U borbi za svoje mjesto na tržištu svaka tvrtka prati što radi konkurencija u okružju stalnog napretka tehnologije. Povećanje učinkovitosti i produktivnosti uza smanjenje troškova u poslovanju među najvažnijim su poslovnim ciljevima, a bez ulaganja u digitalizaciju teško je voditi tržišne bitke. Veliki saveznik u poslovnim utrkama danas postaje robotska automatizacija procesa (engl. robotic process automation, RPA), koja omogućuje pojednostavnjenje poslovanja te točnije i brže usluge korisnicima.
Naime, RPA zaposlenike oslobađa ponavljajućih zadataka, smanjuje mogućnost ljudske pogreške i potrebu za dodatnom radnom snagom jer može pružiti uslugu 24 sata na dan. Troškovi su također manji budući da se RPA povezuje s postojećim sustavima, što smanjuje potrebu za skupim nadogradnjama ili novim softverom.
Smanjenje administracije
Povećava se nadalje brzina obrade podataka, a zaposlenici se pri tome mogu okrenuti rješavanju zahtjevnijih zadataka. Zbog toga su za primjenu RPA-a savršeni odjeli ljudskih resursa, financije i računovodstvo te IT (informacijske tehnologije) administracija i podrška poslovanju, pravna služba te logistika i opskrba. Uz pomoć RPA-a, recimo, može se otvarati e-pošta i privici, prijaviti u web/poslovne aplikacije, premještati datoteke i mape, kopirati i lijepiti, popunjavati obrasce, obaviti čitanje i pisanje u bazama podataka, scraping podataka s weba, izraditi kalkulacije, povezati s API (application programming interface – sučelje za programiranje aplikacija) sustavima, izdvajati strukturirane podatke te prikupljati statistike društvenih mreža. Očito je pravi odgovor na brojne izazove suvremenog poslovanja upravo RPA.
Dugogodišnje iskustvo
Očekuje se da je idući korak u razvoju RPA-a povezivanje s umjetnom inteligencijom i strojnim učenjem, što će dovesti do automatizacije još složenijih zadatka, koji zahtijevaju donošenje odluka i kognitivne sposobnosti. Interno istraživanje u A1 Hrvatska pokazalo je da oko 35 posto radnih sati prodajnih timova unutar odjela informacijske i komunikacijske tehnologije otpada na administrativne poslove, a velik broj mailova izrazito smanjuje produktivnost cijelog tima. Jasno je da će RPA imati sve važniju ulogu u poslovanju budućnosti, a svoj prvi softverski robot u A1 izradili su još prije šest godina te trenutačno imaju više od 250 softverskih robota, koji obavljaju oko 3,5 milijuna transakcija. Automatizirali su više od 20 različitih odjela, pri čemu je godišnji rast broja softverskih robota veći od 20 posto. Zbog dugogodišnjeg iskustva s RPA-om, A1 omogućuje rješenja koja su u potpunosti skalabilna i prilagodljiva potrebama korisnika uza specijaliziranu tehničku podršku posebno za RPA.
U A1 naglašavaju da robotski softver za automatizaciju procesa izvodi rutinske poslovne procese oponašajući ljudsku komunikaciju s aplikacijama putem korisničkog sučelja i slijedeći jednostavna pravila za donošenje odluka. Cilj je korištenje računala odnosno robota za upravljanje postojećim aplikacijskim softverom poput upravljanja odnosima s klijentima (customer relationship management, CRM), planiranja resursa poduzeća (enterprise resource planning, ERP), službe za pomoć i aplikacije za zahtjeve, koji poput čovjeka obavlja određeni zadatak na tim sustavima.
Brz povrat ulaganja
RPA osigurava brzinu, točnost, učinkovitost i optimizacija, ističu u A1, te obično donosi povrat ulaganja veći od 5: 1, često nadoknađujući ulaganje već u prvoj godini primjene. Poslovni procesi od početka do kraja mogu biti izvedeni pomoću RPA-a s vrlo malo ljudskog uključivanja, koje je obično svedeno samo na upravljanje iznimkama.
Za RPA pogodan je svaki strukturirani, standardizirani, ponavljajući postupak koji prati određena pravila te se u potpunosti provodi putem ljudske interakcije s računalom. Robotski softveri pri tome ne moraju biti povezani sa samo jednom poslovnom funkcijom, organizacijskom jedinicom ili industrijom.
Sadržaj nastao u suradnji s A1 Hrvatska.