Kad su financijske usluge u pitanju, građani se najviše osjećaju zakinutima u odnosima s osiguravajućim kućama, a sve ih više muči i način na koji se preuzimaju dionice kompanija na burzi. Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa) objavila je izvješće o predstavkama korisnika financijskih usluga za prošlu godinu, odnosno o prigovorima koje je kao regulator financijskog sektora dobila od građana. U izvješću stoji da je lani dobila 198 predstavki, što je za 16 posto više od godišnjeg prosjeka u periodu od 2016. do 2023. godine. U odnosu na 2022. godinu, predstavki je za petinu više.
Osim predstavki, Hanfa zaprima i upite na neformalniji način, putem elektroničke pošte, obrasca na internetskoj stranici Hanfe, društvenih mreža te telefona za potrošače. U 2023. evidentirano je 295 upita putem adrese elektroničke pošte, stoji u izvješću. Kao i prethodnih godina, i lani se najveći broj predstavki odnosio na područje osiguranja, njih 104, odnosno 53 posto svih primljenih predstavki. Iz Hanfe ističu kako je to blago smanjenje udjela predstavki u području osiguranja u odnosu na prethodnu godinu, kada su one činile 61 posto.
Najviše prijepora
– Velika zastupljenost predstavki iz područja osiguranja može se pripisati samim obilježjima ove financijske usluge koja je široko rasprostranjena u gotovo svim segmentima svakodnevnog života korisnika financijskih usluga, na što upućuje i velik broj sklopljenih ugovora o osiguranju. Primjerice, u razdoblju od 1. siječnja 2023. do 31. prosinca 2023. broj sklopljenih polica osiguranja iznosio je 13,2 milijuna. Stoga nije neočekivano da će se upravo u ovom segmentu tržišta financijskih usluga događati najveći broj prijepora između društva za osiguranje i korisnika financijskih usluga – pojašnjava se u izvješću.
Najviše problema, iz perspektive korisnika, bilo je na području osnovanosti zahtjeva za naknadom štete te obveze isplate štete ili osigurnine.
– Obraćanja i predstavke potrošača u manjem se dijelu odnose na postupke obrade štete i međusobnu komunikaciju, što je usko povezano i sa razinom financijske pismenosti potrošača i njihovom svijesti o vlastitim pravima i obvezama, kao i pravima i obvezama društva za osiguranje – stoji u Hanfinom dokumentu.
Smanjeni udio predstavki iz područja osiguranja u 2023. bio je djelom i rezultat povećanja broja predstavki iz područja tržišta kapitala, osobito u prvom polugodištu 2023. kada je Hanfa zaprimila ukupno 22 predstavke iz tog područja. Više od polovine tih obraćanja odnosilo se na predstavke malih dioničara jednog dioničkog društva vezane uz preuzimanje društva i cijenu dionica. S obzirom na vrijeme slanja predstavki, može se iščitati da se o radi o slučaju preuzimanja zadarskog Turisthotela od strane Tankerske plovidbe.
Kod ostalih stagnacija
Podsjetimo, u provedenoj ponudi za preuzimanje zadarski je brodar preuzeo gotovo 55 posto dionica po cijeni od 76,98 eura. Preuzimanje je obilježio otpor Uprave i tadašnjeg najvećeg dioničara Frane Skoblara. Preuzimanje je i obilježio skandal s prijavom Turisthotela zbog sumnje na objavu povlaštenih informacija putem elektronskih poruka, o čemu je Hanfa provela dodatni nadzor.
U drugom polugodištu broj predstavki iz područja tržišta kapitala se znatno smanjio te je zaprimljeno njih devet.
– Ukupni broj predstavki iz ovog područja na razini cijele 2023. godine tako je iznosio 16 posto ukupnog broja predstavki, što je blago povećanje u odnosu na 11 posto u 2022. godini. Teme koje su se pojavljivale u predstavkama iz ovog područja bile su, primjerice, preuzimanje društava, smanjenje temeljenog kapitala, zlouporaba tržišta te nastanak obveze objave ponude za preuzimanjem društva – navodi se u izvješću.
Broj predstavki iz područja leasinga nije se značajno promijenio u odnosu na prethodnu godinu, pa je u 2023. zaprimljeno ukupno devet. U području mirovinskog sustava tijekom 2023., slično kao i prethodnih godina, zaprimljen je manji broj obraćanja, tek dvije predstavke, stoji u izvješću.