Podsjetimo, u ožujku 2021. godine vlada Andreja Plenkovića predstavila je nacrt projekta Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) koji je zamišljen da se provodi u razdoblju od 2021. do 2026. godine. Rimčeva sestrinska tvrtka Project 3 Mobility jedina je privatna tvrtka u Hrvatskoj koja je izravni korisnik NPOO-a. U slučaju NPOO-a nije se provodio natječaj niti je bilo poziva poduzetnicima da se prijave na projekte kako bi konkurirali za bespovratne iznose od ukupno 6,3 milijarde eura.
Centar mobilnosti još ne postoji
Kako su odgovorili iz Ministarstva prometa ‘ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava s tvrtkom Project 3 Mobility potpisan je 28. lipnja 2023. Dodijeljeni iznos od 179,5 milijuna eura bespovratnih sredstava iz Nacionalnog plana za oporavak i otpornosti čini 51 posto prihvatljivih troškova projekta s obzirom da je odlukom Europske komisije o dodjeli državne potpore State Aid SA.101759 (2023/N), određen maksimalni iznos potpore od 179.499.215,06 eura.‘
Nadalje navode kako se ugovorom financira jedna aktivnost, a to je ‘Razvoj potpuno autonomnog električnog vozila‘. Potpora se dodjeljuje za dio projekta koji se odnosi na I&R, odnosno, faze obilježene dovršetkom početnog prototipa potpuno autonomnog električnog vozila i početkom rada na razvoju verificiranih prototipova, koji će imati sva obilježja finalnog vozila. Potpora se odnosi na primijenjeno istraživanje, u prvom redu industrijsko istraživanje i eksperimentalni razvoj.
- Rezultat projekta bit će potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije, dok su povezane aktivnosti, odnosno očekivani pokazatelji, verifikacijski prototipovi potpuno autonomnih i električnih vozila (njih 60) te odgovarajuće testiranje, istraživanje i razvoj projekta novog ekosustava urbane mobilnosti, potpuno autonomna električna vozila prilagođena potrebama putnika s invaliditetom i specijalizirana infrastruktura te 50 tisuća besplatnih vaučera izdano osobama s invaliditetom za putovanja potpuno autonomnim vozilima koji će vrijediti najmanje pet godina nakon izdavanja - navode u resornom Ministarstvu, dodajući da je razdoblje provedbe projekta od 1. svibnja 2023. do 31. ožujka 2026. godine, a partner na projektu je Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu.
Index piše kako u vrijeme kada je projekt Project 3 Mobility razmatran kao korisnik NPOO-a, Rimčeva tvrtka nije imala studiju izvodljivosti tog projekta. Tada nisu imali ni pogon u kojem bi se izrađivali ti automobili, a nemaju ga ni danas. Naime, prema dokumentu morali su prošle godine imati tzv. Centar mobilnosti te početi izrađivati verifikacijske prototipe kao i projektiranu liniju za serijsku proizvodnju.
Centar mobilnosti danas ne postoji, nisu izrađeni verifikacijski prototipi (trebalo ih je biti 60-ak) pa tako i linije za serijsku proizvodnju. Jedino što su imali 2021. godine, a manje-više i danas, "inicijalni" je prototip samovoznog taksija na kojem se nije radilo od početka 2021. godine.
Iz tvrtke Project 3 Mobility odgovarajući na upit Indexa gdje je prezentacijski i verifikacijski prototip odgovaraju da je P3 tek krajem svibnja dobio odobrenje potpore za projekt od strane Europske komisije, a to odobrenje smatra se službenim početkom rada na glavnim projektnim aktivnostima.
- Dobivanje odobrenja trajalo je gotovo dvije godine i niti jedna kompanija ili institucija u Hrvatskoj nikada nije prošla kroz ovako detaljni postupak - stoji u odgovoru u kojem se naglašava kako je fokus ove tvrtke i dalje na zadržavanju krajnjeg roka početka pružanja usluge korisnicima u 2026. godine.
Stotine robotaksija na zagrebačkim ulicama 2026.?
Kako pak piše Jutarnji list, prvi prototipovi Rimčeva električnog robotaksija počet će se slagati u prvom kvartalu iduće godine, 60 takvih vozila bit će dovršeno u prvom kvartalu 2025., a cijeli komercijalni projekt sa stotinama robotaksija na zagrebačkim ulicama bit će završen u prvom kvartalu 2026.
Stoji tako i u izvješću o provedbi Nacionalnog programa reformi za razdoblje od svibnja do listopada ove godine koje je Vlada usvojila na sjednici u četvrtak.
Tamo se prvi put detaljno pojašnjava u kojoj je fazi projekt koji je iz fonda EU-a u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) dobio gotovo 180 milijuna eura i koji je u javnosti izazvao kontroverze zbog pomicanja rokova.
Naime, rok za dovršetak prototipa pomaknut je za godinu dana. U samoj tvrtki po tom su pitanju bili dosta zatvoreni, ali ovo je prvi put da doznajemo u kojem se smjeru kreće taj veliki projekt koji obilato sufinancira EU. Prema svim dostupnim informacijama, čini se da se u 2024. doista kreće s ozbiljnijim razvojem prvih autonomnih vozila.
Tako se u Vladinu izvješću navodi da je tim tvrtke P3M, startupa za razvoj robotaksija osnivača Mate Rimca, Adriana Mudrija i Marka Pejkovića, dovršio specifikaciju i plan za isporuku prvog cijelog prototipa vozila.
To uključuje definiranje onoga što će vozila postići na putu do izgradnje verifikacijskih prototipa, početak suradnje s partnerima inženjerima za detaljan dizajn šasije, odabir 70 posto dobavljača za hardver i softver i odabir partnera za konstrukcijsku analizu dizajna proizvodnih namjera, piše Jutarnji list.