Od kada je osvanula vijest da je najveći kineski proizvođač električnih automobila BYD, ušao i u brodarski promet, kako bi vlastitom flotom dopremao svoje jeftine automobile u Europu, europski su se proizvođači istinski zabrinuli. Iako je BYD s prodajom u EU počeo tek prije godinu dana već su napravili ozbiljan proboj na tržište, a s obzirom na vlastitu brodarsku flotu, taj će proboj samo još više dolaziti od izražaja.
BYD ima velike zasluge za sve veći kineski izvoz automobila koji je do studenog 2023. godine iznosio oko 12,7 milijardi dolara, i to samo električnih automobila. Zbog navale kineskih jeftinih električnih automobila Europska unija, kako bi zaštitila domaće proizvođače najavljuje dodatne carine na kineska električna vozila koja ulaze u blok, navodeći novi dokaz da vlada u Pekingu pruža ilegalnu financijsku potporu industriji.
Naime, EK je nedavno rekla kako su pronašli dovoljno dokaza da je uvoz novih električnih vozila iz Kine dobio subvencije uključujući izravan prijenos sredstava, porezne olakšice ili javno pružanje dobara ili usluga ispod tržišnih cijena. Zbog toga je pokrenuta istraga još u listopadu prošle godine, a vjerojatno je da će nove carine biti uvedene do srpnja ove godine.
Kinezi razočarani
U bloku su zabrinuti da bi domaći proizvođači mogli patiti od pada prodaje ali i proizvodnje ako se uvoz kineskih električara nastavi istim tempom kao i do sada. Kao rezultat toga, Komisija je naložila carinskim tijelima da počnu registrirati uvoz električnih vozila iz Kine kako bi mogla ‘podlijegati kompenzacijskim pristojbama‘.
Zbog takvog stava iz Unije, kineska je gospodarska komora pri EU-u izrazila svoje razočaranje predloženim mandatom za carinsku registraciju i izrazila zabrinutost u vezi s mogućim retroaktivnim mjerama koje je EK također najavila. Kažu da je nedavni porast uvoza odražavao sve veću potražnju u Europi. Istraga EU ne imenuje konkretne proizvođače, ali će se istraga usredotočiti na sve proizvođače u Kini koji izvoze u EU, uključujući Teslu i velike kineske marke kao što su BYD Co., SAIC Motor Corp. i Nio Inc.
Ako EU ipak uvede carine, to bi ograničilo jedno od posljednjih velikih tržišta za kineski izvoz električnih automobila jer u SAD-u već postoje carine od 25 posto na uvoz kineskih automobila.
Raste broj registriranih automobila
U 2022. godini broj registriranih kineskih automobila u EU se popeo na brojku od 455.400 te su zauzimali 4 posto tržišnog udjela. U 2023. od siječnja od rujna, registrirano je 462.600 kineskih vozila (4,8 posto tržišta). Ako pogledamo podatke o motorizaciji, vidimo da 70,8 posto kineskih automobila registriranih u Europi između siječnja i rujna 2023. ima električni pogon. Riječ je o 327.000 automobila, što predstavlja 22,9 posto svih kupljenih potpuno električnih vozila, u usporedbi s 324.000 za cijelu 2022. godinu. Ako pogledamo vrijednost kineskog auto izvoza vidimo da je u 2022. godini iznos bio 9,37 milijardi dok se 2023. popeo na 15,95 milijardi eura.
Kinezi u RH
Na domaćem terenu je u 2023. registrirano 56.697 osobnih automobila, što je značajno povećanje u usporedbi s 2022. godinom kada su problemi s nestašicom dijelova usporili industriju. Što se kineskih automobila tiče, lani je registrirano 980 primjeraka kineskog modela MG, a prve registracije su zabilježili i Dongfeng (15), Forthing (9) i Geely (3).No, kineskih registriranih vozila je puno više.
Na današnji dan (19.3.2024.), prema podacima CVH-a, broj kineskih registriranih vozila u Hrvatskoj se popeo na 22.197 primjeraka. Od toga, 9359 otpada na motorna vozila s dva kotača (mopede), 2299 na motorna vozila s dva kotača (motocikle) dok je klasičnih automobila registrirano točno 1301 vozilo. Možda i najzanimljiviji podatak je da je traktora, onih kineskih registrirano čak 8137 komada.