Hrvatska je poznata po svojim jedinstvenim proizvodima poput maslinovog ulja, meda, proizvoda od lavande, paškog sira, ručno izrađenih narukvica i nakita, tradicionalne odjeće, zanatskog piva te lokalnog vina, likera i rakije. Ti proizvodi sjajan su prikaz hrvatske kulture i baštine te su odlični kao suveniri ili darovi.
To je odgovor jednog od alata iz područja umjetne inteligencije na pitanje o hrvatskim proizvodima koji su među liderima na svjetskom ili europskom tržištu, ili su originalni i jedinstveni. Našem AI partneru spomenuli smo najveću europsku tvornicu baklava kod Velike Gorice, jedinstveno postrojenje za proizvodnju biljnih proteina kod Slatine, gradnju najveće tvornice drvenih podova na svijetu, koja se gradi u Ogulinu. Kad smo pitali za slične primjere, dobili smo odgovor: ‘Žao mi je, ali nisam uspjela pronaći druge primjere hrvatskih tvrtki s jedinstvenim proizvodima ili velikim tvornicama. Međutim…‘
I sad je uslijedila pjesmica s početka kojom se Hrvatsku percipira kao zemlju mora i sunca koja je najpoznatija po maslinovom ulju, paškom siru, lavandi i suvenirima. Tako smo podatke o vrhunskim hrvatskim proizvodima morali istražiti prema starim, pomalo zaboravljenim pravilima struke – na osnovi minulog rada, mukotrpnom pretragom novinskih arhiva i nizom razgovora s insajderima i kolegama.
Izdvojili smo dvadeset vrhunskih projekata. Neki se od njih svojom pozicijom na globalnom ili regionalnom tržištu vješto koriste u marketinške svrhe. S druge strane, to nije kompletna inventura izvrsnosti, nego orijentir.
Konzultantu Andreju Grubišiću iz tvrtke Grubišić i partneri čini se da je zajednički nazivnik tih tvrtki u tome što je većina – ako ne i sve – proizašla iz hrabrih i smjelih poduzetničkih inicijativa. Dodatno veseli što je mahom riječ o domaćim poduzetnicima, koji stoje iza 14 od 20 izabranih projekata.
Postoji još jedna dodirna točka – sve tvrtke s ove liste orijentirane su globalno, i najviše prihoda ostvaruju od izvoza.