
Ni dva tjedna nakon isteka roka za predaju dokaza o dovršenih 60 verifikacijskih prototipova robotaksija, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i dalje nije dobilo potvrdu da je Project 3 Mobility (P3M), tvrtka Mate Rimca koja danas djeluje pod brendom Verne, ispunila obaveze definirane ugovorom s Europskom komisijom. Ministarstvo je, doznaje Index, poslalo požurnicu P3M-u s pozivom na hitno očitovanje.
Prema ugovoru, 60 prototipova trebalo je biti završeno i verificirano do kraja ožujka 2025. godine. Riječ je o ključnom uvjetu za nastavak projekta koji se sufinancira europskim novcem.
Podsjetimo, izvorni rok bio je postavljen u prvom kvartalu 2024., no zbog problema u opskrbnom lancu, koje je P3M prijavio, odobrena je jednogodišnja odgoda. Novi i konačni rok bio je 31. ožujka ove godine, ali on je sada i službeno prošao – bez službenih potvrda o ispunjenju.
U projektnoj dokumentaciji jasno stoji kako je do tog datuma trebalo biti ‘dovršeno 60 verifikacijskih prototipova, uključujući razvoj platforme za autonomna vozila, baterijskih sustava te provedbu testiranja vozila i autonomnih sustava‘.
Ministarstvo predvođeno Olegom Butkovićem, koje je zaduženo za kontrolu provedbe projekta, još uvijek pokušava utvrditi je li tvrtka doista ispunila ono što je preuzela kao obvezu. Ukupna vrijednost potpore iz fondova Europske unije planirana je na čak 179 milijuna eura.
- Ako se Rimac ne bude pridržavao stavki iz ugovora, trebao bi vratiti europski novac - izjavio je ministar Butković. Ministarstvo, kako kažu, još čeka odgovor od Project 3 Mobilityja vezano uz status projekta i ispunjene uvjete.
Index je uputio upit i samoj tvrtki – zašto Ministarstvu još nisu dostavljeni podaci, hoće li vraćati novac ako uvjeti nisu ispunjeni i što je točno s realizacijom projekta – no odgovore nismo dobili.
Tvrtka Project 3 Mobility, odnosno današnji Verne, jedina je privatna hrvatska kompanija koja je kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO) bez javnog natječaja dobila izravnu potporu u iznosu od 179,5 milijuna eura. Projekt se odnosi na razvoj potpuno autonomnog električnog vozila pete razine – najviše moguće razine automatizacije, u kojoj korisnik samo definira odredište, dok vozilo obavlja sve ostale funkcije.
Takva tehnologija, prema postojećim globalnim procjenama, još nije u punoj primjeni, a najoptimističnije najave govore da će vozila pete razine možda biti dostupna tek krajem desetljeća.
Jedna od stavki koja je također trebala biti ispunjena do kraja ožujka bila je i potvrda da su svi elementi projekta ‘usklađeni s ciljevima i uvjetima dodijeljene državne potpore‘. Ipak, iz Ministarstva prometa kažu da takvu potvrdu još nisu zaprimili.
U posljednje vrijeme, tvrtka sve rjeđe odgovara na novinarske upite. Krajem ožujka, umjesto odgovora o statusu 60 prototipova, objavili su priopćenje u kojem navode da će ‘60 prototipova biti verificirano do trenutka slanja zahtjeva za isplatu Europskoj komisiji od strane Republike Hrvatske‘, no bez navođenja konkretnog datuma.
U istom priopćenju, izvršni direktor Vernea Marko Pejković izjavio je kako je proces odobravanja prototipova već pokrenut te da se ‘prototipovi proizvode i sukcesivno šalju na verifikaciju u serijama‘. Ni u toj izjavi nije naveden točan raspored verifikacije, kao ni planirana dinamika.