Tradicija je u Zlatarni Dodić temelj na kojem se gradi poslovanje. Filip Dodić naglašava da je ona utkana u svaki komad zlatnog nakita koji proizvedu u svojoj radionici u zagrebačkoj Dubravi. No Dodić kao možda najmlađi školovani draguljar i gemolog u Hrvatskoj ne odustaje ni od suvremenosti te s bratom Franjom, koji je uz proizvodnju nakita i maloprodaju zadužen upravo za nove tehnologije, uvodi suvremena rješenja u izradu nakita. A unatoč vrtoglavom rastu cijena zlata nada se da će se ipak uspješno poslovanje u ovoj godini prenijeti i na iduću.
Kako iskazujete tradiciju u svojim proizvodima?
– Tradicija je u Dodić brendu i proizvodima snažno naglašena. Sve kreće od našeg djeda Franje koji je svoje umijeće i ljubav prema izradi posebnog, modernog i prepoznatljivog nakita nesebično prenosio na zaposlenike, kupce te sve generacije koje su nastavile njegov put. Tradicija prožima cijeli naš proizvodni proces koji stalno osuvremenjujemo i unapređujemo, ali nam je i vječita inspiracija u dizajniranju i izradi novih kolekcija nakita. Brat i ja želimo nastaviti ono što su naši mentori uspješno započeli, njegujemo načela po kojima su oni gradili Dodić brend te unaprjeđujemo i obogaćujemo naše nove kolekcije u skladu s obiteljskim vrijenostima i tradicijom koje su prenesene na nas.
Naglasak stavljate također na kvalitetu i izvedbu.
– Prioritet nam je kvaliteta gotovog proizvoda i materijala kojima se koristimo u svojoj proizvodnji, na njoj inzistiramo. Iza svakog proizvoda stojimo svojom dugogodišnjom tradicijom i imenom te težimo tomu da svojim kupcima ponudimo najbolji i najkvalitetniji komad zlatnog nakita. Kako bi se postigli najviši standardi kvalitete i izvedbe, potrebno je optimirati više karika u proizvodnom lancu. Na prvome je mjestu svakako provjeren i visokokvalitetan materijal, a ne manje važna je i stručnost zaposlenika koji su uključeni u različite faze našega proizvodnog procesa. Budući da naše poslovanje bilježi velik rast posljednjih nekoliko godina, uvidjeli smo potrebu za otvaranjem novih radnih mjesta kako bismo izdržali i kvalitetno ispratili pojačan intenzitet i obujam posla kako ne bi patila kvaliteta isporučenoga. Tako nam je bila potrebna voditeljica proizvodnje koja trenutno nadzire i optimira proizvodnju, vodi tim majstora, pazi da korišteni materijali odgovaraju najvišim standardima kvalitete te da unaprijedi i uvodi nove tehnologije u našu majstorsku radionicu.
Kako upravo zanatska proizvodnja daje posebnu vrijednost prstenju?
– Majstori punu pozornost posvećuju svakom modelu i artiklu. U našoj radionici svaki se prsten provjerava toliko dugo dok ne ispuni sve standarde kvalitete postavljene interno. Iznimno nam je važno posvetiti se svakom detalju, pa često pri izradi prstena inzistiramo na sitnicama koje se ne podrazumijevaju kod svih zlatara. Masovna proizvodnja recimo zaručničkog prstenja ne može postići zadovoljavajuće standarde kvalitete i kod takvih artikala moguće su češće reklamacije, ispadanje kamena, a upitna je i kvaliteta obrade prstena. Ručni rad i ljudsko oko ne može zamijeniti nijedan stroj. Vjerujem kako u današnjem svijetu masovne robotizacije ručno izrađeni artikli dobivaju još veću vrijednost, pogotovo u zlatarstvu, jer se nakit čuva i prenosi generacijama.
Zašto je važno posvetiti se svakom detalju? Koje tehnologije upotrebljavate u izradi?
– Ja sam perfekcionist. Kritičan sam prije svega prema svojem radu, a onda i prema radu naših zaposlenika. Moja želja, ali i težnja Zlatarne Dodić, jest da svaki naš komad nakita savršeno predstavlja brend. S krnjim značajkama i kvalitetom nijedan nakit ne napušta našu radionicu i nikad nećemo pristajati na kompromise nauštrb kvalitete. Pri izradi nakita koristimo se i najnovijim 3D pisačima, laserima za rezanje i graviranje te najpreciznijim i najboljim mikroskopima na tržištu kako bismo što preciznije ugradili kamenje u prstenje, koje tako ostaje u besprijekornom stanju godinama.
Zašto ste u jesenskoj kampanji odlučili posebno predstaviti zaručničko prstenje?
– Najnoviju kampanju sagledavamo kao nastavak svoje proljetne kampanje u kojoj je naglasak bio na znanju, koje je naš najveći adut i komparativna prednost. U novoj kampanji vizualno smo prikazali svoj zlatarski zanat i ekspertizu te dodatno naglasili kako se pri izradi nakita posvećujemo svakom detalju. S obzirom na to da sam ja prije svega draguljar, tako je i odluka o kategoriji nakita koju želimo dodatno naglasiti bila iznimno laka. Zaručničko prstenje je kategorija nakita koja je uvijek u fokusu. Pred nama je razdoblje u godini s više zaruka, a na tržištu je Zlatarna Dodić postala sinonim za dijamantni nakit, što nas iznimno veseli. Taj podatak opravdavaju i podaci koji govore da nam je prodaja zaručničkog prstenja porasla za 30 posto u usporedbi s 2023. zahvaljujući kvaliteti, ekspertizi i posvećenosti kupcima.
Koje su najčešće nedoumice kupaca zaručničkog i ostalog prstenja?
– Najčešće su povezane s veličinom prstena i kamena. Mnogo muškaraca već ima predodžbu o željenom obliku kamena i boji zlata, no teško može predočiti finalne proporcije i veličinu kamena. Drago mi je što smo pronašli mehanizme i alate s pomoću kojih kupcima možemo olakšati kupnju zaručničkog prstenja te što sve nedoumice uspješno rješavamo na individualnim konzultacijama.
Koliko ste često do sada mijenjali svoje poslovne strategije?
– Strategije mijenjamo ovisno o stanju na tržištu i faktorima koje katkad možemo predvidjeti, a katkad nas uhvate ‘nespremnima‘. Primjerice, zadnji smo put promijenili strategiju zbog naglog porasta cijene zlata. Vjerujem kako su svi ispratili skokovit porast vrijednosti zlata, što je uvelike utjecalo na sve zlatare. Cijena glavne sirovine u posljednjih je godinu dana porasla, za više od 40 posto, što je više i od inflacije. Načini na koje smo mi odgovarali na tu promjenu bili su uhodani mehanizmi fiksiranja cijene zlata, realno niveliranje cijena te optimizacija proizvodnog procesa.
Jeste li ostvarili svoje poslovne ciljeve?
– Neke smo ciljeve ostvarili, neke nismo, tako je kod svih poduzetnika. Mi ćemo 2024. pamtiti po mnogo promjena. Većina je njih dobra i primjećujemo pozitivne pomake, no naravno da neki ciljevi nisu ostvareni zbog iznenadne promjene cijene zlata, nedostatka vremena i ljudi s pomoću kojih se oni mogu ostvariti. Jedan od naših ovogodišnjih ciljeva bio je dizanje prodaje naše online trgovine, što se i ostvarilo, pa trenutačno ostvarujemo 38 posto bolje prodajne rezultate u odnosu na isto lanjsko razdoblje. Internetska trgovina poslovna je prilika koju planiramo nastaviti unaprjeđivati i u 2025., a dobar početak svakako je njezin ovogodišnji redizajn. Drugi cilj koji smo željeli ostvariti dizanje je proizvodnje na višu razinu. Uveli smo nove tehnologije, optimirali proces narudžbi, izrade i isporuke artikala, što otvara mogućnost proizvodnje većih količina i kompleksnijih modela iduće godine. Želimo sve češće izrađivati posebne kolekcije nakita, vjerujem kako smo na dobrom putu da se to 2025. i ostvari. Ove godine također smo intenzivno obogaćivali svoje timove stručnjacima i specijalistima u specifičnom području. Mnogo segmenata posla prebacili smo s vanjskih agencija na interne timove, što se zasad pokazalo odličnim. Ove godine osnovali smo također marketinški tim, što planiramo i u prodaji. Cilj koji ja nisam uspio ostvariti savršena je organizacija vremena i moga kalendara, koji je i dalje poprilično intenzivan.
Koji su svjetski i hrvatski trendovi na tržištu nakita?
– Svjetski i hrvatski trendovi usmjereni su na digitalizaciju i osuvremenjenje proizvodnje. Osim tehnologije, trendove diktira porast cijene zlata, koja u trenutku ovog intervjua iznosi 82.350 eura za kilogram. Cijena sirovine uvelike utječe na krajnju cijenu zlatnog nakita, što je utjecalo i na naše kupce. Svaki zlatar samostalno odlučuje kako će pristupiti rješavanju izazova porasta cijene zlata, no trendovi su danas takvi da se u proizvodnji teži izradi što lakših proizvoda od zlata, ali koji i dalje pokazuju svoju punu raskoš i sjaj.