I srednjim, malim i mikropoduzetnicima, kategoriji kraće zvanoj MMS, u kojoj je većina poduzeća u Hrvatskoj, domaća financijskotehnološka scena svojim rješenjima pokušava olakšati i ubrzati svakodnevno poslovanje. Za mikropoduzetnike, kojih je 89,9 posto, male, kojih je 8,8 posto, te srednje, kojih je 1,1 posto od ukupno 144.259 poduzetnika (u 2021., prema Fininim podacima objavljenima lani), osmišljeni su financijskotehnološki alati kako bi što snažnije razvijali svoje poslovanje te se jednostavnije nosili s tržišnim zahtjevima i konkurencijom.
Podrška plaćanju
Potpora mikropoduzetnicima, malim i srednjim poduzetnicima u grupaciji ASEE pruža se putem kompanije Monri, rekao je Viktor Olujić, član Uprave ASEE & Monri Paymentsa, čije su usluge grupirane u poslovnu liniju trgovine, uključujući e-trgovinu, i HoReCa (hoteli, restorani i kafići). Napomenuo je da trgovci poznaju Monri po tome što je među prvima u Hrvatskoj ponudio rješenje SinglePOS, jedinstveni POS uređaj za prihvat platnih kartica kod više banaka. Osim podrške trgovcima pri kupnji u trgovini (engl. in-store payment), dodao je, Monri pruža potpuno rješenje za e-trgovinu, odnosno prihvat kartica na internetu, u čemu je tržišni lider u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Srbiji i Makedoniji.
– Danas se Monrijevim uslugama koristi oko 10.000 trgovaca u nekoliko zemalja. Osim uslugama plaćanja, on se bavi softverskom podrškom u kanalu HoReCa, maloprodaji i veleprodaji te proizvodnji. S brendovima Remaris i Gastrobit više smo desetljeća prisutni u HoReCi sa softverom za blagajne, fiskalizaciju, naplatu i potpunu digitalizaciju poslovnih procesa u hotelima, restoranima i kafićima. U maloprodaji, veleprodaji i proizvodnji zastupljeni smo pak s rješenjem Thor koje zadovoljava upravljanje resursima, skladištem i praćenjem proizvodnje. U matičnoj tvrtki ASEE-u razvijamo rješenja za pozivne centre i digitalno upravljanje dokumentima, od zaprimanja i korištenja dokumenata u procesu do njihova digitalnog potpisivanja, slanja i dugoročnog arhiviranja – nabrojio je Olujić.
U sezoni i izvan nje
Monrijeva rješenja, nastavlja, omogućavaju plaćanje s dodatnim modulima za integraciju, automatsko praćenje stanja na skladištu elektroničke trgovine ili u veleprodajnim i maloprodajnim skladištima. Kaže i da je moguće obavljanje brze dnevne inventure u kafićima i restoranima, prijavljivanje gostiju u sustav eVisitor upotrebom hotelskog softvera te praćenje učinkovitosti i nadogradnje.
– Pri tome Monri osigurava praćenje zakonske i platne regulative te pruža podršku. Poduzetnici u kanalu HoReCa upravo se pripremaju za ovogodišnju turističku sezonu pa je primjetno povećanje interesa za naša rješenja u hotelima i restoranima, odnosno u dijelu malih i brzih platnih transakcija. Pri tome naše rješenje Remaris hotel omogućava praćenje poslovnih procesa u hotelima, od planiranja i pripreme hrane u kuhinji, distribucije hrane i pića u barovima i restoranima do integracije dodatnih servisa poput automatske naplate parkiranja, rezerviranja i naplate korištenja dvorana i usluga wellnessa ili integracije s platformama za rezerviranje smještaja. U dijelu brzih transakcija primjetan je porast interesa za korištenje blagajne Start koja omogućuje izdavanje računa, fiskalizaciju računa i naplatu platnim karticama upotrebom jednostavnoga malog uređaja – objasnio je Olujić.
Primijetio je da tijekom cijele godine postoji zanimanje za rješenja koja optimiraju upravljanje komunikacijom s klijentima telefonskim pozivima ili Viberom, WhatsAppom i na društvenim mrežama te općenito razmjenom dokumenata s klijentima i partnerima.
Velika poduzeća, banke, osiguravajuća društva i veliki distributeri rješenja za upravljanje dokumentima, kontaktima i komunikacijom s potrošačima integrirali su prije nekoliko godina, a sada Olujić vidi povećan interes srednjih i malih poduzeća da integriraju sustave koji omogućuju jedinstven pogled na klijenta od trenutka slanja ponude i sklapanja ugovora, naplate do rješavanja eventualne reklamacije. S obzirom na to da posluju na više tržišta, kaže Olujić, daju i savjete poduzetnicima pri otvaranju predstavništava ili podružnica u inozemstvu te pojednostavnjuju papirologiju.
Besplatno za kupca
Svoje usluge, rekla je regionalna menadžerica za Hrvatsku u Leanpayu Danijela Višnjić, ta tvrtka nudi preko partnera/trgovaca s kojima sklapa ugovor o suradnji. Kako bi to osigurali, imaju razvijene mrežne aplikacije koje povezuju cijeli prodajni proces, od prenošenja svih financijskih detalja kupcu pri kupnji do automatizacije odobravanja i razmjene informacija u stvarnom vremenu.
– Jedinstvenim rješenjima, s pomoću integracija API i pluginova za najčešće korištene platforme internetskih trgovina kao što su Magento, OpenCart, Prestashop, WooCommerce, trgovac postaje one stop shop, odnosno kupcima nudi jedinstven način financiranja i kupnje na jednome mjestu. Kupac uza svaki proizvod ima prikaz rata i jednim klikom može provjeriti svoj limit ili pokrenuti postupak plaćanja, a mi osiguravamo primjerice jedinstvena marketinška rješenja i prilagođavanje broja rata poslovnomu modelu. Danas trgovac mora sa svakom kartičnom kućom ili bankom dogovoriti prihvat plaćanja na rate, a s pomoću Leanpaya isto rješenje može ponuditi svim kupcima. U samo pet minuta kupac može dobiti odobrenje plaćanja ili ograničenje, što smanjuje troškove na obje strane. S partnerima analiziramo poslovanje i izazove, a za kupca je plaćanje Leanpayom potpuno besplatno, što je velika novost na hrvatskom tržištu – rekla je Višnjić.
U Privrednoj banci Zagreb naglašavaju da svojim klijentima nude razne alate i kanale poput internetskog i mobilnog bankarstva ili kanala izravnog bankarstva, a razvili su i API sučelja s pomoću kojih korisnici uz propisanu autorizaciju i posredovanje pružatelja usluga trećih strana mogu pristupiti svojim računima. Funkcija Mala poduzeća, rekli su, zadužena je prije svega za organizaciju, portfeljno upravljanje, koordinaciju i unapređenje servisnog modela malih tvrtki poslovne mreže, procesa i proizvoda. Istaknuli su da su mala poduzeća prepoznala potrebu za obnovom zgrada oštećenih potresom, zbog čega je nadograđen Model za kreditiranje suvlasnika stambenih zgrada. U sklopu tog modela odobrena je namjena obnove zgrada nakon potresa, na temelju čega se PBZ pozicionirao kao lider na tom tržištu i pokrenut je prelazak klijenata na novo digitalno bankarstvo s uslugom internetskog i mobilnog bankarstva s novim funkcionalnostima (#with KEY, #with SIGN).
Direktor Poslovanja s klijentima u Addiko banci Nenad Mećava iznosi da je Addiko banka okrenuta građanima i mikropoduzetnicima, malim i srednjim poduzetnicima kojima nastoji pojednostavniti postupak dizanja kredita, što se često doživljava stresnim i zahtjevnim, i olakšati im pristup financiranju u bilo koje vrijeme i s bilo kojega mjesta. Kreditni je proces visokoautomatiziran, upotrebljavaju se javno dostupni podatci o poduzetnicima te interni modeli i procesi za brzu obradu kreditnih zahtjeva. Stoga poduzetnicima mogu odmah reći hoće li im odobriti kredit, što im je vrijedna informacija koju mogu dobiti bez čekanja ili prethodnog prikupljanja dokumentacije, a novac se većinom može isplatiti već u roku od jednog do tri dana.
– Dovoljno je da klijenti, u većini slučajeva, jednom dođu u banku na potpisivanje ugovora. Nema peripetija sa zalogom na nekretninama i ograničenja u namjenskom korištenju sredstava. Mali poduzetnici najčešće traže potporu u financiranju za obrtna sredstava, financiranje zaliha u slučaju potrebe nabave veće količine po povoljnoj cijeni, dobivanje popusta pri nabavi veće količine te za premošćivanje razdoblja do naplate potraživanja od kupaca. Addiko banka nudi povoljne uvjete kreditiranja za male i srednje tvrtke zahvaljujući jednostavnim i brzim poslovnim kreditima s fiksnom kamatnom stopom tijekom cijelog razdoblja otplate kredita. Mali poduzetnici za svoje se poslovanje koriste aplikacijama za digitalno bankarstvo, bilo internetsko bilo mobilno. Budući da mnogo takvih poduzetnika nema potrebno financijsko znanje i ne razumije posve financijska izvješća, financijsko planiranje i budžetiranje, u suradnji sa Štedopisom pokrenuli smo projekt financijske pismenosti ‘Upoznajte svoje poslovanje‘ – napomenuo je Mećava.
Elektronički novac
Aircash olakšava poslovanje mikropoduzetnicima, malim i srednjim poduzetnicima kao najpopularnija aplikacija za plaćanje u Hrvatskoj i Europskoj uniji s više od 500.000 korisnika, rekao je head of partnership u Aircashu Damir Šmigmator. Omogućuje jednostavno i brzo plaćanje proizvoda i usluga na online kanalima poduzetnika, naglašava, bez potrebe za unošenjem podataka o karticama, i omogućuje uplatu gotovinom na Aircash putem svoje mreže partnera kioska i benzinskih postaja, od Ine, iNovina, Tiska do drugih.
– Aircash se može jednostavno integrirati s popularnim internetskim platformama kao što su Magento, WooCommerce, WSPay i drugi, što znači da nije potreban dodatan razvoj za poduzetnike. Njima Aircash pomaže na više načina. Korisnicima koji plaćaju online omogućuje brz, jednostavan i siguran način plaćanja: skeniraju QR kôd i automatski plate, pa nema potrebe za unošenjem osobnih podataka i podataka o bankovnoj kartici, što kupcima štedi vrijeme. Također, Aircash je registrirana institucija za elektronički novac na temelju rješenja Hrvatske narodne banke te je ovlašten pružatelj usluge izdavanja elektroničkog novca u EU-u – naglasio je Šmigmator.