Inovativnu mikro tvrtku Smart Water, koja nakon nepune četiri godine postojanja i tržišnog poslovanja ima toliko puno posla da može birati s kim želi poslovati i u prilici je odbijati ponuđene joj poslove, zapazili smo istražujući 'tko je tko' u Inovativnom Zadru, kako se zovu potporna institucija i poslovna zgrada poduzetničkog inkubatora u zadarskom naselju Novi Bokanjac.
Imaju u Smart Wateru trenutno četvero zaposlenih, poslovnu 2021. završili su na 9,8 milijuna kuna prihoda, a ovu planiraju rasti još dvadesetak posto. Svoju nišu pod tržišnim suncem pronašli su u gubicima u vodovodnim sustavima odnosno specijalizirali se za proizvode i usluge koje doprinose očuvanju rezervi pitke vode. Što to zapravo znači i kako im izgleda poslovni model, objasnio nam je u sali za sastanke zadarskog inkubatora Marko Božić, vlasnik i direktor tvrtke čije vrijeme dolazi.
- Klijenti su nam gradska vodoopskrbna poduzeća i privatne tvrtke koje na projektima vodoopskrbe rade s gradovima kao izvođači radova. Mi radimo monitoring, nadzor gubitaka, traženja gubitaka putem specijalnih uređaja, radimo i na prevenciji puknuća, kroz specijalne hidraulične ventile, smanjenje tlaka, optimiziranje sustava i sanaciju. Savjetujemo i educiramo projektantske kuće, vodoopskrbna poduzeća te izvođače radova na projektima vodoopskrbe. Pružamo i usluge puštanja u rad, servisa te interventnog održavanja regulacijskih ventila različitih brendova, zastupamo renomirane proizvođače vodoopskrbne opreme, a bavimo se i proizvodnjom okana za potrebe vodoopskrbe i odvodnje – upućuje nas u tržišnu nišu vlasnik i direktor zadarske mikro tvrtke.
Kako bismo stekli uvid u razmjere inovativnosti tvrtke, Božić navodi da su, primjerice, svi potrebni podaci izmjereni putem specijalnih mjernih uređaja podignuti u računalni oblak i da se putem strojnog učenja može dobiti podatak koji kaže da je na, recimo, dvadeset i osmom metru od te točke moguće puknuće. Takav podatak itekako je koristan komunalnim poduzećima i može im uštedjeti i vodu i novac, recimo, pulskom vodovodu s kojim najviše rade, a koji u vodoopskrbnom sustavu ostvaruje gubitak od oko 15 posto, što je među boljim rezultatima u Hrvatskoj, u kojoj su gubici u vodoopskrbi u prosjeku iznad 50 posto.
Posla u Smart Wateru imaju i preko glave odnosno svojih trenutnih kapaciteta. U segmentu naprednog traženja gubitaka u vodoopskrbnim sustavima i u segmentu proizvodnje okana za potrebe vodoopskrbe i odvodnje konkurenata je u Hrvatskoj nekoliko, a posla dovoljno za sve.
- Rastemo svake godine i rast ćemo i dalje, samo je pitanje koliko mi to želimo i koliki je rast moguć. Vidjet ćemo. Pokazalo se da je proizvodnja isplativa. Mogli bismo proizvoditi i još neke dijelove koji su potrebni. O izvozu trenutno niti ne razmišljamo jer je posla u Hrvatskoj za naše trenutne kapacitete i previše, ali u dogledno vrijeme svakako ćemo ići prema izvozu. Proizvodnja trenutno čini oko 30 posto prihoda od ukupnog poslovanja, može se i izjednačiti sa drugim segmentom, vidjet ćemo – oprezan je s Božić s prognozama rasta i iznošenja planova.
Vlasnika i direktora perspektivne tvrtke pitali smo na kraju i je li bilo ponuda za preuzimanje i je li Smart Water uopće na prodaju, a on odgovorio da je takvih ponuda bilo u samom početku te da su pronalazak strateškog partnera i prodaja udjela investitorima koji bi uložili u razvoj, legitiman i poželjan model poslovanja i da bi o pravim ponudama svakako dobro razmislio.