Fight Club
StoryEditor

Komercijalizacija zagrebačkog adventa je pretjerana

15. Prosinac 2016.

Advent u Zagrebu jedna je od najvažnijih godišnjih manifestacija za zagrebački, pa i hrvatski turizam, koja bogatim programom želi stvoriti što ljepši predblagdanski ugođaj, a očekuje se da će doprinijeti rastu turističkog prometa do 10 posto u prosincu u Zagrebu, rekla je ususret ovogodišnjem Božiću direktorica Turističke zajednice grada Zagreba Martina Bienenfeld.

Iako štovan i hvaljen, i to u takvoj mjeri da je dvaput zaredom odnio titulu najboljeg božićnog odredišta Europe, ovogodišnji zagrebački advent je izazvao i prva negodovanja građana koji kažu da je postao ‘prekomercijalan‘.

Upitana o navedenom, Bienenfeld je za RTL rekla da "svatko ima pravo doživjeti Advent na svoj način. Ja se čujem s kolegama u TZ-u i čujem i dobre i loše komentare. Loši su nam naravno korisni zbog budućeg razvoja i novih ideja, na samo što se tiče Adventa već i ostalih manifestacija tijekom godine."

U potrazi za potvrdom sugestija o komercijalizaciji adventa, posegnuli smo za Lucijom Fosić, mladom suradnicom portala Hrvatskog kulturnog vijeća, čiji je osvrt objavljen 12. prosinca među prvima ponudio promišljanja o trendu.

- Advent, ne samo u Zagrebu već u bilo kojem drugom gradu nudi nam dvodimenzionalno poimanje istoga. Jedna strana crkvenih svetkovina iskorištena je i pretvorena u tzv. gradska sajmišta koja nam nude onu izvanjsku zadovoljštinu. Obilje slastica, ukrasa, gomila ljudi, trgovi i parkovi dotjerani žaruljicama estetski su ugodni našem oku. Neobavezno okupljanje ljudi i šetnja po svježem zraku, a pod izgovorom adventa nije za odbaciti. Naravno, lijepo je i fino je. Tome u prilog govori i titula adventskoga grada koju je Zagreb osvojio i ove godine. Naravno, takvo tumačenje adventa doprinosi boljem turističkom ozračju, privlači domaće i strane turiste, a ujedno reklamira Zagreb i cijelu Hrvatsku.

No ona druga strana, koja jest ili je barem  nekada bila primarna, se nažalost potiskuje. Advent je crkveno razdoblje koje za cilj ima duhovno pripremanje i radost iščekivanja. To je vrijeme kada bi se ljudi trebali više posvetiti jedni drugima. Zapravo, stječe se dojam kako je kod većine prevagnuo samo osjećaj pripremanja: kupovina namirnica, nakita za bor, a iščekuju se sezonska sniženja i sve to nas odvodi od duhovnoga mira koji nam treba da sagledamo jedni druge u nekom plemenitijem svjetlu. Ljudi su nervozni, nemirni. Stvorena je pomutnja. Rekla bih kako nas je preuzimanje komercijalizacije sa Zapada udaljilo od naše kompleksnosti, ljudi su i duhovna bića - napisala je Fosić u odgovoru na upit Lidera i dodala da se komercijalizacija ‘svima očito‘ odigrava kroz rast cijena.

- Cijene su, to slobodno možemo svi potvrditi, visoke. Iznenađuje činjenica što je ispred svake kućice-prodavaonice dugačak red. S obzirom na to da ekonomska situacija u Hrvatskoj nije idilična, stvaramo i šaljemo sliku svijetu da je baš protivna tome ili, jednostavno, nismo u stanju odrediti vlastite prioritete potrošnje. No sve se to može svesti na zakon tržišta. Bilo bi zanimljivo, s ove komercijalizirane strane adventa, s obzirom na veće cijene nuditi i samo tradicijske hrvatske proizvode, a ne i najpopularnije proizvode zemalja koje slijepo slijedimo. Dakako, Crkva ne može i ne treba ljudima uskratiti njihovu potrebu za zabavom, ona može samo istaknuti vjersku komponentu u našoj duhovnosti. Puno je drugih čimbenika koji su isto odgovorni za to koje će vrijednosti prevagnuti u našem društvu, počevši od medija - drži Fosić.

Mi vas pak nukamo da promislite o navedenom, date svoj glas i ocijenite ‘karakter‘ ovogodišnjeg adventa.

23. studeni 2024 00:19