Iz Nove hrvatske banke, bivše Sberbanke koju je u procesu sanacije preuzela Hrvatska poštanska banka, za Lider su potvrdili da im se od tada dogodio pad broja klijenata.
– U razdoblju tijekom sanacije Banka je očekivano zabilježila određeni pad broja klijenata, građana za 3,3 posto, a ukupno svih segmenata za 4,1 posto – kažu iz Nove hrvatske banke. Postupak sanacije je trajao od 1. ožujka kada je Hrvatska poštanska banka preuzela hrvatsku podružnicu Sberbanka do 13. travnja 2022.
Banke o broju svojih klijenata izvještavaju Hrvatsku agenciju za osiguranje depozita (HAOD). Prema informacijama iz redovnog izvještavanja HAOD-u, prije sanacije, odnosno na datum 31. siječnja 2022., Sberbank je imao 69.952 klijenta. Od toga su 3736 bile pravne osobe – nefinancijska društva, neprofitne organizacije, institucije države i financijska društva. Pad od četiri posto stoga znači da su od tada izgubili nešto više od 2800 klijenata.
HAOD-ov podatak koji govori da je 30. travnja 2022. (dakle, tri mjeseca kasnije) Nova hrvatska banka imala 66.138 klijenata govori o 3800 klijenata manje.
Iz Nove hrvatske banke pak navode da su do početka travnja zabilježili i rast broja novih klijenata. – Početkom travnja 2022. godine Nova hrvatska banka ima 78.000 klijenta građana i 5.000 pravnih osoba te nam je iznimno drago da bilježimo trend rasta broja novih klijenata, ali i onih koji nam se vraćaju nakon razdoblja sanacije – poručuju iz banke te dodaju da se ti podaci mogu pronaći i u Informacijama za investitore na Zagrebačkoj burzi.
To bi, dakle, bio rast od nešto više od 13.000 klijenata od kraja siječnja, a informacije iz HAOD-a i Nove hrvatske banke o trenutnom broju klijenata razlikuju se za čak 16.862 klijenta. Od ovog nepodudaranja broja klijenata s podacima iz HAOD-a iz Nove hrvatske banke ograđuju se riječima da 'ne mogu komentirati podatke koji nisu službeni podaci Banke'.
U Hrvatskoj narodnoj banci kažu da oni ne raspolažu tim podacima te da ih zbog toga ne mogu niti komentirati.
Raspolaže li HAOD pogrešnim podacima ili Nova hrvatska banka zbilja ima uz mali pad broja klijenata i ogroman rast broja novih klijenata? Moguća su oba scenarija. No da se određeni broj klijenata u razdoblju nakon sanacije Sberbanka početkom ožujka ove godine zbilja prelio u druge hrvatske banke, potvrdile su nam dvije banke.
Prelazak klijenata u druge banke
– O konkretnom broju novih klijenata koji su prethodno bili klijenti Sberbanka nismo u mogućnosti govoriti, ali možemo potvrditi da je bilo prelazaka klijenata, i fizičkih i pravnih osoba. Fizičke osobe prenose svoje cjelokupno transakcijsko poslovanje, uglavnom redovna primanja, poslovanje po karticama i depozite, a slično je i s pravnim osobama – navode iz Kent banka.
Glavni motiv prelazaka ljudi, kažu iz Kent banke, su kontinuitet, sigurnost i stabilnost poslovanja, kao i 'stalna dostupnost novca, jer kredite, za sada, uglavnom ne prenose'.
– Klijenti su dijelom već ranije razmišljali o promjeni banke pa su im aktualna zbivanja samo bila dodatni poticaj za realizaciju takve odluke – kažu iz Kent banke i dodaju da klijenti koji biraju njih prije svega sada traže osobni pristup i uslugu osobnog bankara.
Pojačan broj klijenata u razdoblju sanacije Sberbanka primijetili su i u Erste banci.
– Tijekom spomenutog razdoblja zamijetili smo pojačani interes klijenata, privatnih i poslovnih, za otvaranjem računa, odnosno započinjanjem ili dodatnim intenziviranjem poslovnog odnosa s bankom, kad su u pitanju tvrtke – javljaju iz Erste banke.
Međutim, napominju da nemaju evidenciju o tome koliki je broj klijenata otvorio račun u njihovoj banci isključivo nakon odlaska iz Sberbanka.
– U takvim situacijama postupamo prema uobičajenoj praksi, u skladu sa standardnim procedurama i uvjetima te nismo uvodili bilo kakve posebne ponude niti pogodnosti – kažu u Ersteu.
Do zaključivanja članka nismo dobili odgovore od Zagrebačke banke, Raiffeisen banke, Addiko banke te Privredne banke Zagreb o prelascima klijenata iz Sberbanka u njihovu banku.