
Dvije godine nakon ulaska u europodručje u Hrvatskoj je dovršen dug proces približavanja troškova financiranja prosjeku Europske unije. Troškove financiranja svih sektora – države, poduzeća i stanovništva - više nema smisla uspoređivati sa zemljama srednje i istočne Europe koje su zadržale vlastite valute, pa ni sa Češkom koja je razvijenija od Hrvatske i ima puno bolji kreditni rejting. Jedina slična zemlja za usporedbu ostala je Slovenija. Neto kamatni prihod koji banke naplaćuju od kućanstava i poduzeća smanjen je s 2,31 posto BDP-a potkraj 2016. na 1,51 posto u trećem tromjesečju 2024., pri čemu je smanjenje približno ravnomjerno podijeljeno između kućanstava i poduzeća, priopćili su iz Hrvatske udruge banaka.
Ukupni neto prihodi banaka od naknada i provizija smanjeni su u posljednje dvije godine s 1,07 posto na 0,75 posto BDP-a, čime su razine ovih troškovnih opterećenja postale usporedive s onima u Sloveniji. Prema dostupnim podacima u apsolutnom iznosu, bankovne naknade u Hrvatskoj među nižima su u usporedbi s većinom država EU-a, uz zadržanu visoku kvalitetu usluga, napredne digitalne kanale i brojne pogodnosti za klijente.
U razdoblju kada su kamatne stope Europske središnje banke (ECB) rasle najbržim tempom u povijesti europodručja, banke u Hrvatskoj amortizirale su taj rast, omogućujući građanima povoljnije uvjete financiranja u odnosu na većinu zemalja EU-a. Time je u značajnoj mjeri spriječen troškovni udar koji je pogodio građane u mnogim drugim europskim državama.
Učinak kamatne stope ECB-a je prolazan i smanjit će se
Konkurencija i politika kamatnih stopa u Eurosustavu stvaraju pritisak na daljnje smanjenje kamatnih stopa na kredite. One su sada usporedive sa stopama u razvijenijim članicama europodručja, a realna kamatna stopa na stambene kredite i dalje se kreće oko nule. Trenutačno povećana stopa povrata na kapital kreditnih institucija potječe od privremeno povećanih kamata koje Eurosustav plaća bankama na višak likvidnosnih rezervi i nije povezana s kreditnim odnosima s klijentima. Učinak kamatne stope ECB-a je prolazan i smanjit će se u narednom razdoblju kada se očekuje daljnji pad, jer fundamentalna profitabilnost kreditnih institucija nije promijenjena.
Tako su potvrđene najave iz razdoblja prije priključenja Hrvatske europodručju o tome da će priključenje monetarnoj uniji dovesti do relativno nižih troškova financiranja (kamatnih stopa) za hrvatske subjekte. Iako je ova najava od strane dijela kritičara često pogrešno tumačena kao najava da će kamatne stope pasti nakon što euro bude uveden, najava je oduvijek komunicirana u relativnom iskazu: kao najava da će kamatne stope biti niže nego što bi bile u slučaju da se Hrvatska nije otisnula na put zamjene kune eurom. Slučaj Češke, a još i više Poljske, Mađarske i Rumunjske svojevrsni su povijesni laboratorij za usporedbu s alternativnim scenarijem koji se nije dogodio.
Smanjenje troškova financiranja imalo je, uz povećani priljev EU sredstava, važnu ulogu u ubrzanju gospodarskoga rasta proteklih godina. Učinci financijske konvergencije ugrađeni su u razmjerno brzo hrvatsko približavanje 80 posto prosječnog realnog dohotka po stanovniku EU u prvoj polovini ovog desetljeća. Međutim, za nastavak realne konvergencije iznad praga od 80 posto neophodne su politike koje će izravno djelovati na rast produktivnosti u hrvatskom gospodarstvu.
Javno predstavljanje Prijedloga Strateškog okvira
Povrh reformi javne administracije, pravosuđa, obrazovanja i drugih segmenata javnog sektora, politika aktivnog razvitka tržišta kapitala ima neiskorišten potencijal za održavanje razmjerno brzog tempa realne konvergencije u nadolazećim godinama. Utoliko Vladin nacrt prijedloga Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala 2025.-2030. dolazi u pravom trenutku, zaključuju iz Hrvatske udruge banaka.
Podsjetimo, prošlog je tjedna u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu održano javno predstavljanje Prijedloga Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj i Prijedloga Akcijskog plana za 2025. i 2026.
Ministarstvo financija je zajedno s Hrvatskom agencijom za nadzor financijskih usluga, uz tehničku podršku Europske banke za obnovu i razvoj, pokrenulo ovaj projekt sredinom 2023. godine. U Radnu skupinu su bili uključeni predstavnici Ministarstva financija, Hrvatske agencija za nadzor financijskih usluga, Središnjeg klirinškog depozitarnog društva, Zagrebačke burze, udruženja mirovinskih i investicijskih fondova, bankarskih udruženja, CFA Udruge Hrvatska.
Projekt je započeo detaljnim pregledom hrvatskog tržišta kapitala od svojih početaka, a zatim je procijenjeno trenutno stanje, identificirane su ključne prepreke te je pripremljena usporedna analiza s usporedivim globalnim tržištima.
Pet strateških smjerova
Temeljem sustavno pripremljene analize hrvatskog tržišta kapitala, u Strateškom okviru definirano je pet strateških smjerova koji će biti okosnica hrvatskog tržišta kapitala u razdoblju do kraja 2030. Ti strateški smjerovi su regionalna integracija i pozicioniranje Hrvatske kao financijskog središta, digitalizacija, poboljšanje korporativnog upravljanja, povećanje likvidnosti tržišta te razvoj novih investicijskih proizvoda i mogućnosti financiranja. Uz to, predviđena je i horizontalna mjera koja ima za cilj optimizirati zakonodavni okvir što će biti dodatna podrška razvoju tržišta kapitala.
Usporedno sa Strateškim okvirom izrađen je i Akcijski plan za dvogodišnje razdoblje 2025. - 2026. koji će pratiti provedbu strateških smjerova. Nakon prvog Akcijskog plana izraditi će se i Akcijski plan za sljedeće četverogodišnje razdoblje od 2027. do 2030. godine.
Potpredsjednik Vlade i ministar financija Marko Primorac je prilikom ovog predstavljanja naveo kako je opći cilj Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj 2025. - 2030. zajedno s Akcijskim planovima provedbom konkretnih aktivnosti potaknuti i oživjeti tržište kapitala u Republici Hrvatskoj. Provedbom predviđenih aktivnosti, između ostaloga, omogućit će se: osnaživanje tržišta kapitala i pozicioniranje Republike Hrvatske kao regionalnog financijskog središta, jednostavniji pristup relevantnim informacijama o mogućnostima ulaganja na tržištu kapitala s ciljem osiguranja dodatnih sredstava za mirovinu, jačanje povjerenja u tržište kapitala kroz transparentnost i unaprjeđenje korporativnog upravljanja te konačno razvoj stabilnijeg financijskog sustava koji podržava gospodarski rast i otvaranje novih radnih mjesta.