Piše: Roko Kalafatić
Brojni tržišni analitičari su smatrali da je 2021. godina SPAC-a (special purpose acquisition company), a riječ je o subjektu kojim se javno trguje i koji postoji prvenstveno zbog prikupljanja novaca i stjecanja privatnih poduzeća. Ipak, čini da je godinu dana nakon hrabrih predviđanja trenutna situacija pokazala da je 2022. godina u kojoj SPAC boom postaje samo jednogodišnji prasak.
Najviše novca ide bankarima
Američka biotehnološka kompanija Ginkgo Bioworks izašla je na burzu prošlog rujna i pokazala se kao izuzetno primamljiva opcija za ulagače i bankare s Wall Streeta koji su pomogli u toj tranziciji. Nakon samo nekoliko tjedana na burzi, dionice Ginkga su visoko skočile.
To je bilo dovoljno opravdanje za brojne savjetnike koji su prema regulatornim prijavama 'ubrali' otprilike 135 milijuna dolara zarade nakon spajanja SPAC-a i Ginkga.
Devet mjeseci kasnije, izlazak biotehnološkog diva na burzu izgleda kao kraj SPAC booma, ludila koje je trajalo 18 mjeseci i katapultiralo velik broj kompanija iz privatnog u javno, obogatilo bankare s Wall Streeta i neupitno oštetio investitore, objavio je Financial Times.
Dionice Ginkga pale su više od 70 posto od svog vrhunca krajem prošle godine, a američki regulatori zbog toga predlažu reforme koje bi ograničile sposobnost SPAC-ova da napravi daleko bolje projekcije od onih koje su dopuštene u tradicionalnom IPO-u.
U strahu su velike oči i brze noge, pa se banke koje su bile uključene u takve procese već povlače u sjenu. Goldman Sachs, koji je prošle godine bio jedan od najvećih pokrovitelja na tržištu, drugi nakon Citigroupa, pauzirao je sve ponude vezane uz SPAC.
Da bi stvar bila bolja, raskinuli su suradnje s većinom kompanija kojima su 'pomogle' da se prebace na burzu.
Rimac je bio pametniji
Podsjećamo da smo još prošle godine pisali o fenomenu zvanom SPAC, kada je Mate Rimac rekao da je njegova kompanija Rimac Automobili za njih 'djevojka za koju se svi žele oženiti', ali se čini da su svoje karte ipak odigrali drugačije.
Tada je Rimac za Financial Times govorio da bi često korištenje SPAC-ova moglo ozbiljno naštetiti sektoru i da to nije način na koji će njegova kompanija ikad izaći na burzu.
Goldman Sachs, koji trenutno bježi od svih svojih SPAC ponuda i poduzeća koje su prebacili na burzu i praktički uništili, nedavno je zajedno sa SoftBankom ubrizgao vrtoglavih 500 milijuna dolara u Rimčevu kompaniju.
Zamislimo samo kako bi stvari danas za drugog hrvatskog unicorna bile drugačije da je odlučio izaći na tržište putem SPAC-a. Iste banke koje danas ulažu u njega, tada bi ga opelješile bez razmišljanja.
Iako SPAC-ovi postoje već desetljećima, dugo su bili na iznimno lošem glasu. Dobro se znalo da njihove ponude većinom koriste tvrtke čije financijsko stanje ne bi moglo preživjeti nadzor investitora na putu do tradicionalnog izlaska na burzu.
Postoje već desetljećima
Stvari su se drastično promijenile početkom 2020. godine kada su velike financijske tvrtke, rizični ulagači i nabrijani start-upovi prihvatili SPAC kao brži i lakši put do javnog tržišta od IPO-a. Postoji velik broj razloga zašto su u zadnje vrijeme oni postali neprivlačni, ali dva se najviše ističu.
Inflacija raste iz tjedna u tjedan zbog trenutne krize u opskrbnim lancima, a to je potaknulo Federalne rezerve da podignu kamatne stopu i ulagače da povlače svoja sredstva iz SPAC ugovora da bi ih mogli negdje drugdje uložiti. Također, regulatorna kontrola tržišta se povećava, a zbog toga oni više nisu toliko primamljivi za velike igrače kao što su nekad bili.
Zadnjih mjeseci, ulagači sve češće pozivaju na svoje ugovorno pravo da otkupe svoje udjele u SPAC-u, objavio je New York Times. Ako pogledamo unazad, u ne toliko davnoj prošlosti bi se 54 posto dioničara odlučilo za otkup dionica nakon najave spajanja. Sada je čak 80 posto ulagača u nekim slučajevima tražilo povrat novaca, nakon čega brojne tvrtke ostaju očerupane i gotovo nefunkcionalne.
Upravo je zabrinutost da bi previše ulagača moglo tražiti svoj novac nazad razlog propasti spajanja Kin Insurancea i Omnichannela, SPAC-a Matta Higginsa. Jedan primjer uplašenih investitora je i onaj s poznatom medijskom tvrtkom BuzzFeed koja je od svog spajanja uzela samo 16 milijuna dolara.
Taj iznos se čini simboličnim u usporedbi s 250 milijuna dolara koje su očekivali, ali su investitori odlučili vratiti svoje uloge. Tko je preko noći vrijedio puno, danas je zbog SPAC-ova na prosjačkom štapu.