Ako putnik namjernik ovih dana pokuša online rezervirati smještaj u motelu ili kampu nadomak Zagreba na adresi www.motel-plitvice.hr, dobit će obavijest: ‘Nažalost nema raspoloživih jedinica u traženom periodu.‘ No, kapaciteti nisu popunjeni, naprotiv.
Umjesto nesnosnih ljetnih gužvi preko vikenda na benzinskoj postaji i u ugostiteljskim objektima na nekadašnjem odmorištu Plitvice, tišinu narušavaju samo zujanje automobila s obližnje autoceste i agregata za odašiljač koji omogućava rad mobitelskih mreža. Radnim danom odmorište se pretvara u radilište, zapravo rušilište, pa će objekt s karakterističnim nathodnikom još samo neko vrijeme natkriljati zagrebačku obilaznicu nadomak naplatne postaje Lučko kojom prolaze svi stranci s Bregane i Macelja na putu prema moru i istoku, a zamijenit će ga novi objekti.
Dakle, Motel Plitvice se ruši, a istoimena tvrtka koja njima upravlja ide u stečaj. Epilog je to nesvakidašnjeg odnosa dviju državnih tvrtki – Hrvatskih autocesta i Nacionalnog parka Plitvička jezera. Propast je počela za vrijeme pandemije. Lockdown je zaustavio gotovo sav promet, pa je motel s 56 soba pretvoren tek u karantenu za tranzitne vozače kamiona, a poslije su posljednji gosti bili izbjeglice iz Ukrajine.
Država dala HAC-u motel Nacionalnog parka
Odmorište sa svim objektima prije 40-ak godina sagradio je NP Plitvička jezera zajedno s Ina-Trgovinom i tadašnjom cestovnom agencijom (Samoupravnom interesnom zajednicom za ceste). Upravo zato je sve sagrađeno sa strmim krovovima u ličkom stilu i u ponudi je bila nadaleko čuvena lička janjetina. Aktualni problem vuče korijen iz 1996. kad je država vlasništvo svih objekata uz autoceste prepustila HAC-u, pa tako i Motela Plitvice, kojim je nastavila upravljati druga državna tvrtka, u većinskom vlasništvu NP-a Plitvička jezera (63,29 posto). Od tada je Motel za korištenje plaćao zakupninu, koje se HAC nije htio odreći ni u pandemiji.
Poslovni prihodi su te 2020. godine pali s 42 milijuna kuna na sedam milijuna kuna (s 5,5 milijuna eura na manje od milijun eura), što je rezultiralo gubitkom od četiri milijuna kuna (530 tisuća eura). Usporedbe radi, u 2019. je tvrtka koja upravlja motelom na zagrebačkoj obilaznici u Lučkom iskazala dobit od 26,7 milijuna kuna (više od 3,5 milijuna eura). Vlasnik zemljišta nije imao razumijevanja i strpljenja – račun je blokiran početkom veljače 2021. Zato je pokrenut predstečajni postupak, koji je rezultirao nagodbom u listopadu 2023. godine. Od 5,28 milijuna eura neosiguranih tražbina čak 4,57 milijuna (86,58 posto) otpalo je na HAC, koji je pristao na otpis 55 posto potraživanja. Treba reći da je u igri (bilo) još 5,8 milijuna eura HAC-ovih osporenih potraživanja, na koja bi se primijenio isti model.
U međuvremenu su objekti već trebali temeljitu rekonstrukciju, ali novca nije bilo, pa je Motel gubio dobar dio nekadašnjeg prestiža. Onda je došla korona, a već i prije sklapanja predstečajne nagodbe HAC je pokrenuo projekt temeljite rekonstrukcije odmorišta, koja će uključiti rušenje svih objekata s jakim autorskim pečatom vrsnih arhitekata Zdravko Bregovca i Ivana Piteše. Motel doduše nije pod zaštitom, ali se spominje u svim pregledima suvremene arhitekture. Tako će nestati i prepoznatljivi ‘most‘ preko autoceste, svojevrsna ‘vrata Hrvatske‘ za svakog turista, koji je bio jedinstven u Hrvatskoj do gradnje sličnog na odmorištu Vrata Jadrana u Rijeci.
Vjerovnik ostaje bez bar dva milijuna eura
A s početkom radova zatvorene su i benzinske crpke i ugostiteljski objekti, kao i kamp s više od stotinu mjesta i parcela. Zato direktoru Hrvoju Biliću nije preostalo drugo nego da predloži otvaranje stečajnog postupka, jer tvrtka nije mogla ispunjavati obveze preuzete u predstečajnom sporazumu.
Otvaranjem stečaja uzrokovanog radovima koji su onemogućili poslovanje HAC će ostati i bez dva milijuna eura iz predstečajnog sporazuma, kao i bez mogućih 2,6 milijuna eura temeljem osporenih potraživanja. Inače, u sklopu rekonstrukcije odmorišta planira se uređenje preostalih površina, u kojima je također planirano uvođenje novih ugostiteljskih sadržaja, čuvanog parkirališta za teretna vozila s pratećim sadržajima prilagođenim za vozače teretnih vozila, autokamp i postavljanje infrastrukture za alternativna goriva – blokovi elektropunionica, za što će se provesti postupak javnog nadmetanja za povjeravanje prava korištenja cestovnog zemljišta. Sve to vjerojatno će rezultirati uobičajenim konfekcijskim rješenjima na mjestu prepoznatljiva i arhitektonski vrijedna kompleksa.