju da ove industrije moraju nastaviti s radom´ i stoga je veća vjerojatnost da će brodovlasnici platiti otkupninu kako bi sustavi ponovno bili u funkciji.