Za kompanije iz sektora široke potrošnje Kina više nije globalno najzanimljivije tržište već to postaje - Indija. Kako piše Reuters, Indija je postala sljedeća velika prilika za PepsiCo, Unilever i druge divove prehrambene industrije i robe široke potrošnje, koji traže nova tržišta za rast zbog neujednačenog ekonomskog oporavka u Kini. S obzirom na to da indijsko gospodarstvo raste najbržom stopom među velikim tržištima u razvoju, zapadne kompanije pokušavaju zadovoljiti raznolike ukuse indijskog stanovništva lansiranjem proizvoda prilagođenih tom tržištu, s ciljem privlačenja ogromne populacije i neiskorištenog ruralnog tržišta u toj zemlji.
- Dok su se prošlog desetljeća kompanije fokusirale na prodaju u Kini, sljedeće desetljeće će biti usmjereno na prodaju u Indiji - rekao je Brian Jacobsen, glavni ekonomist u Annex Wealth Managementu. - Morate se usmjeriti tamo gdje su demografski i ekonomski vjetrovi u vašu korist - dodaje taj analitičar. Velike kompanije iz sektora široke potrošnje koje posluju u Indiji očekuju da će povećana vladina potrošnja, bolja sezona monsuna i ponovno jačanje osobne potrošnje Indijaca pomoći oporavku potrošnje u nadolazećim kvartalima.
Rast udjela
U tom kontekstu, očekuje se da će to povećati kombinirani tržišni udio pet najvećih multinacionalnih kompanija - Coca-Cole, P&G-a, Pepsija, Unilevera i Reckitta - na 20,53 posto u 2023. godini, sa 19,27 posto u 2022. godini, uglavnom u kategorijama njege za bebe, zdravstvene njege, kozmetike, pića i kućanskih proizvoda, prema procjenama istraživačke tvrtke GlobalData. S druge strane, njihov ukupni tržišni udio u Kini trebao bi pasti na 4,3 posto u 2023. godini, sa 4,4 u 2022. godini, pokazuju podaci.
- Kina je prošla kroz dugo i produženo razdoblje COVID-a... čak su imali kratko razdoblje negativnog rasta, a nakon toga rast je bio vrlo spor. U usporedbi s tim, stopa rasta u Indiji, koja se kreće oko četiri posto, čini se kao zdrav rast u segmentu robe široke potrošnje - rekao je Reutersu K Ramakrishnan, direktor za Južnu Aziju u Kantarovoj Worldpanel diviziji. I urbani i ruralni segmenti potrošača u Indiji su zabilježili rast, ali ruralni segment se pokazao nešto boljim, dodao je.
Posljednjih godina zapadne kompanije uložile su znatan novac u lansiranje proizvoda prilagođenih ukusu indijskog potrošača, poput Pepsija, Coca-Cole i Nestlea. Kao rezultat toga, Coca-Colina prodaja u Indiji u segmentu kućanstva porasla je za 24 posto u posljednjih 12 mjeseci zaključno s lipnjem, Pepsijeva za gotovo 13 posto, Nestleova za sedam i Reckittova za oko četiri posto, pokazuju podaci iz Kantara.
Proizvođač slatkiša Mondelez International surađuje s tamošnjim partnerom kako bi poboljšao prodaju svojih proizvoda, a planira i lansirati nove veličine pakiranja svojih proizvoda tijekom kolovoza. Mondalez je u drugom kvartalu na indijskom tržištu zabilježio rast od približno pet posto u kategoriji čokolade.
Miljenik gubi sjaj
Coca-Cola je zabilježila dvoznamenkasti rast volumena u Indiji, dok je Unilever zabilježio novo poboljšanje prodaje. Pepsijeva regija Afrika, Bliski istok i Južna Azija zabilježila je rast, a kompanija očekuje da će Indija biti ‘veliki prostor za rast‘. S druge strane, Kina je zabilježila slabiju potražnju. Švicarski prehrambeni div Nestle izvijestio je o padu ukupne prodaje u regiji kontinentalne Kine u posljednjem kvartalu i rekao da je ukupna ekonomska i potrošačka situacija tamo ‘jasno slabija od očekivane‘.
- Kina je oduvijek bila smatrana svojevrsnim miljenikom za investitore, ali kako smo vidjeli, taj sjaj je izblijedio - rekao je Don Nesbitt, viši upravitelj portfelja u investicijskoj kompaniji F/m Investments.